Har jeg brug for en shuntpumpe??

Hej Forum.

 

Vi er i gang med at renovere vores bryggers og skal have lagt gulvvarme. Jeg har haft en dialog med en vvs´er der siger at vi skal have en shuntpumpe på gulvvarmen for at det blive godt. Han siger at gulvvarme over 4 m2 skal have sådan en pumpe på, ellers bliver varmen dårlig fordelt og jeg skal komme efter dig.

Det drejer sig om ca 13 m2 bryggers.

 

Men sagen er at vi har et stort badeværelse på ca 10m2 med gulvvarme, og her er ingen shuntpumpe og alligevel syntes vi varmen fungere helt fint. Vi styrer temperaturen med en returløbsventil ved fyret og det har aldrig drillet.

Med det i baghovedet kan jeg ikke forstå hvorfor han stadig mener den pumpe skal på? Den skal han alligevel have 3000 kr exsl moms for, så det er jo også en del penge.

Hvad er jeres tanker om dette?

På forhånd tak.

-Lars

Hej Forum.   Vi er i gang med at renovere... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skal man have det til at fungere med "direkte" forsynet gulvvarme, så skal rørene lægges efter det mønster eller noget tilsvarende som jeg har beskrevet tidligere i denne tråd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg havde i dag en anden vvs´er ude og give et bud. Han mente at det bestemt ikke var nødvendigt med en shuntpumpe og havde i øvrigt nogle helt andre, bedre og billigere ideer end det første tilbud.

Han ville lige præcis lægge rørene i "hårnåle-mønster" som ev elmand taler om.

Nu er et afløb så blevet unersøgt nærmere, ja klamp og sjusk vil ingen ende tage i vores hus åbenbart. Utroligt at man kan blive snydt så det driver af en tilstandsrapport.

Jeg vil gætte på at han var ældre end den første Det er nemlig "den gammeldags" metode.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige præcis ;-) Ikke noget ondt sagt om den første. Men den anden virkede bare som om han havde langt mere erfaring i den slags og var meget sikker i sin sag.
Vil lige blande mig kort i snakken her.. Ikke for at blande mig i hvad du skal gøre eller noget som helst. En gulvvarme i den str rum som du snakker om, kan liiiige klare sig på en returventil, men er faktisk for stor til at varmen fordeller sig jævnt og ordentlig. Derudover så er der reelt set et lovkrav idag om at du ikke må lave radiator eller gulvvarme uden det er fremløbstemperaturstyret.. Hvilket vil sige at der skal være blandesløjfe på. At man så i de fleste små rum vælger den "gamle" løsning er noget helt andet. Dette kunne måske hænge sammen med det den første vvs'er sagde.
Var bare en stræ tanke herfra og ikke på nogen måder ment ondt om nogen 😊
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Næ næ ikke et ondt ord om nogen. Vvs´er nummer 2 sagde faktisk at rummet var lige på grænsen til at skulle have sådan en pumpe på. Men som han sagde var det jo kun et bryggers hvor det måske ikke var så vigtigt for os at varmen var spitzen klasse. Han udfører gulvvarmen så vi senere kan sætte en pumpe på uden for meget besvær hvis vi skulle få brug for det.

Men når første tilbud lød på over 18.000 og andet tilbud lyder på 8.800 kr så er der ingen tvivl for mig hvor jeg lægger mine penge.

Og det billige tilbud byder også på de bedste løsninger, så der er ingen tvivl hos mig.
Lyder som en fornuftig plan, og forstår fuldt ud dit valg
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis