Har jeg brug for en shuntpumpe??

Hej Forum.

 

Vi er i gang med at renovere vores bryggers og skal have lagt gulvvarme. Jeg har haft en dialog med en vvs´er der siger at vi skal have en shuntpumpe på gulvvarmen for at det blive godt. Han siger at gulvvarme over 4 m2 skal have sådan en pumpe på, ellers bliver varmen dårlig fordelt og jeg skal komme efter dig.

Det drejer sig om ca 13 m2 bryggers.

 

Men sagen er at vi har et stort badeværelse på ca 10m2 med gulvvarme, og her er ingen shuntpumpe og alligevel syntes vi varmen fungere helt fint. Vi styrer temperaturen med en returløbsventil ved fyret og det har aldrig drillet.

Med det i baghovedet kan jeg ikke forstå hvorfor han stadig mener den pumpe skal på? Den skal han alligevel have 3000 kr exsl moms for, så det er jo også en del penge.

Hvad er jeres tanker om dette?

På forhånd tak.

-Lars

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fuldstændig unødvendigt (og to pumper på den samme streng bliver noget rod).
Hvis det skal laves uden shuntpumpe, så skal rørene lægges efter det. Det skal være sådan at de ligger med hver anden frem og hver anden retur. Det gøres ved at lægge hele gulvvarme slangen ud i en stor "hårnål"
Du lægger den så dobbelt fra midten af rummet, og ud imod siderne. Så hart du en god chance for at få nogenlunde jævn varme over det hele.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.
Jeg syntes også det er sært at han sådan insistere på den pumpe når det jo fungere fint uden på vores næsten lige så store badeværelse.

Hvad gør sådan en shuntpumpe i øvrigt?

Er det desuden helt i skoven med en pris på 7500 ex moms for gulvvarme på 13 m2? Det kan selvfølgelig være svært at vudere uden at have set rummet, men jeg syntes måske det er i den høje ende.
Den styre flowet og blander koldt og varmt vand. Men da du formodentlig allerede har en pumpe på varmeanlægget, kan en ekstra pumpe på kredsen give nogle sjove oplevelser - ja endda trække varme ud af de andre kredse. Derfor, kun en pumpe der er kraftig nok til at trække alle kredse som man så indregulerer efter behov.
Ja der sidder da en pumpe i fyret i hvert fald. Kan det være han vil montere den pumpe fordi vandet skal løftes over en dørkarm eller noget i den stil?

Annonce

Nu er det jo normalt med 2 pumper når man laver gulvvarme med blandesløjfe, og gulvvarme i flere rum. En til at pumpe vandet fra fyret til varmtvands beholder - til radiatorer i andre rum - og hen til blandesløjfe.
Og så en til at køre rundt i blandesløjfen. Men her ved Lars C. er der et system med gulvvarme uden blandesløjfe som jeg forstår det, og så et nyt system som måske kan køre uden blandesløjfe.

Så hans forslag er jo ikke helt hen i skoven, uanset dørtrin m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Altså som systemet er nu består det af en gasfyr hvor der er koblet 1 gulvvarme til på et badeværelse. Temperaturen til denne styrer vi via en thermostat ved fyret. Der er ingen andre pumper nogle steder.

Resten af huset bliver forsynet med varme ved radiatorer.

Jeg har ikke meget forstand på vvs, så i må lige bære over med mig :-)
Et gulvvarmeanlæg uden shuntpumpe kan give uregelmæssig varme i gulvet og vvs'eren gider ikke høre på klager bagefter, -derfor insisterer han.
Hvis du på forhånd accepterer det, kan det sagtens laves uden pumpen.

Venlig hilsen
Knud
Vil det sige at vi bare er heldige at det fungere godt på vores badeværelse der kører uden pumpe?
I de fleste små rum fungerer det udmærket, men altså, der kan forekomme forskelle i varmen på gulvet.

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis