Montering af vinduesplade

Nu er jeg blevet færdig med at bygge nye vinduesplader til min elskede slotsruin - men er nu kommet i tvivl om den rigtige måde at fastgøre disse.
Jeg har monteret nye Storke vinduer og korrekt fals i vinduespladerne som de lige præcis smutter på plads i ... det er rent gør det selv guf.
Underlaget er pudset sten ca en stenbredde, med et 10 cm mellemrum til vinduet fyldt med isolering.

Findes der en Kloge Åge med et godt råd ?
På forhånd tak

Mvh

Ralph
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra byggemandfar

Nu er jeg blevet færdig med at bygge nye vinduesplader til min elskede slotsruin - men er nu kommet i tvivl om den rigtige måde at fastgøre disse.
Jeg har monteret nye Storke vinduer og korrekt fals i vinduespladerne som de lige præcis smutter på plads i ... det er rent gør det selv guf.
Underlaget er pudset sten ca en stenbredde, med et 10 cm mellemrum til vinduet fyldt med isolering.

Findes der en Kloge Åge med et godt råd ?
På forhånd tak

hej:

jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket materiale vinduespladen er lavet at :?:

mvh.milton
Hej Milton

Jeg beklager .. I min iver fik jeg ikke fortalt hele historien.
Pladerne er primært lavet af krydsfiner og mit egentlige problem er at det ikke er muligt (for mig ihvertfald) at pudse kanten så præcist at pladen nøjagtigt kommer i vage når den "klistres på" - der mangler lidt "til at fylde sprækken ud med ... skreg hun" ca 0 - 10 mm.
Ud over at jeg er ved at få "blodstyrtninger" bare jeg hører ordet - kunne skum måske være en kandidat, men som sagt har jeg aldrig hørt noget godt om skum.

Mvh
Byggemandfar

Mvh

Ralph
Hej

Polyrethanskum er faktisk en rigtig god løsning til understøtning af et vinduesbundstykke, blot skal du sørge for at den er undertstøttet overalt, men din sprække er ret lille, så hvis du kunne løfte lidt op mens du skummer, skulle det nok kunne lade sig gøre.
Du kan evt lime bundstykket fast til vinduet ved at lægge en fuge i underkanten af noten i vinduet inden montage.

Hvis du krummer tæer over ordet polyrethanskum kunne du anvende metoden med at klodse op med murpapstykker og masonite, her skal man dog sikre sig en effektiv fastgørelse til vinduet.
Citat fra byggemandfar

Hej Milton

Jeg beklager .. I min iver fik jeg ikke fortalt hele historien.
Pladerne er primært lavet af krydsfiner og mit egentlige problem er at det ikke er muligt (for mig ihvertfald) at pudse kanten så præcist at pladen nøjagtigt kommer i vage når den "klistres på" - der mangler lidt "til at fylde sprækken ud med ... skreg hun" ca 0 - 10 mm.
Ud over at jeg er ved at få "blodstyrtninger" bare jeg hører ordet - kunne skum måske være en kandidat, men som sagt har jeg aldrig hørt noget godt om skum.

Mvh
Byggemandfar

HEJ BYGGEMANDFAR.

ja ideen med skum er ikke så ringe enda blot skal du passe på at du ikke giver det formeget, da det udvider sig og du derved får broblemer med at det ligger ordentligt.
Som Orla nævner er metoden med opklodsning med murpap og masonite klodser burde det ikke være det store problem at "fylde sprækken" :lol:
efterfølgende med lidt mørtel.

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis