Har fortrudt 75mm stolpebærere

Hej

For et par måneder siden, støbte jeg punktfundament til en carport, som jeg vil til at opføre her i foråret.

Dengang tænkte jeg, at 75mm stolper var fine, så jeg satte 75mm stolpebærere i betonen..

Nu har jeg lidt fortrudt - og vil egentlig hellere have 100mm stolper.

Jeg ser selv 3 muligheder:

1. Skære den ene side af stolpebærerne, så den bliver L formet

2. Banke stolpebærerne fri, og støbe nye 100mm stolpebærere fast oveni det hærdede punktfundament.

3. Sige pyt, og bygge min carport med 75mm stolper

Ser I punkt 1 eller 2 som en mulighed? Eller er jeg bedre tjent med, at lade det være?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne også skære 12,5 mm af i hver side, så dine stolper kan gå ned i stolpbærerne, eller skære et spor i stolpen, så det ene ben på stolpebæreren går op i stolpen.

fase
Det var også en mulighed ja. Synes måske bare ikke, at det er så kønt at skære 12,5 mm af hver side.
Den med at skære et spor, var måske en mulighed...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville skære dem helt af og borer et nyt hul 5 cm ved siden af og lime en 100 mm i med 2 komponent. Underkanten af foden ville jeg slutte 200 mm over terræn og støbe ekstra under for, at undgå nedbrydning af stolperne i bunden. Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Må jeg spørge hvad årsagen er til at de 75 mm ikke menes at være nok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Rent kosmetik, elmand :-) Måske er det også bare dumt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg ville skære den "ene side" af så de bliver L-formede, og så bruge den afskårne lap til spændeskive, så er der ingen der kan se "du har svindlet"
Du kan give snitfladerne noget Zink-spray det holder fantastisk. (giver du ikke snitfladerne noget, gør det ikke det store, da forzinkningen gør at rusten ikke breder sig)

Men er du fern med stemmejern, eller overfræser kan du jo nedfælde beslaget 12,5 mm i hver side og kun i beslagets bredde.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det er rent kosmetik så kunne det måske være en løsning at bygge med 75mm stolper og så beklæde udenpå med nogle 3/4" brædder?

Det giver godt nok lidt mere end 100mm totalt, men kunne nemt blive flot sådan rent kosmetisk

 

Jeg ville klart vælge at stemme ud, for beslagene, så bliver de også helt skjult. Og er man lidt feinschmecker, så kunne man jo skære 2 lus til, og lime uden på beslaget, så de bliver helt usynlige. Når det bliver maler, vil man slet ikke kunne se samlingen.

Endnu en mulighed:
Leg pladesmed. Ret beslaget ud, hvorefter du bugger det på ny i begge sider, så det passertil 100mm stolper.
Det kan klares med tilpas store hamre og skiftenøgler.

 

Tak for alle svarene - det er kanon :-D
Hideout - hvorfor har jeg ikke tænkt på det? Jeg tror det bliver løsningen, at beklæde stolperne.
Jeg tænker umiddelbart, at lime brædderne fast på stolperne, så jeg slipper for skruehuller.

Faktisk, så har jeg 75mm stolper, og en 75x150mm rem til at ligge - så det kan jeg genbruge.
Det lyder måske dumt, men efter at have kigget på carporte rundt omkring i kvarteret, så synes jeg, at dem med 75mm stolper ser lidt spinkle ud, velvidende, at de sagtens kan bære det de skal i mit tilfælde.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også