Ombygning af garage til multirum/legerum

Hej LDS'ere.

Jeg leger med tanken om lave min murede garage (30m2) om til et legerum til ungerne. Den løsning er oplagt, da min bil ikke kan komme omkring hjørnet og ind i garagen. (Hvorfor man har lavet denne løsning da man byggede i 75 må jeg være svar skyldig på) Der kan desuden laves en dør fra stuen lige ud i garagen og garageporten kan med fordel laves om til en facade med matterede vinduer og en dør, Således ungerne kan gå direkte den vej i stedet for at smide beskidte støvler i hovedindgangen i huset + så mange andre fordele.

MEN.. Hvis det skal laves som godkent beboelse - den ligger lige i skel (der kræves 2,5 meter fra skel)og hvis jeg smider isolering i loftet er der under 2,3 meter højde. Hvilket er de 2 krav der skal være opfyldt som beboelse... i HVERT fald..

Der er hulmur hele vejen rundt, men jeg ved endnu ikke om de 75 mm. er fyld op med isolering. Lad os antage det er det. Der kan nok være 150 - 200 mm. i loftet. Jeg vil varme det op med varmepumpe.

Lyder det usmart at vælge IKKE at grave gulvet op og isolere, når det nu ikke kan godkendes til bolig? Det skal jo også være rart rum at lege i, trods alt.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening og faldgruber og andre ting jeg skal være opmærksom på.

Ville i lave det, uden kommunens indblanden?

I må endelig skrive, hvis der er noget info jeg har glemt.

 

Mvh Henrik

 

 


Man skal vel starte fra bunden. ??
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Hoenz.

Jeg ved det er et stykke tid siden du skrev dit indlæg, men jeg står med samme opgave som du havde dengang og er derfor meget nysgerrig efter at vide hvordan det gik dig - og ungerne - med jeres nye multirum.

Har du gennemført projektet og bruger i lokalet?

Det jeg er mest i tvivl om er hvorvidt det er nødvendigt at grave ud til isolering af gulvet. For som du selv skrev skal det jo også været rart at være der :-)

Håber du har tid til at give mig et kort indblik i dit projekt.

På forhånd mange tak - vh Jonas

Jeg har lavet cirka det samme for nogle år siden, det findes også som projekt her på siden: https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2148


Ikke godkendt til beboelse, ikke muligt da det ligger i skel, en smule for lavt til loft osv. 


Jeg var i dialog med kommunen - så længe det udelukkende er indvendig så skulle der ikke søges om noget, men kommunen skulle informeres når det var færdigt - rummets anvendelse skulle ændres i BBR. Hvis det skal godkendes til beboelse, så vil jeg tro kommunen skal ind over. Jeg ringede blot ind igen da jeg var færdig og sagde at garagen nu var lavet op til arbejdsrum med mulighed for opvarmning, og det står som en note på BBR.

Eneste problem med vores projekt er opvarmning - dvs. jeg spurgte kommunen specifikt om jeg kunne banke gulv op og ligge gulvvarme, og det var der ingen problemer i. Men senere er jeg blevet opmærksom på at den radiator (fjernvarme) der var i garagen, ikke fremgik af BBR og vi må derfor ikke opvarme rummet med fjernvarme uden at det lever op til dagens isoleringskrav for byggeri - det gør det ikke - så det skulle reelt set opvarmes med en anden kilde, fx el. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis