Kontruktion af CNC fræser

Halløj

Jeg har gennem det sidste stykke tid gået lidt og ønsket mig at bygge en cnc fræser.. Drømmer er at den med tiden kan fræse hårdheder op til rustfast stål, men til at starte med kan jeg nøjes med Alu. Jeg har lavet "hurtig skitse" altså ikke den færdig tegnede model, men sådan at man kan forstå det meste af idéen. Meningen er at det skal være en 5 akset. X,Y,Z,A,C i en table-head funktion. jeg har dog lidt svært ved at regne motorstørelser ud.

Jeg har tænkt mig at slæderne skal skubbes af M8x1,25. en i hver side i bunden, og en pr. akse i toppen. - diameteren gør vel ikke nogen forskel, da en omgang er 1,25 i stigning uanset om det er Ø8 eller Ø16? 

General Info

Styring - Arduino

Slæderne er spændt sammen omkring profilrøret med 8 mm gevindstænger

Arbejdsområde ca. 300 x 400 x 250

Profilrør - 30 x 30 x 3 

Plade dele 10 mm 

kuglelejer 24x8x9

har forestillet mig denne Stepper - http://www.ebay.com/itm/US-Ship-High-Torque-92oz-in-Nema-17-Stepper-Motor-2-1A-CNC-3D-Printer-Extruder-/231617460505?hash=item35ed79f919:g:eQIAAOSwMmBVmynl

og denne spindel - http://www.ebay.co.uk/itm/Update-800W-ER11-AIR-COOLED-SPINDLE-MOTOR-ENGRAVING-MILL-GRIND-CNC-FOUR-BEARING-/181736731118?hash=item2a505a71ee:g:bp0AAOSw0e9Uv0Nh

nogen der kender en formel til udregning af hvor meget slæden kan "skubbe" i kg, med en motor på 67Ncm og en gearing på 1:4? 

For det andet, er der nogen der tror at denne ikke er solid nok til at modstå vibrationer for at få en pæn overflade

på A og C akserne har jeg forestilet mig en gearing på over 1:10 men tror i dette vil være nok til at holde fræseren i en fast vinkel? - Alle gearinger er lavet med en rem for at undgå slør. 

Målet er at måskinen som minimun kan fræse alu indenfor et par tiendedele milimeter.

Vil også gerne høre jeres mening om mit lille projekt  

håber nogle kan hjælpe med at vejlede lidt, da dette er min første hjemmebyggede fræser 

Når projektet på et tidspunkt fungere tilfredsstillende regner jeg med at lave en fin "kasse" som den kan wrappes ind i, så den faktisk ligner en industri maskine  det kunne være totalt awesome at have denne til hobbybrug til produktion af små dele til motocross, og biler evt. motordele som samleled til manifolde osv. 

 

MVH 

Martin

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke meget til opbygning af cnc..
Men vil du kunne fræse i rustfast stål, skal den være meget mere stabil i opbygningen, end det du skitsere.

Jeg tror faktisk det er meget få hjemmebyggede cnc'er der kan fræse i "jernholdige" materieler.

En mulighed kunne jo være at bygge en cnc styret plasmaskære, det kan gøres med en spinkel konstruktion.

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg operere ofte en traditionel fræser i rustfri stål, og er godt klar over det kræver en solid fræser, men stabiliteten på denne opsætning burde være utrolig stærk. - muligvis med undtagelse af af Z,A og C akserne. X og Y er stabile det er bare et spørgsmål om kraft i stepper motorne. Vibrationerne har jeg bare svært ved at forudse. Jeg mener hvertfald ikke det ville gøre nogen forskel at lave den i 40x40, om det er massiv eller ej. 


Når det så er sagt, er planen at bygge en holder der passer til den plasmaskære jeg har herhjemme og muligvis et 3d printer hoved, så kan man nemlig lave lidt af hvert men det ville jo bare være fantastisk at kunne bearbejde Rustfri emner

Men jeg vil utrolig gerne høre hvad du/i tænker der skal til for at den er "solid" nok jeg har jo sådanset forudsætninger til at lave en kvalitets maskine, da jeg har et helt smedeværksted til rådighed + tilhørende uddannelse
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Cnctools.dk Everything to cnc power
Hej
Glem alt om at fræse i metal med en så svag konstruktion.
Hvis du har ønske om at kunne fræse andet end blødt træ,
vil jeg råde dig til at lave tingene af rigtige frofilføringer, populært kaldet
rulleskøjteføringer. De er meget præcise og kan klare store belastninger
og er helt uden slør. Til gengæld stiller de store krav til dig og din viden om
planhed og parallel bevægelse, ellers kan du forspænde og ødelægge dem på få minutter.
Derefter skal du KUN bruge kuglespindler alt andet er nonsens til cnc.
Du kommer bare til at bøvle med alt for meget slør.
Stabil fræsning = ingen slør og stor stivhed og gerne så stor vægt som muligt.
Tynde rørkonstruktioner er kun til blødt træ.
Størrelsen på stepmotorene er ikke så væsentlige, det vigtige er stepmotorstyringerne.
Der er rigtig mange dårlige kineserstepmotorcontrollere som kører alt forlangsomt og som
mister steps.
Undersøg markedet og find ud af hvor mange penge du ønsker at ofre på projektet.
Mit råd er at hvis du er på den forkerte side af 10000 kan du ikke lave en maskine der dur
til andet end papfræsning med store tollerancer.
Håber ikke jeg har taget modet fra dig. Det er ikke min hensigt. Jeg synes bare at det er ærgeligt
at bruge tiden på noget junk.
Venlig hilsen Johnny

Johnny cnc
Annonce
Hej Noes75

Jeg er enig i at du ikke kan forvente at lave en hobby maskine der kan mere end at fræse i ALU. Jeg har bygget tre maskiner. Hhv Shapeoko, X-carve og OpenBuilds OX CNC - i nævnte rækkefølge. De er alle god hobbymaskiner til træ, plast og til dels alu (kræver lidt øvelse på de to små maskiner)
Jeg har lagt en del videoer på YouTube om byggeriet. Du kan finde min kanal ved at søge efter mit brugernavn og finde en video med en have sigte (nok ikke så relevant for din CNC interesse).
Jeg har også beskrevet byggeriet af min OX ret grundigt her: http://www.openbuilds.com/builds/stainless-ox.1914/
Hilsen Martin

makersupplies.dk

Jeg har bygget 4 maskiner fra bunden selv, og skal du fræse i stål af enhver art, så skal der en hel del mere til, end en hobby maskine, og alt skal være utrolig stærkt, og stabilt.
Den konstruktion du har tegnet der vil ikke kunne fræse i stål, nok ikke engang alu uden at ryste fra hinanden.

Min nuværende maskine har jeg endnu ikke prøvet at fræse i stål med, men alu har jeg fræst en del af, og det klarer den til UG.

Og min er meget stabil konstruktion, men skal jeg fræse i stål, så skal den godt nok tage lidt på i vægt først.

Den er dog siden det her billede er taget blevet opgraderet med spånsuger, og vakumbord.

 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis