Nybegynder renovering af lejlighed - hvor skal vi sætte ind?

Hej alle lav-det-selv'er

Jeg håber, jeg kan få lidt råd og vejledning, da jeg er total nybegynder og aldrig har prøvet at renovere noget før.

Min kæreste og jeg køber en lejlighed på 75 kvm, som skal totalrenoveres. Vi er udfordret på tid, da jeg er gravid og derudover har vi ikke uanede mændger af penge til at betale os fra renoveringen (det har vi i øvrigt heller ikke lyst til).

Lejligheden skal som sagt totalrenoveres, og vi skal som minimum lave flg.:

- Vælte to ikke-bærende vægge, hvor der dog er en radiator, så denne skal lukkes ned

- Fjerne tapet, spartle, filt og male i alle rum (vægge+loft)

- Male paneler, døre og stuk

- Renovere et toilet fra A-Z

- Installere et bad og lave vægge hertil (separat fra toilettet, da væggen herimellem ikke kan væltes)

- Afhøvle gulve og behandle dem

- Rive køkkenet ned og sætte et nyt op.

- Total elrenovering af hele lejligheden

- Evt. sætte to vægge op, så vi laver et lille depotrum i det ene værelse - men det kan komme hen af vejen.

 

Vores situation:

Vi får først lejligheden i midten af maj igennem vores nuværende andelsforening, og derfor er vi virkelig presset for at komme i gang, så vi kan nå de vigtigste ting inden babyen melder sin ankomst i juli.

Hele min kærestes familie er håndværkere, så vi har en del hjælp at hente, men de er bosat i jylland (og os i København), så vi kan jo ikke få hjælp særlig ofte (eller længe af gangen.

Mine spørgsmål:

- Giver det mening at betale sig fra tapetfjerning, spartling og filt? Det er jo et af de steder, vi godt selv kan gøre, men i forhold til tiden, er det måske godt bare at få ordnet, imens vi er på arbejde om dagen?

- Hvilke ting giver rigtig god mening at gøre selv, og hvad giver absolut mest værdi at betale sig fra? (Min svigerfar er murer og vil stå for klinker osv i badværelse og min svoger er køkken og kan sætte nyt køkken op)

- Hvor giver det bedst mening at starte?