Beslag til hjælpemotor

Hej med jer
Søger lidt hjælp, skal have en hjælp motor til min Joda 24 Tour, men da hækken er lidt rund bagpå, kan jeg ikke rigtig finde et beslag som passer. . Er der nogen som har en ide til sådan noget?

Mvh Brian
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det være et fast beslag...
Eller skal det være et hæve sænkebeslag....

Vi prøver igen, i morgen --
Udenbordsmotor på en spidsgatter er sjældent noget kørt syn. Nemt er det heller ikke. Hverken at få motoren anbragt eller at betjene den. Det billigste er vel at du anskaffer at standardbeslag og så får en rustfri-smed til at foreslå og fremstille et "mellemstykke" mellem bådens bagende og beslaget.
Forinden vil jeg dog anbefale, at du nøje overvejer, hvordan du, med motorens særegne placering, fra cockpittet får den i vandet og får den startet, betjener gas og gear under sejlads og siden får motoren stoppet og op af vandet igen.

Finnband
Kunne godt tænke mig hæve sænke beslag, men som du skriver Finnband, så vil jeg nok gå efter et mellemstykke, så motoren bliver parallel med båden, det kommer til at se tosset ud andet.
Men tak for jeres tilbagemeldinger
Kunne godt tænke mig hæve sænke beslag, men som du skriver Finnband, så vil jeg nok gå efter et mellemstykke, så motoren bliver parallel med båden, det kommer til at se tosset ud andet.
Men tak for jeres tilbagemeldinger
Ja køb beslaget, og så tag den derfra, så er det nemmere at se mulighederne, for at få lavet noget beslag.
Hvor stor motor skal du have på?
Er det en nød motor, eller skal den bruges ofte...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Regner med en 5 HK, og skal kun bruges som nødmotor

Er et fast beslag så ikke det nemmeste, og det der ser bedst ud..
Det er jo også nemt at få lavet et par rustfri plader, og så et stykke træ imellem..


 


Vi prøver igen, i morgen --
Jo du siger noget, prøver med beslaget, og så se om jeg kan få den rigtige vinkel på, kender da en smed som kan lave mellemstykket fra skrog/hæk til beslaget.

Det lyder som en meget fornuftig måde at gøre det på.

Det vil være en fordel at du laver det som en skabelon først:
et stykke billig finer, som det motoren spændes på + to sidestykker i 6,mm x-finer som passer nogenlunde ind til skroget. Så kan diu meget bedre se om højden passer - og du kan tilpasse så faconen bliver som det skal være. Specielt vigtigt er jo højden over vandet, da du jo ikke senere kan regulere.
Det skal ikke være større (og tungere) end højst nødvendigt - men du skal huske at have plads til at spænde de to bolte indefra + sætte et låsebeslag på.


Hvis du laver X-finer-stykket så det er smallere forneden, så bliver faconen mere "stiv" og du kan bruge lidt tyndere plade. (Altså de to metal-sidestykker er for eksempel 3 cm tættere sammen helt forneden end foroven). Lidt i småtingsafdelingen, men alligevel - det skal jo ikke være tungere end højst nødvendigt.
Håber at du kan forstå hvad jeg mener med den skitse jeg har lavet. MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis