Skæring af krydsfinér

Hej,

Jeg er ved at købe nye 15 mm teak-koto plader hjem til dørken. Som mange ved er de rasende dyre, faktisk så dyre, at jeg dårligt tør save i dem, af angst for at save forkert, eller der går skår af det fine teakfiner.

Jeg har desværre ikke en båndsav til rådighed, og de fleste af kanterne er så krumme, at jeg ikke kommer langt med en rundsav - så jeg kan ikke umiddelbart få øje på andre muligheder end stiksaven.

Er der nogle af I dygtige håndværkere, her på forum, der har lyst til at afsløre et par tricks til at undgå at kanten flosser/fineren brækker af, samt til at opnå at kanten bliver vinkelret (d.v.s. undgå at klingen bøjer ud til siden)?

Jeg har overvejet at skære for med en hobbykniv, men jeg ved ikke om det virker. Jeg ved på den anden side heller ikke om det er nødvendigt, eller om teak-koto-fineren er så solid at den ikke flosser ved brug af stiksav.

Endvidere overvejer jeg at skære pladerne et par mm "for store", og så slibe ind til stregen med en båndsliber (lagt på siden), men da der er over 50 m kant på de savede plader, giver det vel en pokkers masse slibearbejde?

Endelig har jeg set nogen foreslå at man klæber en stribe malertape på, og skærer langs eller igennem denne - men jeg undrer mig såre hvis det skulle kunne forhindre at fineren flosser.

Mvh, Søren

Hej, Jeg er ved at købe nye 15 mm teak-koto... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Diva39 på 03-04-2016 12:02

Tak for idéen, Henrik ... men bliver det ikke netop meget svært at styre trykket på klingen, når det er hele pladen, man skal bevæge, i stedet for kun saven?

Den kommer vel let til at bevæge sig i ryk, i stedet for i en jævn, kontrolleret bevægelse.

Jeg ved godt at det faktisk er det man gør med en båndsav, men den skærer jo ned gennem pladen (ikke op, som stiksaven), og den har desuden den fordel at klingen ikke kan "kæntre", så her betyder det med trykket på klingen jo nok knapt så meget.

Desuden bevæger båndet sig hurtigere end en stiksavsklinge, så man kan skubbe pladen meget hurtigere frem, uden at overforcere.

Mvh, Søren


Det er næsten ikke muligt at skære "på" en streg uden at lave fejl.

Hvis det er større plader, du skal skære, ville jeg grovskære dem, så der kun er 1 cm indtil stregen, og så skære "fint" med stiksaven, et par mm fra stregen, for så at slutte af med en slibning. 

Og en båndsav kan også kæntre, ved at lægge pres på 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

@Jens og Illisher - de er da super - tank for links!

Mon ikke det er løsningen? ... det skal i hvert fald prøves. ;-)

@PinkHenrik - Min Biltema-båndsliber er helt flad på den ene side, så når man lægger den på bordet, står slibeplanet lodret (vinkelret på bordet). Man skal blot sikre sig at den kan suge luft nok, så den ikke bliver for varm.

så jeg tænker at jeg kan klodse pladerne lidt op over bordpladen, og så bare slibe ind til stregen med sliberen, mens den ligger fladt ned mod bordet. Den forreste rulle er endda lille nok til at den kan klare de mindste radier.

Spørgsmålet er så kun hvor langt fra stregen jeg behøver at skære, for at være sikker på at undgå fejl. Hvis jeg kan undgå for store "flosser", kan jeg vel nøjes med 2-3 mm?

Mvh, Søren

Det kommer også lidt an på hvad vej fineren sidder, i forhold til slibebåndets retning, for du kan jo godt risikere at båndsliberen kan få det til at flosse (alt efter hvor groft papir du har monteret på den).

Men du er inde på noget af det rigtige, ved at lave et bord (hvor båndsliberen er en smule nedfældet i) så du kan styre vinkelret, lidt ligesom du ville kunne på dette billede selvom det absolut ikke er det samme 
Holzmann Rondelsliber TS305

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En lille fy-fy tanke herfra i et GDS forum... I min lokale Silvan og Bauhaus har de en stor proffesionel sav, hvor de skære plader ud.
Hvis du er øm overfor alle de ting du nævner og ikke vil ud og ofre nyt værktøj kunne det evt tænkes at de for et beløb kunne save dem for dig der? :-)

Skrevet af zipper på 03-04-2016 18:31
En lille fy-fy tanke herfra i et GDS forum... I min lokale Silvan og Bauhaus har de en stor proffesionel sav, hvor de skære plader ud.
Hvis du er øm overfor alle de ting du nævner og ikke vil ud og ofre nyt værktøj kunne det evt tænkes at de for et beløb kunne save dem for dig der? :-)
 

 

Det hjælper desværre ikke så meget, da det ikke er rette liner(det er det eneste panelsave kan skære) han skal have skåret.

Men måske kunne man klare det ved hjælp af en skabelon i billigt træ, og så bruge en overfræser, med kopi ring ? 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af zipper på 03-04-2016 18:31
En lille fy-fy tanke herfra i et GDS forum... I min lokale Silvan og Bauhaus har de en stor proffesionel sav, hvor de skære plader ud.
Hvis du er øm overfor alle de ting du nævner og ikke vil ud og ofre nyt værktøj kunne det evt tænkes at de for et beløb kunne save dem for dig der? :-)
 

Jeg kan føje til PinkHenriks kommentar, at det vist kun er plader, som er købt på stedet, man kan få skåret.

De sælger næppe teak-koto-plader som disse i Silvan og Bauhaus, og selvom de gjorde, ville jeg nødig betro en Silvan-medarbejder at skære i dem.

Mvh, Søren

 

 

Jeg har fin erfaring med at ridse fineren med en hobbykniv inden stiksaven tages i brug - især når snittene går på tværs af finer retningen, men tænker at du nok allerede har prøvet det...

vh
Henrik.A
Da jeg og svigersønnen lagde 3 plader ned i cokpittet, blev det hele savet fra bagsiden med en stiksav. Og det kunne han bare...

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også