Havefliser - størrelser og stabilitet?

Hej alle

Jeg står og skal anlægge en fliseterrasse med betonfliser og skal vælge hvilken størrelse der er mest optimal. Jeg har 30x30, 40x40 og 50x50 cm i tankerne. Jeg mener jeg har læst noget om at f.eks. 30x30 cm er nemmere at få til at ligge stabilt sammenlignet med f.eks. 50x50? Er det mon på fordi store fliser nemmere kommer til at ligge og vippe?
Rent visuelt er jo nok mest til store fliser men omvendt så tiltaler følgende mig ved 30x30 fliser: De er lettere at slæbe rundt på under lægningen, de ligger muligvis mere stabilt end f.eks. 50x50 og der er flere fuger til at absobere regnvand.

Ligeledes er jeg i tvivl om anveldesen af dug under fliserne. Jeg vil ikke lægge det af hensyn til ukrudt da dette jo bare vokser i fugerne. Jeg tænker mere at dug under fliserne kan holde myrerne væk?

Ligger i inde med gode inputs eller erfaring omkring ovenstående?

På forhånd tak .-)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja store fliser vipper nemmere, hvis underlaget ikke er helt plant.
Små sten som eks herregårds sten, kan man nemt give en tur med pladevipratoren når de er lagt, så de er nok de nemmeste at håndtere.

Jeg lavede en terrasse sidste år i 30 x 60 x 6 fliser, det var nu heller ikke så slemt, bare man retter ortenligt af, der var nogle enkelte der vippede en anelse, med det forsvandt da der blev fejet sand ned i "rillerne"

(for at prøve på at begrænse myrernes hærgen, lagde jeg en god kvalitet fiberdug under fliserne, det gør det lidt mere besværligt, at banke genstridige fliser på plads)

Vi prøver igen, i morgen --

Nogen kan li' moderen, andre vil ha' datteren 


Store fliser vipper, men små fliser/sten, kan lettere lave "bølger" som er irriterende, fordi havebordet så vipper...
Små sten giver flere fuger, med potentielt mere ukrudt, mens store fliser kan virke voldsomme til mindre flader, og kan være svære at skære til, ved hjørner og andre "forhindringer".

Så vælg hvad du synes er rigtigt... det der er rigtigt for dig er ikke nødvendigvis rigtigt for mig


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@je_ns og PinkHenrik: Tak for gode svar og råd :-) De kan bestemt bruges i mine overvejelser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis