Nybegynder renovering af lejlighed - hvor skal vi sætte ind?

Hej alle lav-det-selv'er

Jeg håber, jeg kan få lidt råd og vejledning, da jeg er total nybegynder og aldrig har prøvet at renovere noget før.

Min kæreste og jeg køber en lejlighed på 75 kvm, som skal totalrenoveres. Vi er udfordret på tid, da jeg er gravid og derudover har vi ikke uanede mændger af penge til at betale os fra renoveringen (det har vi i øvrigt heller ikke lyst til).

Lejligheden skal som sagt totalrenoveres, og vi skal som minimum lave flg.:

- Vælte to ikke-bærende vægge, hvor der dog er en radiator, så denne skal lukkes ned

- Fjerne tapet, spartle, filt og male i alle rum (vægge+loft)

- Male paneler, døre og stuk

- Renovere et toilet fra A-Z

- Installere et bad og lave vægge hertil (separat fra toilettet, da væggen herimellem ikke kan væltes)

- Afhøvle gulve og behandle dem

- Rive køkkenet ned og sætte et nyt op.

- Total elrenovering af hele lejligheden

- Evt. sætte to vægge op, så vi laver et lille depotrum i det ene værelse - men det kan komme hen af vejen.

 

Vores situation:

Vi får først lejligheden i midten af maj igennem vores nuværende andelsforening, og derfor er vi virkelig presset for at komme i gang, så vi kan nå de vigtigste ting inden babyen melder sin ankomst i juli.

Hele min kærestes familie er håndværkere, så vi har en del hjælp at hente, men de er bosat i jylland (og os i København), så vi kan jo ikke få hjælp særlig ofte (eller længe af gangen.

Mine spørgsmål:

- Giver det mening at betale sig fra tapetfjerning, spartling og filt? Det er jo et af de steder, vi godt selv kan gøre, men i forhold til tiden, er det måske godt bare at få ordnet, imens vi er på arbejde om dagen?

- Hvilke ting giver rigtig god mening at gøre selv, og hvad giver absolut mest værdi at betale sig fra? (Min svigerfar er murer og vil stå for klinker osv i badværelse og min svoger er køkken og kan sætte nyt køkken op)

- Hvor giver det bedst mening at starte? 

- Hvilke ting er gode at gøre "på samme tid"?

 

Jeg håber, der er nogen, der har nogle gode råd nu, når vi skal igang med at planlægge renoveringen. 

Mvh. Louise

 

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et tidsrum på cirka 6 uger er godt nok ikke meget til så stort et projekt. Selvom i betalte håndværkere for det hele ville jeg ikke garantere, at det kunne blive færdigt.
Var jeg i jeres situation ville jeg lave en prioriteret liste over hvilke rum jeg helst ville have færdige og så starte med dem.
Når man skal lave en total-renovering er det oftest lettest, at rive det hele ud og starte fra bunden af, men det er bare ikke sjovt at stå med en nyfødt og en lejlighed man ikke kan bo i.
Har i en plan B hvis i ikke kan blive færdige til tiden?

 Aldrig gå ned på udstyr!

Skal i bo i lejligheden samtidig ? det kunne være rart med en alternativ lejlighed

Bliver der kun 1 toilet, for det er godt nok surt ikke at kunne komme på toilet i flere dage som det jo tager at istandsætte fra a-Z

Man kan jo stort set gøre det hele samtidig, hvis der er folk nok. Altså rense og spartle vægge, samtidig med at andre laver toilet og bad. Og der bliver sat køkken op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej begge:-)

Vi har et overlap på 2 måneder hvor vi bor i vores nuværende lejlighed imens den nye bliver lavet (der er 30 meter imellem de to, så det er heldigvis smart). Vi ved godt, at 6 uger slet ikke er nok.
Vi tænker at starte med bad og toilet og el, og så køkkenet som det næste.
Det giver gode forhold. Og så håbe på at svigerfar og andre familiemedlemmer er gået på pension eller lign. Så kan de jo måske tage mange dage med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også