Tilslutning af tørretumbler til kraftstik

hej, 

Dette er  mit først indlæg på denne hjemmeside. 

Jeg har lige købt en nu tørretumbler, og står nu og vil have den tilsluttet via et kraftstik. 

udfordringen opstår dog i, at jeg ikke er helt sikker på, hvordan jeg får tilsluttet de 3 ledninger ( blå grø/gul og brun) i kraftstikket. 

Jeg har fået fortalt hvordan jeg skal tilslutte dem, men det gav ikk mening, for da jeg pillede rammen af for at komme ind bagved hele el instalationen for at se hvordan det var sat op kunne jeg konstatere, at den blå, brune og gule ledning var tilsluttet i venstre side, men der i højre side af selve instalationen der sidder i væggen er tilsuttet en  hvid, sort og rød ledning. 

Jeg er derfor kommet frem til at højre side må være selve strøm forbindelse til stikket fra el tavlen. 

Er jeg forkert på den antagelse?

i så fald, hvordan får jeg monteret ledningerne i de rigtige ben?

 

Et andet bonus spørgsmål er om det er korrekt, at jeg kan tilslutte både  vaskeaskine og tørretumbler i den samme kraftstik. 

Det skulle ske ved at jeg tog jord fra begge og flettede dem sammen og tilsluttede det ene ben. dernæst skulle jeg tage den blå ledning fra begge maskiner og ligeledes flette dem sammen og tilslutte dem i et andet ben i krafstikekt. og det samme med den sidste brune ledning. 

 

Er det noget i har prøvet før. 

 

Håber jeg har udtrykt mig tydeligt, eller må i spørge så skal jeg uddybe mig selv. 

 

Mvh Moabou 

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS.

Her er der alt mulig grund til at være forsigtig. Og flere chancer for at brænde tumbler og vaskemaskine af, end der er chancer for at det går godt. Jeg/vi kan ofte med stor sikkerhed sige hvordan det tilsluttes, men her vil jeg råde dig til at få elektriker til at tilslutte det.

Det han skal have fastlagt er hvilken leder der er jord, ( i de gamle installationer kunne det være rød, men du beskriver også en gul så ???)

OG hvilken der er Nul. (I de gamle installationer kunne det være sort, men du beskriver også en blå ?? )

 Din farvebeskrivelse tyder på at det er en gammel installation fra før 1970 sådan ca. Og at du måske beskriver det lidt utydelig. Der er sikkert 5 ledninger og sådan som jeg forstår din beskrivelse bliver det til 6 stk.

Kunne du tage et billede af vægdåsen uden låg og sætte ind her, kan det måske hjælpe på forståelsen.

Du trykker på fanen >åbn editor< og derinde kan du vælge >knap øverst til venstre<

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Årh. Havde jeg dog vidst man kunne indsætte billeder havde det være så nemt. Et billeder sige mere end 1000 ord.

Jeg smider luge et billede op om et øjeblik
Skrevet af Moabou på 01-04-2016 10:57

hej, 

Dette er  mit først indlæg på denne hjemmeside. 

Jeg har lige købt en nu tørretumbler, og står nu og vil have den tilsluttet via et kraftstik. 

udfordringen opstår dog i, at jeg ikke er helt sikker på, hvordan jeg får tilsluttet de 3 ledninger ( blå grø/gul og brun) i kraftstikket. 

Jeg har fået fortalt hvordan jeg skal tilslutte dem, men det gav ikk mening, for da jeg pillede rammen af for at komme ind bagved hele el instalationen for at se hvordan det var sat op kunne jeg konstatere, at den blå, brune og gule ledning var tilsluttet i venstre side, men der i højre side af selve instalationen der sidder i væggen er tilsuttet en  hvid, sort og rød ledning. 

Jeg er derfor kommet frem til at højre side må være selve strøm forbindelse til stikket fra el tavlen. 

Er jeg forkert på den antagelse?

i så fald, hvordan får jeg monteret ledningerne i de rigtige ben?

 

Et andet bonus spørgsmål er om det er korrekt, at jeg kan tilslutte både  vaskeaskine og tørretumbler i den samme kraftstik. 

Det skulle ske ved at jeg tog jord fra begge og flettede dem sammen og tilsluttede det ene ben. dernæst skulle jeg tage den blå ledning fra begge maskiner og ligeledes flette dem sammen og tilslutte dem i et andet ben i krafstikekt. og det samme med den sidste brune ledning. 

 

Er det noget i har prøvet før. 

 

Håber jeg har udtrykt mig tydeligt, eller må i spørge så skal jeg uddybe mig selv. 

 

Mvh Moabou 

 

 

 

 

Nå sådan en tilslutning. Det er jo en planforsænket stikkontakt, hvor komfuret er tilsluttet noget alternativt.
Et er sikkert

Længst til venstre på billedet (sort + lysblå) = nul
i midten (gul/grøn ) = jordf.
De andre er så de 3 faser.

Og så dog der er ført et kabel videre med kun 2 faser, det lyder mystisk.
Vil stadig råde dig til at få elektriker til at få det lavet bedre, ved evt. at pille stikk.delen ud af dåsen (den sidder med nogle 4 skæreklemmer som har en skrue i hvert hjørne) og samle på en bedre måde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er lavet til at der skal kunne komme et kraftværk i.

I følge en ven der har set billede mener han det er simpelt.
Han mener bare at den blå skal sidde længst til venstre den brune i midten og den gule i det tredje ben. Da farverne skal på tørretumbleren skal passe med farverne i væggen.

Det er lavet til at der skal kunne komme et kraftværk i.

I følge en ven der har set billede mener han det er simpelt.
Han mener bare at den blå skal sidde længst til venstre den brune i midten og den gule i det tredje ben. Da farverne skal på tørretumbleren skal passe med farverne i væggen.

hvad for et kraftværk, kulkraft, atomkraft?? et stik mener han vel?
jeg håber han har kigget på det, for hvis man bare siger at ledningerne skal passe til farverne, kan man hurtigt lave fejl.
Den i midten er så Jord, så du mente vel nummer 2 fra venstre??, og den gul/grønne i midten/3 ben??

Det er simpel.  Du kan bruge sådan en stikprop (klik på link (det blå) og den skulle gerne komme frem)

Så er det ligetil, og helt i orden. Så kan du tænde og slukke på afbryder. Men du kan ikke tilslutte den på de klemmer der er ledninger i nu.

Blå i klemme mrk N  - 

gul/grøn i midten  -  (det ben der har en lille ekstra hak ude på enden)

Og den sidste i en af de andre, det er ligemeget hvilken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis