Flydende eller kunst plænegødning?

Hej.

Jeg har set reklame for flydende plænegødning (bionutria). Er der nogen der har erfaringer med dette og er det bedre end at bruge alm kunstgødning?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej Jeg tror ikke på at plænen ser bedre ud allerede efter 15 minutter, som det påstås i en reklame. Din plæne kan ikke se forskel på om gødning er flydende eller granulat. Når det regner kommer det ned til rødderne på samme måde.
Det kommer altid an på hvad din jord mangler for at plænen kan gro optimalt. Den almindelige NPK 14-3-15 er beregnet til plæner.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det flydende er nok hurtigere optaget i planten, men det er så nok også der forskellen ligger. hvis du smider almendeligt npk gødning ud, før det skal til at regne, vil du få samme effekt.
Derudover så synes jeg det er langt nemmere at sprede/dosere gødning der er i pilleform, frem for flydende.
Mon ikke bare det er almindelig NPK tilsat lidt jernvitriol, der hurtigt gør græsset lidt mørkere i farven.
En kollega har lige givet plænen en tur for en uges tis siden, nu er græsset supergrønt, og mosset er begyndt at visne.
det var sådan et sæt med 5 liter af en slags og 10 liter af en anden, og så en spreder med beholder til vandslangen..
Jeg tror ikke det indeholder flydende jernvitriol (jernsulfat) jeg har prøvet at sprøjte plænen med flydende jernsulfat, det var ikke super effektiv.
Jeg har også lige bestilt et sæt, så kan det da få en chance..
http://bionutria.dk/da-DK/HAVEN/PlAenegoedning/PlAenepakken.aspx

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 08-04-2016 20:36
En kollega har lige givet plænen en tur for en uges tis siden, nu er græsset supergrønt, og mosset er begyndt at visne.
det var sådan et sæt med 5 liter af en slags og 10 liter af en anden, og så en spreder med beholder til vandslangen..
Jeg tror ikke det indeholder flydende jernvitriol (jernsulfat) jeg har prøvet at sprøjte plænen med flydende jernsulfat, det var ikke super effektiv.
Jeg har også lige bestilt et sæt, så kan det da få en chance..
http://bionutria.dk/da-DK/HAVEN/PlAenegoedning/PlAenepakken.aspx

Meld gerne tilbge med et resultat. Og gerne et par før og efter billeder også. Måske endda et billed hvor du har noget ubehandlet, og behandlet græs i samme billed.  

 

 

Annonce
Ja der skal nok komme et par før og efter billeder...

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har to kolegaer der har brugt det, og de der vildt begejstret..

Det er 3 dage siden jeg gav min, den er da blevet pænere, med mosset har ikke lidt den store overlast, men nu må vi jo lige se om en uges tid...

Den er blevet grønnere, men ikke til at se på billederne, da det første er med sol, det sidste med regn.

 

for tre dage siden i høj solskin (plænen har ikke fået gødning de sidste 4-5 år) kun det der kommer fra bioklip.

I dag i lidt regnvejr og overskyet, alt det gule er mos.

 

 


Vi prøver igen, i morgen --

Nu her en uge efter behandlingen med Bio Nutria, ser plænen sådan her ud, den er blevet slået i mellemtiden, mosset er begyndt at visne, det er de gule plamager.

Ja det virker det får moset til at visne, om det er bedre end almindelig gødning og mosfjerner næppe, men det er noget nemmere...

 


Vi prøver igen, i morgen --
Super opfølgning Jens. Det er vi flere, der kunne lære af

PS Jeg undrer mig over jernvitriol ikke har effekt hos dig. Når jeg vander det ud en lun eftermiddag, hvor plænen er tør, så går der da ikke en time før mosset begynder at blive sort, og græsset bliver markant mørkere (i en periode).
Jeg udtrykte mig nok ikke helt korrekt, det flydende jernsulfat gjorde godt nok mosset sort, men det kom hurtigt tilbage.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis