Beslagstyper for skjult montage af terrassebrædder

Hejsa

Jeg vil prøve at vove mig ind på et emne jeg kan forstå, der er en del meninger om.
Vi drømmer om at bygge og en lille terrasse på omkring 28 m^2 i Sioo-behandlet Lærk. Så vi taler i runde tal om små 600 fixpunkter.

Vi kan godt se fordelene i at montere disse brædder med "skjulte" skruer. Dels for højere WAF men også for at der ikke er så mange steder vandet kan samle sig og angribe brædderne.
Så langt, så godt.

Jeg har derfor researchet markedet lidt, og er nået frem til følgende systemer:

  • Hapax (Happax) Fixing Pro, fra Belgien, kan også ses i Knudsen Kilens produktprogram dog i en ældre version.
    • Har spurgt 3 af knudsen kilens forhandlere (Davidsen, Stark og Bauhaus) og ingen af dem aner noget om dette system. Kan dog skaffes på nettet ved producenten.
    • Beslagene kan klippes/knækkes og kan omdannes til start- og slutbeslag.
    • ~1 € per fixpunkt incl. skruer 
  • Eurotec Glider, nærmest identisk Berners system bortset fra farven
    • Systemet indeholder særlige beslag til første og sidste brædt.
    • ~1€ per fixpunkt incl. skruer 
  • SIGHA DF 28
    • Her findes ingen start- stopbeslag, så kreativitet er påkrævet, eller der skal skrues i første og sidste brædt
    • ~0,5 € per fixpunkt incl. skruer (Pris for rustfrit beslag, lidt billigere i plast)
  • Hetra H7
    • Svært at skaffe info om dette system, da deres hjemmeside har været nede i længere tid
    • Ikke rigtig skjult montage, da skruerne kan ses mellem brædderne. Dette kan dog være en fordel da et brædt kan skiftes i fremtiden uden besvær
    • Systemet indeholder start- stopbeslag
    • ~0,35 € per fixpunkt incl skruer 
  • Eisenron
    • Der er næsten ingen info om dette system.
    • Heller ingen start- stopbeslag i dette system.
    • 0,3 € per fixpunkt
  • Traditioneller skruer
    • 0,25€ (2 stk skruer) per fixpunk 

Har lavet sammen ligningen i € da jeg kun har kunne finde et system i DK og resten på europæiske netbutikker.

Jeg undres over at det næsten kun er Hetra systemet jeg kan finde i DK. Har jeg overset nogle systemer som I andre kender til ?
Eller er det den højere pris der gør at vi i Danmark foretrækker skruer og propper ? 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi sælger H-7 beslag GW5 beslag og andre hjælpemidler til skjult montage af terrassebrædder. Kunderne er såvel private, håndværkere og tømmerhandlere. Ved at bruge vores ny - DEXTOR POWERHAND - ved terrasse montage kan alle slags hårdtræs brædder med enkel betjening fra din skruemaskine rettes. Ved montage kan du montere op til 3 planker ad gangen. Så du sparer meget montagetid da du ikke skal bevæge dig frem og tilbage blot for montage af 1 terrasse bræt.

Lidt råd om terrassebygning.

- Strøer - aldrig mindre end 2 x 4 strøer.
- Aldrig mere end 50 cm mellem strøer.
- Ved composite 40 cm mellem strøer.
- Ved hårdttræ vælg 21mm frem for 19mm - 19mm kopper nemmere. ( danner vandlommer på overside ).

Jeg tror egentlig ikke, at man nødvendigvis opnår bedre resultater - blot ved at købe dyrere beslagssystemer..

Prisen handler vel ikke kun om prisen pr fixpunkt - men snarere montage pris incl. materialer og tid - samt det kvalitesresultat, der opnås.

Lars Mikkelsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis