Søger råd vedr. installationer i lejlighed

Hej.

Tak for oprettelsen. Jeg søger nogle råd fra garvede el-folk vedrørende installationen i den lejlighed jeg bor i. Der er det særlige ved den at jeg er flyttet til Tjekkiet og bor i den lejlighed min kæreste har boet i en del år. I forbindelse med udskiftning af komfur opdagede jeg at der ikke eksisterer nul-leder i lejligheden, hvilket jeg så har fundet ud af gælder for mange  ældre installationer (før 1990) i Tjekkiet. Jordlederen bruges ganske enkelt som nul - ligesom i DK for mange år siden. Jeg er selv tidligere elektriker og det bekymrer mig en del, ikke mindst fordi vi har vaskemaskine i badeværelset. Der er selvsagt ikke noget HFI relæ. Jeg overvejer at skifte alle kabler ud og trækken en nul med rundt, men det nytter formodentlig ikke noget når der ikke er ført en nul- leder ind i lejligheden?

Først og fremmest vil jeg gerne høre om nogle har nogle gode råd til hvad jeg ellers kan gøre for at højne sikkerheden?

Alt virker sådan set fint pånær en lille detalje. Ca. en ud af tre gange når der tændes lys i vores køkken eller stue slukkes min forstærker og kan ikke tændes igen før jeg har taget strømmen fra den. Andre apparater som sidder i samme stikkontakt påvirkes ikke, kun forstærkeren. Jeg antager den har en automatsikring som slår fra, men jeg forstår ikke hvorfor. Min kæreste siger at forskellige uautoriserede hjælpere har været inde over lejighedens installationer gennem tiden, så det er muligt at der fusket et par steder således at det er jord og ikke fase der afbrydes, men det skulle vel ikke have funktionel betydning, eller hvad? Udover det skkerhedsmæssige problem, så burde det vel virke på samme måde som hvis man i DK var kommet til at afbryde nullederen i en afbryder i stedet for fasen?

Håber du har råd eller to. God dag deroppe.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst så har jordledningen aldrig været brugt som nul i Danmark.
Nå, men til sagen. Allerførst bør du undersøge, hvilke spændinger, der er til rådighed i jeres lejlighed. Drejer det sig om 3 faser og nu,l eller er det som jeg har set i Belgien, en installation, hvor også komfuret bliver forsynet med 230 V. Hvis du ikke har en nulleder i lejligheden, skal du have fundet ud af om der er en sådan i nærheden. Der er også den mulighed, at nul og jordledning er den samme, så man benytter sig af nulling som beskyttelse mod berøring af farlige spændinger. Har du nogle billeder af installationen?

fase

Tak for dit svar S Fabrin. Der er 3 faser og jord. Ingen nul, heller ikke i sikringsskabet hvor alle jordledninger til kraft og 220 V er forbundet med hinanden. Jeg kunne se at det gamle komfur havde en lus mellem dens jord og nul indgang, så jeg har derfor gjort det samme med det nye. Så ja, jord fungerer både som nul og jord.
Havde vi ikke samme system i DK i de første installationer i forrige århundrede?

Så jeg har 220 og 380 V til rådighed. De laver installationerne lidt anderledes end jeg er vant til fra dk, men princippet er det samme. Det er en lille lejlighed, men med mange sikringer, så en given sikring dækker typisk kun 2 eller 3 stikkontakter, eller nogle få lampesteder. Lampesteder og stikkontakter er adskilte så vidt jeg kan se, så der er brugt en hulans masse kabel og det vil blive et stort arbejde at skifte det. Kablerne i den faste installation til lys har kun 2 ledere, fase og jord - udover dem til afbrydere hvor der naturligvis er en tændledning. Til kraft i køkkenet er der kun 4 ledere i kablet, de 3 faser og jord.

Her er tavlen:

Og her er en stikkontakt fra køkken hvor du kan se der er en lus mellem jord og nul

 

Du viser et billede af din gruppetavle, men er der ikke en måler et sted? I Danmark kunne man godt lave noget lignende, nemlig med gruppeafbrydere uden nulklemme, som det er lavet i din gruppetavle. Man ville så have samlet nulledningerne og jordledningerne i hver sin klemrække, på samme måde som dine jordledninger er samlet, og derefter have forbundet de to systemer. Man kunne tænke sig, at der ved måleren er et punkt, hvor nulklemmen monteret, og man derfra er gået ud med jordledningerne og har brugt dem som fælles nul og jordledning. Hvis vi nu skal se nøgternt på, så virker systemet. prøv om du kan finde ud af hvor strømmen kommer ind i lejligheden, for der må sidde nogle forsikringer et sted, fordi jeg synes tilgangsledningerne ser lidt klejne ud.

fase
Mødte naboen og så vidt jeg forstår på ham så har du ganske ret. Der er et større skab med målere og formodentlig også forsikringer, men jeg skal have fat i en vicevært for at komme i det. Men som jeg forstår det på ham med det tjekkiske jeg kan, så er der en nul i skabet og de har selv valgt at forbinde alle jordledninger med den, sådan at deres installation i praksis har en nulleder som også bruges til jord. Jeg antager at det er det samme for vores lejlighed.

Og det virker jo udmærket, men jeg ville dog foretrække at få en leder mere med rundt så jeg havde den separate jord og kunne installere et hfi relæ. Men det er lettere sagt end gjort, jeg har skilt nogle lampesteder og kontakter af og må konstatere at alt er lavet i kabler og muret ind i væggene. Så projektet er ikke sådan lige at gå i gang med før det hele skal renoveres alligevel.
Hvis du vil have en leder mere med rundt, er du nødt til at trække et nyt kabel helt fra måleren og til din gruppetavle, samt udskifte diverse kabler i installationen. Det eneste du opnår er, at nul og jordledning/PE bliver separeret i installationen. Du vil naturligvis kunne installere et HPFI relæ, hvis du laver den manøvre.

fase
Annonce
Yes, det er den opgave jeg står overfor hvis jeg vil have sikkerheden på plads. Mange tak for dine svar, det hjalp med at få det på plads så jeg ved hvad jeg har med at gøre. Lige på falderebet, hvad tænker du om at vi har en vaskemaskine i et vådrum med den installation? Jeg er klar over at der risikeres et rap over nallerne hvis der på et tidspunkt kommer overgang i den, jeg har jo masser af gange i min tid som elektriker i DK været ude hos folk hvor et apparat slog hfi relæ fra pga. det. Med den jordforbindelse vi har på 4. sal er det jo ikke noget man dør af, men jeg er sgu lidt bekymret over de vandrør der er tæt på hvis man skulle være uheldig at have fat i det hvis pumpen f.eks. sidder fast så skidtet lækker vand til strømførende dele. Har du et tip til hvordan man kan gardere sig lidt, evt. med noget isolerende eller andet?

Jeg har mødt et tilsvarend system i både Polen og Ukraine. I begge tilfælde var den lokale elektriker meget forundret over de 5 leder kabler jeg havde med. Han spurgte om han måtte luse jord og nul sammen. Jeg kunne kun svare at han skulle gøre som man normalt gør i hans installationer. Jeg mener ikke at du under normale omstændigheder kan risikere noget ved det. Det er et system med jord og nul fælles Altså det vi kalder nulling. Hvis der sker en overgang i din maskine, slår den sikringer før du kommer til skade.
Men det er da klart nok at du kan få et større stød hvis du reparerer på maskinen, rører ved en fase og ved et rør eller maskinen stel samtidig. Så skal du slå den automatsikring fra, og det er meget meget mere end de 30 mA. Det er det samme som at tage fat i nul og fase samtidig her i DK, det tager HPFI jo heller ikke notits af.
Du kan vel godt have et HPFI foran f.eks vaskemaskine og komfur alene. Så må der ikke være lus imellem jord og Nul efter HPFI men før må der gerne være det. Du kan jo få en kombineret HPFI og 16 A automatsikr. hvis der er pladsmangel i tavle.

Jeg mener ikke det er nødvendigt at komme længere tilbage i installationen for at finde evt. Nulleder. Jeg tror simpelthen ikke den er der som vi kender det. Nul og jord sammen lige før HPFI må være lige så godt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit indspark elmand. Ja, jeg antager det er samme system. Uden at have helt styr på det så tror jeg at tjekkerne har ændret det sådan at der er nul i nyere installationer, sådan har jeg i hvert fald forstået det, men jeg har lidt startvanskeligheder med sproget hernede så det kan godt være jeg har misforstået. Og det er der rig mulighed for når man taler om minus, zero, earth, ground og nul på skift. Nogle opfatter det som det samme.

Det er godt at høre at sikkerheden ved overgang skulle ligge i automatsikringen i den her slags nulling installationer, hvis den slår fra ved overgang til jord så er det ikke så usikkert som jeg først har antaget. Det ville den jo ikke gøre herhjemme, så uden hfi relæ var jeg lidt nervøs for vores sikkerhed omkring vaskemaskinen. Det ligger jo lidt i en tidligere dansk elektrikers gener at hfi relæet er et must be og den gulgrønne ledning er fredelig, så hvis vi alligevel skal til at renovere vil jeg trække nyt kraft kabel ud til komfur og vaskemaskine så jeg kan adskille jord og nul efter et relæ.
Vi har jo også nulling i Danmark. Det forekommer i visse industrier. Men der skal tilladelse til det fra elforsyningen, idet det forpligter dem til at have endnu mere styr på nulleder. Her i Danmark er Nul og Jord i øvrigt også forbundet, nemlig ved selve transformatoren, hvor overgangsmodstanden til jord skal være 10 ohm. (så vidt jeg husker)
Når der er nulling gælder det at jordleder/nulleder skal have en vis dimension og maks længde. Og at kortslutnings effekten i nettet helst skal være høj. Så kan der bedst komme til at gå en stor strøm, som bevirker en hurtig afbrydelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, tak for yderligere info. Så giver det jo mening at det hele er lavet med 2,5 kv. ledninger. Ja vidste godt at nul og jord længere ude på nettet er den samme i Danmark, uden at vide det med sikkerhed regner jeg med at den ekstra nul leder i almindelige installatoner er en sikkerhedsanretning netop for at kunne måle en given spændingsforskel i et hfi hvis der er overgang?

Under alle omstændigheder føler jeg mig langt mere tryg ved installationen i vores lejlighed efter jeres indlæg her i tråden, så sikkerhedsmæssigt mangler jeg bare lige at få flyttet selve kraftværket lidt længere væk end de 20 km det ligger fra os, det er nemlig en tro kopi af Tjernabyl værket :-)

Tak for jeres besvarelser!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis