Hjælp til 12v anlæg til kolonihave

Hej,

Jeg har en kolonihave uden strøm, hvilket jeg gerne vil have ændret.  Jeg har kigget på solceller, men synes ikke helt at jeg har økonomien til det. Jeg har derfor tænkt på følgende: Kan man ikke lave et setup, med laderegulator og batterier, men uden cellerne? Idéen er så, at jeg fra gang til gang, vil tage batterierne med hjem, og lade dem via 230v nettet. Jeg har alligevel ikke behov for strøm i kolonihaven, når jeg ikke er til stede.

Jeg har behov for at kunne tilkoble 8 stk led lamper, lille køleskab (230v), lille tv (230v) og 4-5 opladere  (ikke  altid samtidig )

Kan det overhovedet lade sig gøre, med en sådan løsning? Og kan man sige noget om, hvor meget batterikapacitet jeg ville have behov for, pr døgn?

På forhånd tak

Cheff25

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uden at have solcellerne tror jeg hurtigt du vil blive træt af den løsning.
Der skal alligevelled en del strøm til for at holde et køleskab kørende.

Jeg har selv i mit værksted en løsning hvor lyset drives via 2 bilbatterier (samlet kapacitet 120A) og med 140w solpanel.
Der skal jeg stadig supplere med opladning fra strømnettet (indtil jeg får købt et eller 2 paneler mere)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Cheff25 på 05-04-2016 07:14

Hej,

Jeg har en kolonihave uden strøm, hvilket jeg gerne vil have ændret.  Jeg har kigget på solceller, men synes ikke helt at jeg har økonomien til det. Jeg har derfor tænkt på følgende: Kan man ikke lave et setup, med laderegulator og batterier, men uden cellerne? Idéen er så, at jeg fra gang til gang, vil tage batterierne med hjem, og lade dem via 230v nettet. Jeg har alligevel ikke behov for strøm i kolonihaven, når jeg ikke er til stede.

Jeg har behov for at kunne tilkoble 8 stk led lamper, lille køleskab (230v), lille tv (230v) og 4-5 opladere  (ikke  altid samtidig )

Kan det overhovedet lade sig gøre, med en sådan løsning? Og kan man sige noget om, hvor meget batterikapacitet jeg ville have behov for, pr døgn?

På forhånd tak

Cheff25

Hej.

Undre mig nu over du vil have laderegulator når du ingen solceller har. Den kan du godt vente med og købe til du har råd til nogle solceller.  

Du kan starte op med og købe det, man kalder et forbrugsbatteri i en passende størrelse og en 12 Volt-220 Volts inverter. Men hvor stort et batteri og inverter du skal investerer i kan jeg ikke give nogle retningslinier for før du har aflæst hvor meget strøm (Watt) dine 220 Volts forbruger kræver samt hvor mange dage du vil have strøm til på dit batteri. 

Ydermere skal du være klar over at jo længere dit forbrugsbatteri står og ikke er fuldt opladet, jo kortere liv har det. Så du bør oplade det mindst en gang i døgnet ved brug.

Lad være med og købe et startbatteri, det er udelukkende lavet til og trække en meget stor strøm i kortere øjeblikke for derefter og blive fuldt opladet efterfølgende. Bliver det ikke brugt på den måde skal du nok ikke forvente det holder til ret meget mere end 1-2 måneders brug. 

Lad os lige få nogle tal på forbruget og en tidsfaktor ???  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 

Lad være med og købe et startbatteri, det er udelukkende lavet til og trække en meget stor strøm i kortere øjeblikke for derefter og blive fuldt opladet efterfølgende. Bliver det ikke brugt på den måde skal du nok ikke forvente det holder til ret meget mere end 1-2 måneders brug. 

 

 

 

foreløbig ca 2år her

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 05-04-2016 17:54

 

foreløbig ca 2år her

 

Jeg ved med sikkerhed dit startbatteri er kraftigt sulferet og hvis man gennemmåler det, vil man kunne konstatere det slet ikke kan indeholde den strøm det kunne engang.  

I øvrigt gør en sulfering også at batteriet har svært ved og modtage strøm under ladning.  

Og ydermere kan du kun aflade dit  dit startbatteri med ca halvdelen af det amperetal det er opgivet til før spændingen falder rigtigt kraftigt mens et forbrugsbatteri næsten kan aflades til den strøm batteriet er oplyst til at indeholde.

Derfor er det en rigtig dårlig ide, også rent kr og øre mæssigt, ikke og købe et batteri der er beregnet til det brug, det skal udsættes for. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
jeg ved det ikke er sulfateret, men det skal så også siges at den lader jeg supplere med, er af den type der både tester og desulfatere

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Skrevet af Neubert på 05-04-2016 18:42
jeg ved det ikke er sulfateret, men det skal så også siges at den lader jeg supplere med, er af den type der både tester og desulfatere

Du kan ikke desulfere et blybatteri uden at smelte det om.

 Derfor er den diskution slut fra min side.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
det er der så mange delte meninger om

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er ikke noget problem i at bruge et startbatteri hvis man ikke aflader det dybere end til ~80%.
Derunder begynder det at blive problematisk.
Forbrugsbatterier kan aflades til under 50%, det bryder startbatterier sig ikke om.

MvH,

Bent.
Skrevet af Bent Andersen på 05-04-2016 20:31
Der er ikke noget problem i at bruge et startbatteri hvis man ikke aflader det dybere end til ~80%.
Derunder begynder det at blive problematisk.
Forbrugsbatterier kan aflades til under 50%, det bryder startbatterier sig ikke om.

MvH,

Bent.

 Monstro du ikke burde retænke dine to udsagn ???      

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Næh, retænkning er ikke i spil.
Men måske jeg skulle have renævnt at hurtig reopladning hører til.
Min repraktiske reerfaring bragte mig til den reovenstående rekonklusion.

Bent.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis