Gulvvarmeshunt problem

Vi har et problem med vores Wavin midi shunt, det virker som om at kontraventilen er defekt.

Når der bliver kaldt på varme fra en af kredsene er alt ok, og varmen regulere fint. Men når der ikke bliver kaldt på varme fra nogle af kredsene virker det som at vandet løber den forkerte vej gennem kontraventilen, dvs vi hælder fjernvarme vand direkte tilbage i systemet.

Retur og fremløb har ca samme temperatur, men alle kredse er kolde.

Kan kontraventilen være defekt, eller kan der sidde skidt i den?

Andre muligheder?

Mvh Peter Bundgaard 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tilføjelse:
Problemet opstår når pumpen stopper.
Du kunne jo tage et billed og sætte ind her, så er det lettere at se det for sig. Kan du se om din varmemåler viser noget forbrug når det hele stopper med at kalde på varme ?
Billede sætter du ind ved at vælge >åbn editor> og så vælge knappen øverst til venstre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her er et billede, der er desværre ret mørkt og der er ikke ret meget plads.

Når pumpen er slukket, ligger flowet på ca 60 L/t, fremløb temperatur ligger på 70 grader, og retur over 63 grader (Den stiger stille og roligt). Alt andet der bruger varme er lukket.

Der er hvertfald noget galt når retur ligger på over 60grader - burde mere ligge på 25-35 grader - for du får jo ingen effekt ud af varmen så..
Jeg kan styre flowet med termostaten, når termostaten står på 1 er flowet ca 50 L/t, 2 giver 200 L/h og 3 giver 260 L/t. I mellemtiden er retur temperaturen steget til 68 grader.
Annonce
Jeg ville forsøge at skrue noget ned for termostaten til shunt temperaturen. Det er den hvide der tydelig ses på billedet. Så får du også en mere behagelig gulvvarme. Altså åben noget mere men med en lavere temperatur.
Det er den der bestemmer gennemløbet. af din fjernvarme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik.
Problemet er ikke når systemet kører, men når pumpen er slukket, alle ventiler er lukket, termostaten skruet helt ned. Men der løber stadig 50L/t igennem systemet og retur = fremløbstemperatur. Jeg ville forvente 0 L/t?
Må jo tyde på at der er en termostat der ikke lukker, siden der er fuld gennemgang i en når retur er så varm..
Problemet er at alle kredse er kolde, så mit bedste gæt er at vandet løber den forkerte vej igennem kontraventilen, men det burde vel ikke være muligt? Når termostaten er skruet af er ventilen så åben eller lukket?
Jeg tror bestemt at den er helt åben når termostaten er skruet helt af. Det plejer at være tilfældet med radiatortermostater.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis