Varmtvandsbeholder sender koldt vand ud

Vi fik sidste år installeret en metro varmtvandsbeholder. Når vi i forbindelse med bad slukker for vandet for indsæbning kommer der kort tid efter at vi tænder igen, en puls af koldt vand. Mængden af koldt vand afhænger af, hvor lang tid vandet har været slukket. Der kommer ikke på samme måde koldt vand ud når det varme vand kommer fra pillefyret, som vi bruger i vinterhalvåret.
Min teori er, at beholderen sender det kolde vand som den lige har taget ind, ud igen.
Jeg har ringer til VVSeren som opsatte beholderen, han siger at det er blandingsbatteriet, men det kan jeg ikke forstå.
Er der nogen der kender til et sådant problem og ved hvad der kan gøres? Er det en kendt fejl for varmtvandsbeholdere eller tager jeg helt fejl i at det er i beholderen at der er en fejl?
Mvh
Annebeth

Annebeth
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Annebeth på 29-03-2016 20:55
Vi fik sidste år installeret en metro varmtvandsbeholder. Når vi i forbindelse med bad slukker for vandet for indsæbning kommer der kort tid efter at vi tænder igen, en puls af koldt vand. Mængden af koldt vand afhænger af, hvor lang tid vandet har været slukket. Der kommer ikke på samme måde koldt vand ud når det varme vand kommer fra pillefyret, som vi bruger i vinterhalvåret.
Min teori er, at beholderen sender det kolde vand som den lige har taget ind, ud igen.
Jeg har ringer til VVSeren som opsatte beholderen, han siger at det er blandingsbatteriet, men det kan jeg ikke forstå.
Er der nogen der kender til et sådant problem og ved hvad der kan gøres? Er det en kendt fejl for varmtvandsbeholdere eller tager jeg helt fejl i at det er i beholderen at der er en fejl?
Mvh
Annebeth

At der kommer en puls af koldt vand efter at vandet har været slukket, er vel logisk nok. Det varme vand bliver afkølet i røret, hvilket også underbygges af, at kuldechokket varierer i længde afhængig af hvorlænge, der har været skukket for vandet. At der ikke på samme måde kommer koldt vand ud, når I bruger pillefyret, kan skyldes, at I har en højere temp. på pillefyret. Prøv at sætte temperaturen på det varme vand fra varmtvandsbeholderen lidt op, dog helst ikke over 55 grd. Beholderen sender ikke det kolde vand, der lige er taget ind, ud, uden at varme det op. Det er heller ikke blandingsbatteriet eller varmtvandsbeholderen, der er fejl i.


fase
Tak for svar. Jeg tror ikke det er afkøling i rørene. Der kommet varmt vand lige når man tænder og det kolde vand kommer først efter 20 sek, svarende til at rørene er tømt og der kommer vand fra beholderen. Kan der være en forkert forbindelse et sted eller en fejl i beholderen?

Annebeth
Jeg tror ikke, der er fejl i beholderen eller tilslutningen. Jeg kender ikke installationen, så det er rent gætteri, at give løsningsforslag, men min erfaring er, at der står en sjat varmt vand i røret nærmest blandingsbatteriet, som så bliver lukket ud, og dernæst kommer der lidt koldt vand, som har stået i et fritliggende rør fra varmtvandsbeholderen. Endelig skal termostaten i blandingsbatteriet også lige indstille temperaturen, når du åbner igen. Det gør den ved at åbne for koldt vand og dernæst for varmt vand i nævnte rækkefølge, for at undgå skoldning. Forbindelserne til varmtvandsbeholderen består af to rør, koldt vand ind og varmt vand ud. Tit mærket med blåt og rødt for koldt og varmt.

fase
Jeg vil håbe at du ikke seriøst mener de skal stille temperaturen på vvb under 65 grader?
Det jo lige til at starte en ecoli farm op med..

Nå tilbage til spørgsmålet, har i prøvet og mærke/måle temperaturen på afgangsrøret til vvb, det vil jo ret hurtigt afsløre om det kolde vand kommer fra vvb.

Blev termostatbatteriet skiftet med vvb eller??

Venlig Hilsen
Rønbo
Skrevet af Rønbo på 30-03-2016 21:45
Jeg vil håbe at du ikke seriøst mener de skal stille temperaturen på vvb under 65 grader?
Det jo lige til at starte en ecoli farm op med..

Nå tilbage til spørgsmålet, har i prøvet og mærke/måle temperaturen på afgangsrøret til vvb, det vil jo ret hurtigt afsløre om det kolde vand kommer fra vvb.

Blev termostatbatteriet skiftet med vvb eller??

 

56-57 grader har jeg hørt skulle være det rigtige, hvor har du de 65 grader fra???

 

Annonce
Skrevet af Rønbo på 30-03-2016 21:45
Jeg vil håbe at du ikke seriøst mener de skal stille temperaturen på vvb under 65 grader?
Det jo lige til at starte en ecoli farm op med..
 

Selvfølgelig starter det ikke en e-coli farm, i såfald burde jeg være afgået ved døden forlængst. Jeg har indstillet min varmtvandsbeholder på 53 grd. E-colien får kun lov til at formere sig faretruende, hvis der ikke bliver brugt af det varme vand. Hos mig har det virket i 25 år. Men i teorien kan der vel forekomme en farlig mængde E-coli, hvis tiden er lang nok.


fase
Tja jeg følger kun WHOs anbefalinger, og siden ingen danskere har uv eller sølv sterilisator, vil det være en dum ide og stille vvb temperaturen så lav at de kan formere sig hvilket er muligt op til 50 grader.

Når man så tænker sig at dit vand er 53 grader, når det kommer ud af vvb, tja så står der sku en lækker suppe i bunden af vvb.

Jeg kan jo kun bruge mine egne erfaringer fra de analyser vi får lavet på skibene jeg er på, og der kan forefindes ecoli selv med sølv sterilisering anlæg.

Venlig Hilsen
Rønbo
Skrevet af Rønbo på 31-03-2016 12:40
Tja jeg følger kun WHOs anbefalinger, og siden ingen danskere har uv eller sølv sterilisator, vil det være en dum ide og stille vvb temperaturen så lav at de kan formere sig hvilket er muligt op til 50 grader.

Når man så tænker sig at dit vand er 53 grader, når det kommer ud af vvb, tja så står der sku en lækker suppe i bunden af vvb.

Jeg kan jo kun bruge mine egne erfaringer fra de analyser vi får lavet på skibene jeg er på, og der kan forefindes ecoli selv med sølv sterilisering anlæg.

 

taget i betragtning af mit 2 år gamle naturgasfyr, er lavet fra fabrikken, med et stop ved 57 grader(man kan godt tvinge den forbi) må det være fordi det er den temp ens varmevandbeholder skal have..

Og hvis andre fyr er lidt lige som mit, så undre jeg mig over der ikke er 2-3-4 mil mennesker som får ecoli hvert år.. 

Der er bakterier i alt, hvis du vil undgå dem så må du stoppe med at trække vejret  

 

her giver de så en grund til at sænke temp i VVB.
https://www.bolius.dk/saenk-temperaturen-i-varmtvandsbeholderen-saa-meget-sparer-du-22681/

I det daglige burde 56-57 grader være tilstrækkelig til at holde legionella i ave - ret meget højere udfældes der klalk, men det er ingen skade til man fra tid til anden kortvarig hæver temp. til 70 grader.

Grunden til det varme vand bliver hurtigt koldt kunne tyde på at føleren sidder for højt oppe i VVB - det er især udtalt ved små VVB.

PS. Strøtanke: Nu er kold ind og varmt ud vel koblet korrekt - jeg har set eksempler på at kold er ført ind i toppen og varmt ud af bunden.
Ligeledes at varmt kedelvand er koblet på i bunden af spiralen med retur i top. Varmt brugsvand bør opvarmes fra toppen af og ned.

...................................................................................................................

Edit. (red) Ok læser så det kun er når man ikke anvender varmt kedelvand fra pillefyret. Det kan næsten kun være føleren til termostaten på VVB der sidder for højt. 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis