Gulvvarmeshunt problem

Vi har et problem med vores Wavin midi shunt, det virker som om at kontraventilen er defekt.

Når der bliver kaldt på varme fra en af kredsene er alt ok, og varmen regulere fint. Men når der ikke bliver kaldt på varme fra nogle af kredsene virker det som at vandet løber den forkerte vej gennem kontraventilen, dvs vi hælder fjernvarme vand direkte tilbage i systemet.

Retur og fremløb har ca samme temperatur, men alle kredse er kolde.

Kan kontraventilen være defekt, eller kan der sidde skidt i den?

Andre muligheder?

Mvh Peter Bundgaard 

Vi har et problem med vores Wavin midi shunt, det... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være stiften på shuntventilen hænger, prøv at tag termostathovedet (det hvide) af og pres stiften i bund.

Stopper flowet så?

Mvh. Ole
Hvis du er sikker på at flowet stammer derfra så tror jeg du skal se dig om efter at få en ny monteret. Men for at være sikker kan du lukke fj.v. af til varmtvandsbeholder og evt. til andre radiatorer. Og / eller hvis der er en hane til gulvvarmen alene, så kan du aflæse forbruget og hvor det kommer fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Laver du også varmt brugsvand med fjernvarme, kan det så være det der giver det flow når gulvvarme er slukket?

Mvh. Ole
Mange tak for de gode råd :-)

Jeg har haft alt andet lukket, jeg er 100% sikker på at der er shunten.
Mener I at det er nok at skifte ventilen til termostaten (Hvis man kan), eller er det kontraventilen, dvs. hele shunten? Eller kan det betale sig at se om man kan komme ind til kontraventilen?
Der sad noget skidt i klemme i kontraventilen og termostatventilen kunne ikke lukke.

Efter lidt motion af kontraventilen og en ny termostatventil kører det igen.
Jeg havde præcis det samme problem, og jeg fik det løst. Jeg vil her forsøge at forklare og vise, hvordan problemet blev klaret. Min shunt hedder "Wavin Tigris Midi Shunt". Kort fortalt skal der gribes ind tre steder på shunten for at få adgang til kontraventilen. Alle tre steder kan man samle forbindelserne igen uden at bruge pakgarn, fordi tætningerne er sikret med o-ringe og metalkonus.
Billede 1: Kontraventilen sidder ca fem centimeter inde i det rør, der er markeret med den øverste pil. Ventilen er lavet af plastik og er presset ind i røret. Den sidder super godt fast. Jeg forsøgte at trække den ud, men uden held. Ventilen virker ved, at en fjeder giver efter for det afkølede vand, der kommer tilbage ude fra kredsene. Kommer der vandpres på fra den anden side, lukker ventilen. I mit tilfælde stod ventilen åben, da jeg kom ind til den, fordi noget skidt blokerede ventilen.
Billede 2: Bolten med den røde markering er skruet af. Men termostatventilen (til højre) og ventilsædet (til venstre) blokerer for udsynet til kontraventilen. Skru først omløberen til venstre af (unionen). Derpå skrues ventilsædet ud (pilen i midten). Termostatventilens omløber (højre pil) skrues af for at få adgang til selve termostatventilen, der går ind i røret.
Billede 3: Termostatventilens blå håndtag er fjernet. Nu kan du skrue selve ventilen ud.
Billede 4: Nu ses kontraventilen, der sidder ca 5 cm inde i røret. Med en spidstang kan man åbne ventilen ved at trække i det lille kryds i midten. Hold ventilen åben og spul vand ind i røret for at skylle ventilen igennem for urenheder. Saml shunten igen og test om problemet er løst.

jess
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis