Opboring af alu remhjul i Aalborg

Hej,

Jeg har to små aluminiumsremhjul med en boring på 6 mm som jeg skal have boret op til 14 mm, helst med en rimelig præcision (centreret).

Er der nogen der kan hjælpe med hvor jeg får det gjort i eller nær Aalborg?

Mvh

Martin

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du skal nok også skrive hvad den udvendige diameter er, så folk kan vurdere om de har plads i drejebænken.
Det vil også være fint med et billede af for og bagsiden, så man kan vurdere om den er til at spænde op.

Bor i Randers men det er jo nok for langt at køre efter det...

mvh jens


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Jens,

Tak for dit svar! Jeg har vedhæftet et billede af remhjulene. Den udvendige diamenter af spændefladen er 22 mm og der er 6 mm dybde at spænde på.

Randers er lidt langt ja, håber der er en lidt tættere på der kan hjælpe!?

Ja det er jo en overkommelig størrelse/opgave...

Vi prøver igen, i morgen --

Ja, det kræver bare det rigtige værktøj. Har selv et 14 mm bor, men det kræver en drejebænk eller lign. at få det centreret og vinkelret.

Håber der er en de kan hjælpe, det tager jo ikke mange minutter lige at bore de to huller.

Det er ikke en god løsning, bare at bore hullet op med et bor, heller ikke i en drejebænk.
Man bore op med bor til 13 - 13,5 mm, og udbore resten med et udborestål så får man en fin overflade og en god nøjagtighed Sådan en udboring skulle man gerne ramme inden for max 2/100 mm i nøjagtighed.
Ideelt skal man også kende den nøjagtige diameter på akslen de skal monteres på.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
I din situation vil jeg anbefale dig at købe nogle nye rem-skriver, de koster ikke alverden når de ikke er større.

Hvis du endeligt skal igang med det, så vil jeg anbefale dig at gøre det med rivaler i stedet for bor, for at opnå bedst mulig nøjagtighed i diameteren.
Problemet er at få dem spændt op så du borer nøjagtigt i center, hvilket er meget tidskrævende i en almindelig 3-klo til drejebænk, og en 4-klo med individuel spænding er det langt fra alle der er i besiddelse af.
Yder mere er der problematikken i at det er alu, hvilet er ret nemt at beskade når det sættes i en drejebænk.

 

Det er helt sikkert den bedste løsning, hvis man ligger inde med det rigtige værktøj. Til mit formål vil det dog være tilfredsstillende at få det boret op, så længe det er centreret og vinkelret.
Skrevet af Steensen på 02-04-2016 13:09
I din situation vil jeg anbefale dig at købe nogle nye rem-skriver, de koster ikke alverden når de ikke er større.

Hvis du endeligt skal igang med det, så vil jeg anbefale dig at gøre det med rivaler i stedet for bor, for at opnå bedst mulig nøjagtighed i diameteren.
Problemet er at få dem spændt op så du borer nøjagtigt i center, hvilket er meget tidskrævende i en almindelig 3-klo til drejebænk, og en 4-klo med individuel spænding er det langt fra alle der er i besiddelse af.
Yder mere er der problematikken i at det er alu, hvilet er ret nemt at beskade når det sættes i en drejebænk.

Der er jeg så ikke helt ening.

 

Bor og rival kan anvendes, men ikke så nøjagtig, det får slet ikke så godt rundløb, og nøjagtigheden er også dårligere end med et udborestål. Og hvem har lige en 14 mm rival, og en flydende holder. (men jo da bedre en bare at bore)

 

Man behøves ikke at et så lille emne det skal jo ikke spændes ret hårdt, jeg vil forholdsvis hurtig kunne spænde et sådan emne op, og rette det ind så det løber inden for 1/100 mm både i hullet og på endefladen, i treklo. (har dog også en firklo med indivudiel justering af kløer)

 

Men du har ret i at kan man købe dem færdig på mål,, er det det nemmeste...

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
du er velkommen til at smide dem i en kuvert og imod århus, så skal jeg gerne dreje dem op for dig.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Havde de kunnet købes i det ønskede mål, havde det selvfølgelig været at foretrække men det er desværre ikke muligt (alt kan selvfølgelig købes mod klækkelig betaling).

Jeg takker for jeres gode svar, Neubert jeg sender dig en privat besked.

Mvh

Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis