Flis i haven - nedfaldne blade?

Hej alle

Dette er måske et dumt spørgsmål - vi går og overvejer at lægge pinjebark flis ud i nogle af havens bede for at få et mere "rent" udseende. Vi er dog kommet til at tænke på om dette "rene" udseende ikke er væk igen i det øjeblik blade og lignende falder af i efteråret?

Til jer som har bark-flis i haven - fjerne i nedfaldne blade osv. så jeres flis igen er synligt? Evt. hvordan?

På forhånd tak.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu findes der jo ikke "vedligeholdesfri have" så når bladene falder så lægger de sig på alle flader, om det er fliser, granitskærver, græsplæne eller flis.

Jeg har brugt flis i nogle bede fordi det er ser godt ud og fordi jeg fik et godt tilbud 

Jeg har også brugt det som underlag til mine bonsai fordi det kan suge en hel del vand, uden at underlaget blev "svampet" 

 Men ja der falder blade ned på flisen 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@PinkHenrik: Du er da også altid klar med et godt og hurtigt svar ;-) Som med dine fliser ser dette også godt ud. Hehe...ja, jeg ved godt der ingen nem vej er men det jeg egentlig tænkte på er om de nedfaldne blade osv. formulder hurtigere end flisen således det forsvinder og man igen kan se flisen? Synes jeg læste et sted at nogen blæser det væk med en løvblæser justeret således at den ikke flytter på underliggende flis.
Måske en løvsuger kunne klare udfordringen.

Det kan godt være man kan bruge en løvsuger der puster, men flis er ikke ret tungt, så der skal nok ikke meget til at du puster flisen rundt. Og jeg tror ikke man kan suge, fordi man så hiver mindst lige så meget flis, som blade op...
Ja, blade formulder, men det gør flisen også, så efter et par år så skal der fyldes mere flis på.

Jeg er så i øvrigt holdt op med at bruge flis, fordi specielt Solsorte er helt vilde med at rode i flisen efter insekter. Det betyder at de spreder flisen til alle sider, hvilket for det første ikke er kønt og se på, og for det andet er det Pi... iriterende at køre over med plæneklipperen, der så "slår smut" med flisen   

PS: De billeder er snart 15 år gamle, de er fra vores gamle hus.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Bladene lægger sig i dynger, hvor der er læ. Og lader du dem ligge så er de forsvundet et par dage efter til et andet sted hvor der er læ. Et område med flis ser måske smuk ud lige når det er nylagt, men der går ikke lang tid før det ser virkelig smuk ud. Det er når det er blevet lidt grå og 1/2 fyldt med blade.
Hvis ikke du kan indstille din hjerne til dette ræsonnement, så får du virkelig meget arbejde i din have.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bladene er jo mad til regnormene.
Regnorme er gode for jorden.
Desuden er livet for kort til at frisere haven mere end 2 gange om året.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis