El i "tilbygning"

Jeg har lukket min carport af og nu skal der trækkes strøm der ud.

Jeg skal bruge 220v til lys og 380v til en lift 

Skal der trækkes 2 ledninger eller kan der laves 220 ud af kraft og stadig bruge 380 til noget andet?

Vedlægget et billede af min tavle hvis nogen kan forklare mig om jeg kan trække noget ud af den eller om der skal laves en ny gruppe? hvilket jeg tror koster for meget til jeg vil betale det 

 


Man lærer hver dag..
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om din tavle er stor nok, det afhænger jo af hvor meget dine nuværende grupper er belastet, og hvor meget Power du vil trække ud i garagen...


Vi prøver igen, i morgen --
Den bedste løsning vil være at sætte en løs gruppetavle mere op ved siden af din nuværende
F.eks en lk tavle til den nette pris af 163 kr. Og så montere en gruppe afbryder til kraft de koste 3-500 kr afhængig af hvor stor/kraftig den skal være se evt her http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Tavlemateriel-Gruppetavler--LK-Gruppetavle-UG150-6-hvid-409778.html
Men der selvfølgelig elektriker arbejde at sætte en sådan tavle op tager ikke lang tid og så derefter trække et kabel udendørs burde ikke tage mere end. Max 2 timer med mindre der er udfordringer på stedet som tager lidt længere tid p.s. Der skal kun føres et kabel derud se 230 v kan sagtens tages fra denne gruppe
Okay mange tak for svar Tror jeg får en fagmand på sagen

Man lærer hver dag..
Den lift du sætter op, og det lys/strøm som du kommer til at bruge i garagen, er så minimalt/kortvarigt et forbrug at det ville være spild af penge at få en elektriker til at sætte en tavle mere op med en ekstra gruppe i.
Det langt nemmere, og billigere at gøre som Lauridsen1983 skriver. Nu kan jeg ikke se om der står max 10/13A eller max 16A på din gruppe med vaskemaskine. Men Er det 10/13Aså trækker du et 5G1,5 kabel, og står der max 16A så trækker du et 5G2,5 kabel. Det trækkes ud i garagen, hvor det kan afsluttes i en membrandåse, eller kraftudtag. Hvor du så kan sløjfe videre til diverse lys, og stikkontakter (230v) og de kraft stik du vil have (400V).

Men hvis du ikke har kendskab til el, vil jeg på det kraftigeste råde dig til at få en kompetent medhjælper. Og er der ikke sådan en i den nærmeste omgangskreds, ja så er jeg sikker på din lokale instalaltør han også sagtens kan klare opgaven for dig.

Du kan spare lidt mønt, hvis du selv trækker kablet, fra tavlen og ud i garagen. Så spare elektrikeren den tid det måtte tage. Bare sørg for at der er længde nok på i begge ender, til at det kan nå.
Annonce

Er der 16 ampere sikringer, kan du ikke bare lige tilslutte lys og 23o volt kontakter. (så skal alt være godkendt til 16 ampere, og du skal bruge 2.5 mm2 ledninger til alt)
(kan ikke huske reglerne helt, men mener godt du trække 5 x 2,5 mm2, fra en eksisterende gruppe i din tavle, og så lave en lille undertavle ude i garagen, med en "lys" gruppe)

Men skal du alligevel til at trække kabler så træk et 5 x 2,5mm, samt et 3 x 1.5 mm2, som du tilslutter en eksisterende lysgruppe i din tavle..


Vi prøver igen, i morgen --
Man kan også sagtens lave lysinstalaltion og afbrydere, samt stikkontakter med 5G2,5 kabel, forsikret med 16A. Alt LK's nye materie er godkendt til 16A.
Men igen, kender man ikke til de regler, så anbefaler jeg at få en kompetent, eller uddannet person til at hjælpe. Det er ikke kun småting der kan gå galt når man leger med el.
Mit forslag til dig er, at du får trukket din garage på vaskemaskine gruppen, og så træk ét 5G2.5mm² ud til Garagen, hvor du så får sat en lille tavle op (af en trikker), hvori du så kan få lavet 1-2 kraft og 1-3 lys-grupper i denne tavle.
Så kan du komme ned på de 10/13A forsikring til stik + lys i garagen, mens du har 16A til kraftstikket til liften + evt. svejse apparat disponibel.
Hvi du trækker MAX på alt derude, så springer forsikringen på 16A i huset, mens du skulle have lokal sikkerhed for dine stikkontakter og lys-forbindelser. Afhængigt af dit forbrug, kandu opleve at din sikring i huset springer jævnligt, men ikke ude i garagen, og så ved du at du har et for stort forbrug i garagen totalt set, og så må du reducere forbruget.
Vær OBS på selektivitet i sikringerne også, at du sikkert vil knalde dem i huset før dem i garagen på kraften.

 

Her er vel ikke en trikker i esbjerg

Man lærer hver dag..
Skrevet af Steensen på 02-04-2016 14:03
Mit forslag til dig er, at du får trukket din garage på vaskemaskine gruppen, og så træk ét 5G2.5mm² ud til Garagen, hvor du så får sat en lille tavle op (af en trikker), hvori du så kan få lavet 1-2 kraft og 1-3 lys-grupper i denne tavle.
Så kan du komme ned på de 10/13A forsikring til stik + lys i garagen, mens du har 16A til kraftstikket til liften + evt. svejse apparat disponibel.
Hvi du trækker MAX på alt derude, så springer forsikringen på 16A i huset, mens du skulle have lokal sikkerhed for dine stikkontakter og lys-forbindelser. Afhængigt af dit forbrug, kandu opleve at din sikring i huset springer jævnligt, men ikke ude i garagen, og så ved du at du har et for stort forbrug i garagen totalt set, og så må du reducere forbruget.
Vær OBS på selektivitet i sikringerne også, at du sikkert vil knalde dem i huset før dem i garagen på kraften.

Skal der så være et hpfi relæ i garagen også ? så skal der jo næsten også være styr på selektiviteten der også..

 

Jeg synes nu det var mere enkelt at trække to kabler der ud, hvis du ikke har problemer med overbelastede "lys" grupper. og så nøjes med de sikringer du har i tavlen.

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis