Skæring af krydsfinér

Hej,

Jeg er ved at købe nye 15 mm teak-koto plader hjem til dørken. Som mange ved er de rasende dyre, faktisk så dyre, at jeg dårligt tør save i dem, af angst for at save forkert, eller der går skår af det fine teakfiner.

Jeg har desværre ikke en båndsav til rådighed, og de fleste af kanterne er så krumme, at jeg ikke kommer langt med en rundsav - så jeg kan ikke umiddelbart få øje på andre muligheder end stiksaven.

Er der nogle af I dygtige håndværkere, her på forum, der har lyst til at afsløre et par tricks til at undgå at kanten flosser/fineren brækker af, samt til at opnå at kanten bliver vinkelret (d.v.s. undgå at klingen bøjer ud til siden)?

Jeg har overvejet at skære for med en hobbykniv, men jeg ved ikke om det virker. Jeg ved på den anden side heller ikke om det er nødvendigt, eller om teak-koto-fineren er så solid at den ikke flosser ved brug af stiksav.

Endvidere overvejer jeg at skære pladerne et par mm "for store", og så slibe ind til stregen med en båndsliber (lagt på siden), men da der er over 50 m kant på de savede plader, giver det vel en pokkers masse slibearbejde?

Endelig har jeg set nogen foreslå at man klæber en stribe malertape på, og skærer langs eller igennem denne - men jeg undrer mig såre hvis det skulle kunne forhindre at fineren flosser.

Mvh, Søren

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det med maletapen virker fint på laminatplader..

Så det er da et førsøg værd, men er teak så slemt til at splintre?

Husk at sav fra bagsiden med stiksaven..

Har du en kvalitets stiksav, med pendulsavning tror jeg ikke du får problemer med vinkelretheden.

Til ligeud og ikke for kringlede kurver, er de her klinger fantastiske til at save vinkelret, de er lidt tykkere og stivere end almindelige klinger...

www.frishop.dk/pi/Festool-st...21608.aspx

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens,

Netop fordi jeg har oplevet at klingen "skejer ud", så snittet bliver skævt, er jeg ikke meget for at skære fra bagsiden - men hvis man med den rette sav og klinge kan stole på at snittet bliver helt vinkelret, er det selvfølgelig en anden sag.

Måske er det bare mig, men kan man på nogen måde undgå at flosse fineren, vil jeg dog langt hellere arbejde fra forsiden.

Jeg ved ikke hvor slemme disse plader er til at flosse. Fineren er ca 1 mm tyk. Jeg har ikke pladerne endnu, men jeg har selvfølgelig tænkt mig at øve mig lidt på de overskydende dele af pladerne

Det eneste jeg ved, er at pladerne er alt for dyre at brokke. ;-)

Tak for linket og dit svar.

Mvh, Søren
Hvis det er muligt så er bedste måde at ligge pladen med forsiden opad, så saver du med stiksaven nedefra, og kan følge stregen på forsiden.

Vi prøver igen, i morgen --
Det lyder godt nok svært. :-) ... men jeg kan selvfølgelig prøve på et stykke billigt finer først.

Mvh, Søren
Eller også så køber du en billig tynd x-finer (feks 5mm) "offer"plade som du skærer ud i "strimler" du kan sætte fast på din plade, der hvor du skal skære, for så at skære igennem dem begge. Så undgår du at fineren flosser.

Du kan også lave dig en midlertidig sav, ved at bore et hul i en billig plade og montere stiksaven på undersiden. Så kan du stå med din finerplade som om det var en båndsav du arbejdede ved...
Det vigtige er at lade saven gøre arbejdet. De fleste presser saven fremad (mig selv inklusiv), med det resultat at klingen flexer er snittet ikke bliver vinkelret.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Tak for idéen, Henrik ... men bliver det ikke netop meget svært at styre trykket på klingen, når det er hele pladen, man skal bevæge, i stedet for kun saven?

Den kommer vel let til at bevæge sig i ryk, i stedet for i en jævn, kontrolleret bevægelse.

Jeg ved godt at det faktisk er det man gør med en båndsav, men den skærer jo ned gennem pladen (ikke op, som stiksaven), og den har desuden den fordel at klingen ikke kan "kæntre", så her betyder det med trykket på klingen jo nok knapt så meget.

Desuden bevæger båndet sig hurtigere end en stiksavsklinge, så man kan skubbe pladen meget hurtigere frem, uden at overforcere.

Mvh, Søren

Det lyder som om, at det kunne være en fordel simpelthen at skaffe en ganske smal stiksag - håndbetjent.

Så saver du oppefra og ned - forsiden/overside flosser ikke.

Men det skal jo være en som er ordentlig skarp.

Det bliver naturligvis manuelt arbejde, men måske er det mere praktisk til denne situation. Samtidig kan du nok også holde savbladet i en vinkel.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Kan man ikke få stiksavsklinger, hvor savtakkerne vender nedad?

(Ved godt at man så skal have godt fat i saven! ... måske småfarligt?)

@Ellida - jeg skal skære 16 stykker hård plade, med 2-3 m omrids i snit, og med kurver og radier ned til 30 mm.

Tror sq jeg bliver gammel før tid, hvis jeg skal save dem med håndkraft ... men tak alligevel ... alle forslag er velkomne. ;-)

Mvh, Søren

Du kan få klinger hvor tænderne er vendt om, så du kan save fra oversiden, og slippe for det flosser op. Så bliver det kun "grimt" på undersiden. Vil du have det pænt på begge sider, så sørg for at der ligger et bræt, eller en anden plade neden under når du skære. Så du skære igennem både din finer, og det bræt/plade nedenunder. Så er det kun brættet på undersiden der bliver flosset.

 

link til klinge: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/luna-stiksavklinge-t101br-til-trae-rent-snit-omvendt-fortanding-15022/ 

Der findes faktisk klinger der "vender forkert" søg på stiksavklinge modsat tandstilling
Jeg mener de er beregnet til at skære ud til køkkenvask i laminatplade og lignende, men måske du kan bruge dem, men så virker pendulvirkningen vel ikke? og gør den ikke det kan det blive noget bøvlet.
 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også