Nye havefliser (betonfliser) - grå, antracitgrå eller sorte?

Hej alle

Vi går og overvejer at få lagt nye havefliser/betonfliser på vores terrasse. Vi har tænkt os at køre en klassisk 30x30 eller 40x40 cm da vi synes disse passer bedst til et klassisk 1968'er parcelhus hvor vi netop ønsker at være tro mpd den "stil".

Vi har fået lagt nyt matsort tag samt monteret nye sorte vinduer og alt træværk er sort. Selve huset er i gule mursten.

Vi kunne godt tænke at høre om nogen herinde har været igennem lignende omkring valg af farve på fliserne? Valget står mellem den klassiske grå, antracitgrå (koks) eller sorte fliser. Har i nogle gode råd eller måske fordele og ulemper? Vi ved selvfølgelig godt at de sorte ikke er helt sorte med mindre de er våde osv. Desuden er vi klar over at de sorte måske bliver for varme på en solskinsdag.

Nogen gode inputs fra jer?

På forhånd tak :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg købte IBF "sorte" fliser og lavede en ny "indgang" og skaldespands aflukke ved siden af vores gamle indkørsel.

Nu har de ligget siden 2012, og jeg syntes der er blevet mere grå med tiden, eller også er det fordi jeg har vænnet mig til at se på dem 

Jeg har ikke fortrudt mit køb, men jeg er squ ikke imponeret over hvor mørke de er...
 

Dette billede er taget lige efter de er blevet lagt i 2012...

Dette billde er fra 2013...

 Nu ved jeg godt at man ikke kan regne med fotos, da det jo handler om lys og vinkel, meeeen alligevel, og sammenligner med de gamle grå knækfliser der ligger som kant   
  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@PinkHenrik: Tak for hurtig respons og billeder. Det ser virkelig pænt ud! På det første billede kan jeg godt se at de ser mørkere ud end på billede nr.2. Vil dog også sige at man godt kan se en mørkere tone på billede nr.2 hvis man sammenligner fliserne med knækfliserne. Er de købt som "sorte" ellers måske antracit-/koksgrå?

Jeg mener ikke der var to forskellige "sorte" dengang, så vidt jeg husker hed de bare "sort"...
Ja, man kan godt se forskel, og når jeg sidder og kikker ud af vinduet lige nu, hvor det lige har regnet, er de meget sort-grå...er det ikke et godt ord?
Og som sagt, jeg er ikke utilfreds med fliserne, og jeg har også brugt nogle rester til trædesten i baghaven, sammen med almindelige grå, og der er forskellen helt tydelig (selvom det er svært at se på billederne)  

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg lagde også en terrasse med 30x60x6 fliser sidste år, jeg mener da også kun der var en farve i sort..
og ja farven ligner dem Pink Henrik viser billeder af, mine er måske en anelse mere mørke.

Jeg købte den i de lokale XL
Men de kom direkte herfra..
http://www.fc-beton.dk/graa-30x60x6-havefliser_99r127.html

Vi prøver igen, i morgen --
Idag kan du få helt sorte fliser, som er gennemfarvet og holder farven (siger de). Jeg lavede indkørsel sidste år, og faldt over dem, men da jeg skulle lave 125M2 var prisen for høj, sammenlignet med hvad jeg kunne få koks fliserne til.
jeg ved der er en i Slagerup der lavede indkørsel sidste år, samtidig med mig. Og han havde købt de dyre gennemfarvede fliser, med noget nano halløj i, som skulle gøre de holdt farven. Du kan jo kører forbi og kigge i hans indkørsel, og selv vurdere om de holder farven godt. Skriv en PM til mig, så kan jeg sende adressen til dig. Jeg skriver den ikke her på et åbent forum.
Annonce
Dem jeg brugte er også gennem farvede, og ens hele vejen igennem..

Vi prøver igen, i morgen --
@PinkHenrik: Tak for endnu mere info og billeder. Sikke en have du har - meget gennemført!
@je_ns: Tak for din respons. Dem jeg lige pt. har i kikkerten er faktisk fra fc-beton. Jeg har læst et andet sted at netop deres skal være "gennemfarvet". Var slet ikke klar over at man kunne undgå at gennemfarve beton - med mindre det er lavet i flere lag?
@lllisher: Tak for din tilbagemelding og gode info. Jeg vender nok tilbage når jeg er blevet lidt klogere og så kunne det måske være oplagt med et kig i den virkelige verden.

Hvad er jeres erfaringer i forhold til pletter, olie-agtige platter olign og hvordan med udtræk fra de mørke fliser? Dette må være tydeligere på disse?

Igen tak for hjælpen.
Jeg vil da lige sige at mine fliser er gennemfarvede (der er ingen synlig farve forskel på top og bund, eller når jeg har slået hjørner af med en hammer), men de er bare ikke så sorte som en stribe beton jeg selv farvede med pulver, i støbningen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis