Søger råd vedr. installationer i lejlighed

Hej.

Tak for oprettelsen. Jeg søger nogle råd fra garvede el-folk vedrørende installationen i den lejlighed jeg bor i. Der er det særlige ved den at jeg er flyttet til Tjekkiet og bor i den lejlighed min kæreste har boet i en del år. I forbindelse med udskiftning af komfur opdagede jeg at der ikke eksisterer nul-leder i lejligheden, hvilket jeg så har fundet ud af gælder for mange  ældre installationer (før 1990) i Tjekkiet. Jordlederen bruges ganske enkelt som nul - ligesom i DK for mange år siden. Jeg er selv tidligere elektriker og det bekymrer mig en del, ikke mindst fordi vi har vaskemaskine i badeværelset. Der er selvsagt ikke noget HFI relæ. Jeg overvejer at skifte alle kabler ud og trækken en nul med rundt, men det nytter formodentlig ikke noget når der ikke er ført en nul- leder ind i lejligheden?

Først og fremmest vil jeg gerne høre om nogle har nogle gode råd til hvad jeg ellers kan gøre for at højne sikkerheden?

Alt virker sådan set fint pånær en lille detalje. Ca. en ud af tre gange når der tændes lys i vores køkken eller stue slukkes min forstærker og kan ikke tændes igen før jeg har taget strømmen fra den. Andre apparater som sidder i samme stikkontakt påvirkes ikke, kun forstærkeren. Jeg antager den har en automatsikring som slår fra, men jeg forstår ikke hvorfor. Min kæreste siger at forskellige uautoriserede hjælpere har været inde over lejighedens installationer gennem tiden, så det er muligt at der fusket et par steder således at det er jord og ikke fase der afbrydes, men det skulle vel ikke have funktionel betydning, eller hvad? Udover det skkerhedsmæssige problem, så burde det vel virke på samme måde som hvis man i DK var kommet til at afbryde nullederen i en afbryder i stedet for fasen?

Håber du har råd eller to. God dag deroppe.

Hej. Tak for oprettelsen. Jeg søger nogle råd... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor langt kraftværket ligger væk har ingen betydning, det er afstanden til transformerstationen, der betyder noget, fordi det er der, nullen er forbundet med jorden, i øvrigt med en maks. overgangsmodstand på 2 Ohm. Så om kraftværket så ligger 100 km. væk har ingen betydning.


fase
Ah, sorry - det var et forsøg på at være morsom med kraftværket men det kunne vist misforstås. Det er et atomkraftværk og et helt andet sikkerhedsspørgsmål.

Jeg er med på at nullen, hvis de har sådan en fra husstand til transformer, går meget tidligere i jord, ved transformerstationen.

Noget helt andet. Det er mit første indlæg her i forumet, er det kutyme at lukke spørgsmålet efter svar?
Det kan man godt, det har du næsten gjort. Men det er ikke sikkert det hjælper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Er ikke sikker på jeg forstår. Jeg mente ikke lukke af for flere indlæg, men indikere at problemet er løst. Men det kan man vist ikke, så fred være med det.... :-)
De kører med fælles jord og nul.
Dette kræver at smelte/automat sikringerne knalder, før der bliver beskyttet mod overgang,hvilket typisk kun sker ved komplet overgang, eller anden fase til jord, hvilket er hvad man gerne vil opnå i industrien herhjemme.

For at opnå din mulighed for HFI/HPFI, skal du lave hele din installation om, men hvorvidt det er lovligt i Tjekkiet, ved jeg ikke, men det er en af løsningsmulighederne i danske installationer.
For at opnå dette kræver det en af følgendet 2 løsninger:
a) du henter nul nede i hoved skabet op til din tavle
b) du forgrener selv PE og nul i din tavle, og forbinder kablerne "korrekt" herfra.

b er klart den nemmeste om end du (hvis det er kabel i rør fra primær sikring hen til din tavle) meget nemt klar lave a løsningen også.

Når du har lavet en "jord" skinne og en "nul" skinne i tavlen, forbinder du de to, og denne forbindelse skal være med 4 eller 10 kvadrat aht. potentielle kortslutningsstrømme skal kunne trækkes ned i forsynings-jord.
Yder mere så forbinder du dine grupper efter hvad du er vandt til, med jord/fase/nul fra de respektive ledere hen til dit HPFI (PE udenom) og fra HPFI dine 3 faser + nul videre til diverse forbrugere, med PE tilsluttet PE-skinnen direkte i tavlen.
Her kræver det så nye kabler ud til alle lampeudtag (3G eller 4G aht. om der er 1 eller 2 tændinger), kraftstik (5G) og stikkontakter (3G).
Når du laver el-installationen om alligevel, så lig rør ind i stedet for kabler direktei væggen, Herefter kan du køre PE dedikeret til jord, blå til nul og brun/grå/sort til L1, L2 og L3, som du er vandt til i DK.
Laver du det med B-løsningen, så er det forholdsvist nemt at "eftermonterer" korrekt forsyning før din tavle, da du i givet fald allerede har PE og nul på hver sin skinne, og bare skal fjerne forbindelsen imellem de to skinner, og flytte forsyningens ledere over på de korrekte skinner/indput i HPFI.

Dette er tilladt at gøre jøvnfør IEC-delen af stærkstrømsbekendtgørelsen da jeg tog installatøren i 2006, men ved ikke om det er det mere.
Husk 13A er MAX for 1,5 kvadrat, mens du skal have 2.5kvadrat til 16-25A sikringer.
God arbejdslyst.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis