Ny Terrasse

Jeg skal til at lave en ny træterrasse på godt 40m2.

Dog er der nogle ting, jeg ikke helt kan blive enig med mig selv om

Skal terrassen koldes op, hvor den lodrette støtte er stolper, som er støbt direkte ned i jorden? Skal jeg støbe stolpebeslag? Eller skal jeg købe stolebærer? Den billigste løsning, er jo, at støbe stolperne dirkte ned i jorden. (Det skal siges, at terrassen skal hæves ca 30 cm over jorden)

 

Vi har ligeledes en stor diskussion herhjemme om, hvilke brædder der skal bruges. Valget står mellem alm. tryk, de brune tryk brædder eller om vi skal vælge lærketræ.

*Alm tryk brædder er jo ikke så flotte i den grønne fave - Kan der gøres noget ved det? Også så det ikke kræver behandling hvervt år?

*Lærketræ er super flot, men kræver en del mere behandling en alm tryk brædder. Ikk?

 

Alt andet herhjemme er antrazit, men nægter at betaler så meget, for kompositbrædder.

Hvad er fordele/ulemper ved de forskellige typer?

 

På forhånd tak

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mads-Nielsen på 04-04-2016 12:20

Jeg skal til at lave en ny træterrasse på godt 40m2.

Dog er der nogle ting, jeg ikke helt kan blive enig med mig selv om

Skal terrassen koldes op, hvor den lodrette støtte er stolper, som er støbt direkte ned i jorden? Skal jeg støbe stolpebeslag? Eller skal jeg købe stolebærer? Den billigste løsning, er jo, at støbe stolperne dirkte ned i jorden. (Det skal siges, at terrassen skal hæves ca 30 cm over jorden)

 

Jeg kan ved den gode grød ikke forstå hvor det er kommet fra at stolper skal støbes fast ? 

Skyldes det at ingen har hørt om vægtstangs princippet mere ? Eller er det almindelig dovenskab der gør at den almindelige opfattelse er at man bare graver et lille hul, og så pladrer en masse beton i og kaster en stolpe deri? 
Stolper der støbes fast rådner hurtigere en nogen andet i jorden, med mindre du sørger for at betonnen er over jordoverfladen og at stolpens ende (under jord) ikke står i beton. Årsag?: Træ (også selvom det er trykket) rådner når det kommer i gentagen kontakt med vand/fugt, og ved at støbe rundt om stolpen kan fugten kun trænge et sted hen... nemlig ind i stolpen
 

Næææ grav et godt dybt hul, hæld et par spande groft grus ned i hullet og sæt stolpen ned i hullet og fyld omkring den med grus. Nu har du lavet et efffektivt dræn omkring din stolpe, så det vand der løber ned af stolpen, ikke "klister" fast til stolpen, men render fint af. Se det gør at stolpen holder længere....
Og rådner den en dag (det sker altid lige i overgangen mellem jord og luft) så er den nem at hive op af hullet og erstatte... alternativet er at grave betonnen op eller sprænge den væk   


Sorry for det sure opstød, men jeg fatter det ikke... 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Helt enig i Henriks bemærkning. Der er ikke nogen grund til at støbe stolper fast i beton. og HVIS det er til et hegn, hvor der kommer træk, kan man stampe sten i forneden / sten foroven + lave et "stag" eller skråstiver.

Din træterrasse:
"grønne tryk-planker" kan du jo bare give en gennemskinnelig træbeskyttelse, så den bliver lidt brunlig. For eksempel.

Lærk burde have den fordel, at de ikke behøver at behandles - der er ret meget harpiks i træet, så det holder godt.
Selv om du bruger lærk, vil jeg dog tro, at du gerne ville give det lidt behandling efter nogen år - A for at afrense skidt og B for at give det lidt farve igen.
Planker af kunstmaterialer skal vel også afrenses en gang i mellem.

Men hvorfor ikke bare tage det billigste - det holder jo i mange år - og til den tid, hvor nogen af palnkerne trænger til udskiftning, så kan de jo være, at du har fået lyst til at lave lidt om på tingene alligevel.
Så der er måske ikke grund til at lave tingene så de holder evigt.

MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også