Varmeplader eller indstøbning?

Hej folkens, jeg er ny i dette forum så jeg håber i vil bære over med mig.

Jeg skal have lagt nye gulve i nogle værelser, og vil i den forbindelse gerne af med de gamle radiatorer og få lavet gulvvarme.

Jeg overvejer minitec plader fra uponor eller at gøre det store arbejde med at fræse ud i betonen under og få lagt rørene ind i det.

Jeg har fået anbefalet at gøre det store arbejde med betonen, men ser følgende fordele og ulemper: Fordele: man hæver ikke gulvet. Ulemper: et kæmpe stort arbejde med udfræsning, fjernelse og støbning af betonen. Større risiko da mere kan gå galt, og derved skabe vandskader under gulvet over længere tid-

Hvad siger i til det? og hvad er er dyrrest/billigst? og er det ene mere effektivt i energiforbruget end det andet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varmefordelingsplader giver uden tvivl den bedste udnyttelse af energien og derved også besparelse og bedre komfort, da du kan mærke det reagere hurtigere på feks solindfald med mere.. Meen de koster en hel del i indkøb.
Udfræsning kan sagtens fungere fint, er knap så hurtigreagerende og kræver en hel del arbejde, men materialer er meget billigere.
Håber det gav et lille svar 😊
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En anden finte er at du skal overholde nu gældende krav til isolering nedad. Det er oftest ikke tilfældet. Og det er både for lovgivnings skyld , men mest for egen varmeregnings skyld.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Undskyld - men jeg må lige modsige Ronson på et punkt:
Udnyttelsen af energien bliver nøjagtigt lige god, om du vælger det ene eller det andet. Men det er nok rigtigt at systemet måske reagerer hurtigere med varmefordelingspladerne.
Den varmemængde, som du kører igennem rørene bliver fordelt uanset om der er plader eller beton udenom - og det hele vil jo blive udnyttet.

Hvis rørene ligger nede i betonen, har det bare en lidt længere reaktionstid - og det kan jo være behageligt, at gulvet dermed har en jævn temperatur.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
En væsentlig betydning for dit projekt er vel hvor godt der er isoleret under dit eksisterende betongulv. For som jeg forstår det vil du fræse riller til gulvvarmeslanger - og så er det bestemt ikke ligegyldigt om der er 0, 100 eller 200 mm isolering.
Alternativt skal du jo hugge gulvet op, isolere og støbe ny beton. Men er der dyb sokkel på dit hus og hvor meget isolering er der plads til?
Hej folkens. Tak for input.
Jeg er heller ikke sikker på mange af de ting, da vi ikke har overtaget huset endnu.

Jeg vil jo helst nøjes med at ligge plader da det er langt lettere. Men kan jeg gøre det uden videre, uden at det kolliderer med loven?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis