El i "tilbygning"

Jeg har lukket min carport af og nu skal der trækkes strøm der ud.

Jeg skal bruge 220v til lys og 380v til en lift 

Skal der trækkes 2 ledninger eller kan der laves 220 ud af kraft og stadig bruge 380 til noget andet?

Vedlægget et billede af min tavle hvis nogen kan forklare mig om jeg kan trække noget ud af den eller om der skal laves en ny gruppe? hvilket jeg tror koster for meget til jeg vil betale det 

 


Man lærer hver dag..
Jeg har lukket min carport af og nu skal der... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vel ingen grund til hpfi der ude når der allerede er en i huset og strømmen bliver trukket her fra

Man lærer hver dag..
Eneste du får ud af at smide et hpfi i garage tavlen, er at du ved fejlen er dérude og ikke i huset, forudsat det er garagens hpfi der knalder først, hvilket der ingen garanti er for, da du sikkert vil få samme følsomhed som med dit eksisterende hpfi relæ, og dermed ingen gavn har af et mere.
Derfor er HPFI'en for huset tilstrækkeligt, da det er dérigennem hovedforsyningen er, og dermed ingen/ringe ekstrabeskyttelse at opnå.

 

Med lille ny el tavle i garage og ekstra plads i eksisterende tavle til 20A forsikringer (selektivitet) og 4 mm2 kabel ud til garage, kommer  det helt sikkert til at >koste mere end jeg vil betale for< .  Hold dig til det enkle og vær realistisk omkring hvor stor en "produktion" du planlægger derude.
2 kabler derud, en 5 x 2,5 fra vaskemaskine gruppen, og en 3 x 1,5 fra en lysgruppe. Det er det enkle og billigste. Liften belaster "ingenting" det tager kort tid, og en lille svejser kan man planlægge sig ud af så vaskemaskine og tumbler holder fri den dag. Jeg ser du har 2 HFI relæer hvor den ene kun beskytter en lysgruppe. Denne lysgruppe kunne da være interessant at koble sig på, hvis det kun er til nogle "småting" udenfor
Behold dine smeltesikringer de er meget bedre til at modstå en kortvarig overbelastning fra f.eks. en vinkelsliber.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Regler for nedgravning hvad dybde skal det være?

Man lærer hver dag..

SBEI: 522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.

SBEI: 522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør,
U-profiler eller plader.

Så du skal ligge en afdækningsplade som denne over kablerne. http://www.harald-nyborg.dk/p6852/afdaekningsbaand-100-mm-50-m

Eller du kan ligge dem i mindst 0,7m under terræn, også nøjes med et makeringsbånd, jf:

SBEI: 522.8.2.3 Kabler i mindst 0,7 m dybde under færdigt terræn kan lægges uden
kabelbeskyttelse, når der ca. 0,2 m over hvert kabel anbringes et markeringsbånd.

Annonce
Okay super så graver jeg selv og får en trikker til at sætte det i tavlen og evt lave en lille tavle der ude

Man lærer hver dag..
Skrevet af Steensen på 02-04-2016 16:00
Eneste du får ud af at smide et hpfi i garage tavlen, er at du ved fejlen er dérude og ikke i huset, forudsat det er garagens hpfi der knalder først, hvilket der ingen garanti er for, da du sikkert vil få samme følsomhed som med dit eksisterende hpfi relæ, og dermed ingen gavn har af et mere.
Derfor er HPFI'en for huset tilstrækkeligt, da det er dérigennem hovedforsyningen er, og dermed ingen/ringe ekstrabeskyttelse at opnå.

Det er jo derfor man bruger et selevtivt fejlstrømsrele, de er mærket med S, når der er to relæer på samme kreds.

(men jo nok ingen grund til at have to relæer på samme kreds i dette tilfælde)

 

 

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --

Kabler skal for det første være godkendt til ned gravning. Mindste dybde er 0,35 m men så skal kabler beskyttes mod en skovl ved en U profil, rør eller plastplade hen over. Hvis man graver ned i 0,7 m  kan man undgå den mekaniske beskyttelse men sp skal der et markeringsbånd lægges i jorden ca. 0,2m over kabel


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis