Kantsikring på terasse

Hej
Jeg er igang med at lave en terrasse ind mod naboen - og med et drivhus.
Mingrund skråner lidt nedaf ind mod naboen, derfor skal der lidt mere grus på end det som man ser på billedet.
På det nederste billede set hvor jeg gerne vil have højden (længst til højre, og det skal derfra have fald mod venstre).
Den blok jeg har lagt (overkant) flugter næsten med niveauet i naboens græsplæne.
Jeg overvejer at grave græsset væk mellem stolperne og så lægge en herregårdssten for at gøre det lettere for anboen at slå græs.
De fliser vi vil have på terrassen er Holmegårdssten Kvadrat (28*28*7)
  1. Hvor dybt vil I sætte en blok til at holde på fliserne - kan et blok klare det med noget beton nedenunder? Flisen der ligger på blokken på billede 2, viser hvor jeg gerne vil have at terrassen skal ligge.
  2. Eller skal jeg have to blokke?
  3. Når jeg nu har skal lægge fliserne, hvilken grus vil I afslutte med? Er det nødvendigt med fint afretningsgrus? Jeg har set nogle brolægegre lægge nyt fortov med samme grove grus som jeg har nedfor - som jeg er noget leret vejgrus - måske korn 0-16.

 

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Tosch

Jeg vil foreslå:
Under hegnet til nabo - så han lettere kan slå græs, så kunne du lægge fliser som er Lange (f. eks 25cmx50cm)- så bliver der ikke så mange fuger med græstotter. Du kan nok finde nogen gartis fliser til afhentning på DBA. Det er jo en rigtig god ting, at du tænker på naboens havearbejde.

Jeg vil mene at du kan lægge 2-3 fliser i kanten - det burde holde i en del år. Eventuelt kan du grave lidt ned, og så lægge 1. lag i tørbeton. 2-3 lag kunne du evt lægge med lidt fliseklæb spartlet ud med tandspartel. (Fliseklæb er lidt smådyrt)
I stedet for at klæbe, så kunne det kunne måske være en idé at lægge 1m bred fibertexdug yderst, (under hele det øvertse lag fliser) så den yderste stribe fliser ikke langsomt arbejder sig udefter? 

Jeg vil også mene at det vigtigste ikke er om gruset er fint eller groft, men at det er jævnt pakket.
Du kan gøre det på flere måder: Stampe, vibrere // spule det ned med haveslange // lade det stå i en periode med regnvejr, så det sætter sig. Det skal helst være ensartet pakket/komprimeret overalt.
Derefter skal overfladen trækkes af inden du lægger fliserne.

Måske ikke efter bogen, men det er mit bud. Der er sikkert nogen prof anlægsgartnere, som har flere ideér.
MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Ellida på 30-03-2016 10:32

Hej Tosch

Jeg vil foreslå:
Under hegnet til nabo - så han lettere kan slå græs, så kunne du lægge fliser som er Lange (f. eks 25cmx50cm)- så bliver der ikke så mange fuger med græstotter. Du kan nok finde nogen gartis fliser til afhentning på DBA. Det er jo en rigtig god ting, at du tænker på naboens havearbejde.

Jeg vil mene at du kan lægge 2-3 fliser i kanten - det burde holde i en del år. Eventuelt kan du grave lidt ned, og så lægge 1. lag i tørbeton. 2-3 lag kunne du evt lægge med lidt fliseklæb spartlet ud med tandspartel. (Fliseklæb er lidt smådyrt)
I stedet for at klæbe, så kunne det kunne måske være en idé at lægge 1m bred fibertexdug yderst, (under hele det øvertse lag fliser) så den yderste stribe fliser ikke langsomt arbejder sig udefter? 

Jeg vil også mene at det vigtigste ikke er om gruset er fint eller groft, men at det er jævnt pakket.
Du kan gøre det på flere måder: Stampe, vibrere // spule det ned med haveslange // lade det stå i en periode med regnvejr, så det sætter sig. Det skal helst være ensartet pakket/komprimeret overalt.
Derefter skal overfladen trækkes af inden du lægger fliserne.

Måske ikke efter bogen, men det er mit bud. Der er sikkert nogen prof anlægsgartnere, som har flere ideér.
MVH A

 

Hej

Fliserne ind til naboen giver også mindre ukrudt til mig - og hegnet er fælles, så grææset skal trimmes mellem stolperne ellers.

 

Du skriver 2-3 fliser - er det kantblokke du mener, for så kommer man langt ned.

Jeg vil ikke bruge firberdug - jeg har aldrig kunne se pointen i det. For mig vil det bare give et glat underlg til fliserne, plus mangler grus til fuger nedefra.

Jeg har pt. 20cm grus på - og det er ikke stampet - men har fået masser af regne de sidste 4-5 måneder, så det kan jeg nok ikke stampe mere. Det vil så være de øverste 10cm, som jeg mangler der skal stampes.

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Tosh

Jeg mener at hvis du bare skal lægge 2-3 fliser i højden - så bliver det kun en samlet kanthøjde på ca 20 cm. Det burde godt kunne holde på plads uden noget særligt. Det med at grave lidt ned (10-cm) er nok ikke engang nødvandigt.
Så jeg mener altså IKKE at du behøver at grave 20-40 cm med til fundablokke eller noget i den stil.

Ja - det med fiberdug er jeg sådan set helt enig i - måske skrider det bare.

Ellers så bare pøj pøj - MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Det holder lige så godt at lægge fliser ned i sand med grus i, men det er møj-irriterende når man skal rette det af, så trækker man stenene med sig, eller rettebræt hopper op over. Der er det rart med et tyndt lag brolæggersand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Ellida på 30-03-2016 12:07
Hej Tosh

Jeg mener at hvis du bare skal lægge 2-3 fliser i højden - så bliver det kun en samlet kanthøjde på ca 20 cm. Det burde godt kunne holde på plads uden noget særligt. Det med at grave lidt ned (10-cm) er nok ikke engang nødvandigt.
Så jeg mener altså IKKE at du behøver at grave 20-40 cm med til fundablokke eller noget i den stil.

Ja - det med fiberdug er jeg sådan set helt enig i - måske skrider det bare.

Ellers så bare pøj pøj - MVH A

 

Hej

Jeg tror ikke helt vi snakker om det samme.

Jeg snakker om kantblokke som er 14cm i højden og fliser der er 7cm i højden.

Grunden til at jeg vil bruge en kantblok, er at der vil være niveauforskel fra min terrasse ind til naboen - det skal kantblokken være grænse for. Pga. niveauforskellen vil den øverste kantbloks bund være i niveau med naboens grund - så er spørgsmålet om jeg skal have to kantblokke, og om den nederste skal sættes i noget beton.

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af ev elmand på 31-03-2016 00:52
Det holder lige så godt at lægge fliser ned i sand med grus i, men det er møj-irriterende når man skal rette det af, så trækker man stenene med sig, eller rettebræt hopper op over. Der er det rart med et tyndt lag brolæggersand.

 

Hej

Takker - det lyder som den rigtige forsklaring ;-)

 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Hej Tosh

Jeg menerat dine kantblokke skal ligge på et ordentligt underlag - det kunne være at du graver mulden væk og lægger et lag groft grus, måske 20-30 cm tykt. Det bør jo også stampes.
At lægge kantblokkene i beton er nok lidt overdrevet - de ligger jo ned -det er ikke en indkørsel med påkørsel og andet - og beton er også besværligt den dag du skal flytte på noget af det.
Bedre et lidt dybere lag grus end beton, hvis du er i tvivl - synes jeg.
Eventuelt kan du lade kantblokkene hælde 10 grader indad, så de "støtter" og ikke skrider så nemt.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også