Hvilken type Gearolie?

Hej her inde
Er blevet en glad ejer af en Joda 24 fods Tour båd, ville lige høre om i ved hvad slags Gearolie der skal i.
Gearet er i en Volvo penta md11c msd, syntes ikke rigtig at kunne finde noget omk dette.

Og så en anden ting, når jeg starter båden op, så skubber jeg gashåndtaget frem, får at give den føde, har husket at hive knappen ud så akselen ikke drejer rundt, men den drejer med rundt alligevel, så jeg må hive gashåndtaget en anelse tilbage mod bak ( R ) for så den holder op🤔
Håber der er en venlig sømand som kan svare på mine spørgsmål.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
DEt med "neutral" på skruen, er aldrig 100% neutral, men nok til at du ikke har nogen fremdrift i båden, når den ligger i vandet.

Gearolien kommer an på om det "bare" er et reduktionsgear på en aksel, eller et z-drev

 

Kan du se om det er et desideret gear/kobling, f.eks. til frem/tilbage/neutral possition, eller om det bare er et bære leje?

Det første skal du enten have hydraulik olie (Visca 32 grade) i eller fed gearolie (75-80w/90) i.
Er det kun et bæreleje, skal der alm. motor olie (10-15/40w) i.

 

Skrevet af refshoejgroen på 02-04-2016 00:20
Hej her inde
Er blevet en glad ejer af en Joda 24 fods Tour båd, ville lige høre om i ved hvad slags Gearolie der skal i.
Gearet er i en Volvo penta md11c msd, syntes ikke rigtig at kunne finde noget omk dette.

Og så en anden ting, når jeg starter båden op, så skubber jeg gashåndtaget frem, får at give den føde, har husket at hive knappen ud så akselen ikke drejer rundt, men den drejer med rundt alligevel, så jeg må hive gashåndtaget en anelse tilbage mod bak ( R ) for så den holder op🤔
Håber der er en venlig sømand som kan svare på mine spørgsmål.

Man skal overhovedet ikke gætte når det kommer til smøremidler. 

Her er manualen til motor og gear på udendansk: http://www.sailingisabell.nl/pdf/VolvoMD11CInstBook.pdf

Og jævnfør det skal du komme den samme type olie i gearet som du kommer på din motor. Man opgiver i manualen "Diesel lubricating oil CD" da det er en gammel motor. Det nærmeste du kommer i moderne olier er en SEA 5W30 eller SEA 10W30 halvsyntetisk som motor og gear køre ganske fint med/på. 

Dit problem med skruen vil roterer kunne være et justeringsproblem af kablet til gearet. 

God vind. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak Leif
Ser at der står en dunk olie til motoren 15W-40, så prøve jeg at fylde lidt i gearboxen, kunne se at den stod under minimum 😳.
Mange tak for tilbagemeldingerne 👍
Annonce
Skrevet af refshoejgroen på 05-04-2016 00:39
Tak Leif
Ser at der står en dunk olie til motoren 15W-40, så prøve jeg at fylde lidt i gearboxen, kunne se at den stod under minimum 😳.
Mange tak for tilbagemeldingerne 👍

Ja det kan også bruges. Men et godt råd herfra vil være og tømme gearet og fylde nyt på. En hobby marinemotor lever nemlig i et hårdt miljø når vi snakker kondensvand.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af refshoejgroen på 05-04-2016 08:30
Ok, tak 😉

Selv tak. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis