Min påhængsmotor køler ikke.

Hej

Jeg er ved at gøre min båd klar til foråret, det er en Zodiac gummibåd med 40 Yamaha 2 takter fra 1998 med el start (tror det er en VEO). Jeg har haft skiftet impelleren på den i vinters.

Jeg er dog løbet ind i et problem som ikke umiddelbart kan finde en løsning på.

Der kommer ikke noget vand ud af ”sladrehullet” oppe ved motoren og det vil sige at motoren højst sandsynligt ikke bliver kølet af. Jeg har tjekket nedenstående:

- Slangen der går fra motorblokken og ud til ”sladrehullet” er ikke stoppet

- Uden at benet har været monteret har jeg sat trykluft til slangen fra ”sladrehullet” og der kommer fint med luft ud af røret for neden (det der går ind i selve impellerhuset når benet sættes på)

- Jeg har tjekket at der er fri passage fra luftindtaget på benet og op til der hvor impellerhuset sættes på.

- Impelleren er sat i ved at dreje med uret på stangen der går op i motoren mens jeg trykker huset ned over impelleren. Den lille stift der skal glide ind i impelleren er sat på

Det skal nævnes at jeg har en stor spand til at står under motoren så vandindsugningen konstant er under vand, så det er ikke fordi den får for lidt vand med en gennemskylningsmuffe.

Jeg købte båden sidste efterår, så det er første gang jeg gør den forårsklar. Det eneste jeg kunne tænke mig kunne være årsagen er at impelleren er sat i den forkerte vej. Men alle de videoer (og det er mange) jeg har set på nettet med impeller skift på Yamaha motorer der drejer de højre på stangen der går op i motoren mens de presser ned på impellerhuset.

Jeg er dog så sikker på at jeg har gjort det korrekt at jeg ikke har prøvet at sætte den i modsat.

Nu er jeg løbet tør for ting at gøre anderledes og vil derfor prøve at høre om der er nogen herinde der skulle have en god idé til hvad jeg kan gøre eller har gjort forkert.

På forhånd tak for hjælpen

 

Mvh Jesper Baadsager

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når den ikke giver vand er der jo et eller andet galt..
Og du har jo kikket alle de fejlmuligheder igennem der normalt er, så du må have overset noget.

1:Korrekt empreller monteret, og not/stift er monteret i empreller, vandpumpehus og bundplade er ikke slidt, og pakningen er intakt.

2:Røret fra vandpumpen og op til motoren er monteret korrekt ( i begge ender), og evt gummimellemstykke er intakt og sidder korrekt.
3: der er hul igennem til kontrolstråle.

Andre ting du kan prøve, afmonter termostaten.
Nogle motorer giver kun kontrolstråle når termostaten er åben.

Har du haft motoren startet op kortvarigt, uden vand kan emprelleren være brændt af. (det går lynhurtigt)

 


Nogle motorer har svært ved at give kontrolstråle hvis du bruger "øreklapper" og vandslange.
Men du har den jo i balje med masser af vand i, så det er ikke det...


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens

Tak for dit svar.

Har lige købt nyt pumpehus, plade, pakning og impeller, så den del burde være ok. Og stiften sidder sidder i. Har endda prøvet at skifte tilbage til det gamle sæt, men det hjælper ikke

Røret op til motoren kan ikke rokkes, så regner med at det sidder som det skal. Vil nødigt til at tage hele motorblokken af. Vil prøve i morgen at sætte en vandslange til det rør og se om der kommer vand ud af kontrolhullet.

Mht. termostaten, så kan jeg prøve at afmontere den, men der var fin kontrolstråle på den sidste år. Kan det være hvis den er gået i stykker?

Som nævnt i min oprindelige tekst står den placeret i en balje med vand og jeg har også tjekket at der er passage igennem slangen fra motorblokken og ud til kontrolstudsen. Afmonterer den faktisk fra motorblokken for at se om der i det mindste skulle komme et par dråber.

Tusind tak for din hjælp, det sætter jeg stor pris på

Mvh Jesper
Nej du skal ikke tage røret af oppe i motoren..
På nogle sidder der en gummemuffe (eller lignende) ved vandpumpe og røret, mangler den er der nul køling.

Kan du huske om den plejer at give kontrolstråle konstant-


Vi prøver igen, i morgen --
Arhh, det er en hvid plastik muffe som sidder på vandpumpehuset.

Den kommer normalt med en konstant fin kølestråle. Også sidste år hver gang jeg skyllede den igennem efter hver sejltur. Kontrolstrålen var der også første gang jeg startede den efter vinter pausen, men pludselig var den der ikke længere.

Hvis nu termostaten er gået sig en tur, så burde motoren vel stadig blive kølet og dermed også være en kontrol stråle?

Når den har givet konstant kontrol stråle, sidste år. har det ikke noget med termostaten at gøre.

 

Hvis termostaten er defekt, og lukket heletiden får motoren ikke tilstrækkelig køling..

Du kan jo bare prøve at køre uden termostat, det sker der ikke noget ved i kortere tid.

(når der ikke er termostat i, kommer motoren ikke op i driftstemperatur)


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Så har jeg fået den til at køle. Det viser sig at det ikke er nok blot at dække indsugningshullerne på benet, vandet skal helt op over kavitasionspladen.

Jeg er selvfølgelig lykkelig over at det var en så lille ting, men jeg føler mig en smule dum. Men man lære hver dag.

Tusind tak for jeres hjælp.

Mvh

Jesper
Godt du fik den til at køle..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis