Dæktryksmåler

Jeg købt sidste sommer en Seat MII. Efter købet, skiftede jeg dækkene fra stålfælgene som fulgte med bilen til nye alufælge. Jeg købte i efteråret nye vinterdæk og alufælge.

Jeg snakkede så forleden med en ven, som også har købt en ny bil, og han fortalte, at alle nye biler har dæktryksmåler som sidder i fælgen på bilen. Nu bliver jeg jo lidt bekymret, for jeg har jo købt nye fælge både til sommer og vinterdæk, og smidt de oprindelige fælge ud som fulgte med bilen.

Er det korrekt det han siger? Og er det et problem, at jeg ikke har dåktryksmålere længere? Og er det et problem jeg ikke har det (tænker jeg jo bare selv kan holde øje med dækkene).

På forhånd tak for svarene.

/Mikkel


Mvh.

Mikkel
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Biler fra efteråret 2014 og frem SKAL have monteret dæktryksovervågning. Det er en EU regel præcis som kørelyset.

Der findes 2 forskellige systemer:

a) der måler "dæktryk" via de almindelige ABS sensorer - måles på baggrund af hjulets omløbshastighed
b) der sidder specielle dæktryksmålere i ventilen i fælgen - dem du omtaler.

Siden du med de nye alufælge ikke får en advarsel fra systemet, tyder det på, at din bil bruge version a) og så skal der ikke sidde særlige målere i fælgen. Og dermed har du ingen problem :-)

Løsning b) er den mest præcise, men også dyreste løsning.

Ud fra denne tråd, ser det ud til at din MII bruger ABS til målingen (version a) ovenfor) : http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=72&t=96152

 

Tusind tak begge to, det jeg rigtig glad for at høre.

Mvh.

Mikkel
Gnæk, jeg sad sgu også og svedte lidt med min Octavia 3, havde lavet en god handel i tyskland med komplet vinter dæk på fælg og sparet en masse penge. Længe leve ABS systemet.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis