Varmtvandsbeholder sender koldt vand ud

Vi fik sidste år installeret en metro varmtvandsbeholder. Når vi i forbindelse med bad slukker for vandet for indsæbning kommer der kort tid efter at vi tænder igen, en puls af koldt vand. Mængden af koldt vand afhænger af, hvor lang tid vandet har været slukket. Der kommer ikke på samme måde koldt vand ud når det varme vand kommer fra pillefyret, som vi bruger i vinterhalvåret.
Min teori er, at beholderen sender det kolde vand som den lige har taget ind, ud igen.
Jeg har ringer til VVSeren som opsatte beholderen, han siger at det er blandingsbatteriet, men det kan jeg ikke forstå.
Er der nogen der kender til et sådant problem og ved hvad der kan gøres? Er det en kendt fejl for varmtvandsbeholdere eller tager jeg helt fejl i at det er i beholderen at der er en fejl?
Mvh
Annebeth

Annebeth
Vi fik sidste år installeret en metro... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Rønbo på 31-03-2016 12:40
Tja jeg følger kun WHOs anbefalinger, og siden ingen danskere har uv eller sølv sterilisator, vil det være en dum ide at stille vvb temperaturen så lav at de kan formere sig hvilket er muligt op til 50 grader.

Når man så tænker sig at dit vand er 53 grader, når det kommer ud af vvb, tja så står der sku en lækker suppe i bunden af vvb.

Jeg kan jo kun bruge mine egne erfaringer fra de analyser vi får lavet på skibene jeg er på, og der kan forefindes ecoli selv med sølv sterilisering anlæg.

Du har dine anbefalinger fra WHO, som jo i lighed med andre teoretiske anbefalinger, sætter en så høj temperatur, at WHO ikke kan angribes, såfremt der skulle ske et sygdomsudbrud, der kan henføres til e-coli bakterier fra varmtvandsbeholdere. Jeg kan godt love dig, at der ikke står en suppe af e-coli bakterier i min beholder, idet beholderen er indrettet, så det kolde vand kommer ind i bunden og dermed virvler en evt . suppe op, og som så bliver ført med ud i varmtvandsrørene. Jeg går her ud fra, at du som maskinmester, ved hvordan en lodretstående varmtvandsbeholder er indrettet.


fase

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 31-03-2016 15:03


<p>Du har dine anbefalinger fra WHO, som jo i lighed med andre teoretiske anbefalinger, sætter en så høj temperatur, at WHO ikke kan angribes, såfremt der skulle ske et sygdomsudbrud, der kan henføres til e-coli bakterier fra varmtvandsbeholdere. Jeg kan godt love dig, at der ikke står en suppe af e-coli bakterier i min beholder, idet beholderen er indrettet, så det kolde vand kommer ind i bunden og dermed virvler en evt . suppe op, og som så bliver ført med ud i varmtvandsrørene. Jeg går her ud fra, at du som maskinmester, ved hvordan en lodretstående varmtvandsbeholder er indrettet.</p>


Jeg kan jo kun se hvad de test siger, vi får lavet, og jeg behøver ikke spare de par 100 kr om året, lad dem der vil gøre det.
Man afliver jo først ecoli ved +70 grader, og ikke ved 50-60 grader.

Tja med mindre din rør føring er ført ud med spiral, der perforeret eller på anden måde sikret så der ingen blinde steder er, så tvivler jeg nu på at det hele bliver rørt op.
Desuden har du vel også jagt dine teenager til ikke og skrue blandingsbatt. helt op på maks, så gennemstrømningen heller ikke er særligt høj 😉

Venlig Hilsen
Rønbo
Hvor skulle de e-coli bakterier komme fra.

Det er yderst sjældent de konstateres i dansk drikkevand og i så tilfælde er det jo også galt med det kolde vand.

Måske du tænker mere på legionella men den dør over 55 gr og hvis man har et vist flow i systemet, som de fleste af os vel har, så opstår de så godt som aldrig.

På skibene bruger i vel overflade vand som er fyldt med e-coli.

Mvh. Ole
Tja bakterier jo over alt, men nej vi tester specifikt for ecoli, tja de kan vel komme fra alle der på den ene eller anden måde piller imellem omkring anlægget..

Hehe nej det er dog ikke lige overfladevand vi drikker, enten bunkres det fra land, eller også producere vi det selv i afsaltningsanlæg.

Venlig Hilsen
Rønbo
Annonce
Selv i koldt postevand er der "liv" I vandrør sidder der ofte et lag slim, der bør skylles igennem - især hvis man har været på en længere ferie.
Nu er e-coli nok heller ikke det hyppigst forekomene i en VVB. De fleste bekrymre sig nok mere om legionella...
Hej alle

Rørene er forbundet korrekt, da både til- og fraløb er i bunden af vvb. Jeg vil gå videre med at mærke, hvor varmt rørene er, og om føleren er sat for højt.

Tak for jeres bidrag.

Annebeth

Annebeth
Skrevet af Annebeth på 03-04-2016 20:21
Hej alle

Rørene er forbundet korrekt, da både til- og fraløb er i bunden af vvb. Jeg vil gå videre med at mærke, hvor varmt rørene er, og om føleren er sat for højt.

Tak for jeres bidrag.

Annebeth

Om føleren er sat for højt eller ej, kan du ikke ændre ved, af den simple grund at fabrikanten har bestemt, hvor føleren skal sidde. Det du kan gøre er, at føle om det varme vand kommer ud af afgangen på varmtvandsbeholderen, altså det rør der er mærket med afgang, endten det nu er en pil ud eller eller en rød markering.


fase
Arg.. man kan da trække føleren ud af de fleste dykrør i VVB som i øvrigt plejer at nå omkring 2/3-del op i VVB.
Jeg har f.eks. to følere i min VVB - en til varmt kedelvand og en til elpatron. Skubber jeg dem helt op, lavers der hurtigt men lidt varmt vand - trækkes de ned i bunden, laves der meget varmt vand, men det tager så lang tid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis