Hvilken lim til trykimpr. træ.

Jeg er ved at lave spær til et drivhus (driverhus/orangeri) Det skal stå på en meget udsat grund med vestenvind. Der er støbt sokkel, muret 50 cm op i leca og der kommer så 45 cm enkelt stens mur ovenpå, med en 35 mm rem øverst. De ca. 10 cm af den pudsede leca sokkel bliver synlig, så muren ialt er 58 cm høj. Resten laves med stolper og spær i 72 mm trykimpr. træ. Det trykimpr. træ er meget vådt. Det bliver tap og dyvel samlet, samt de skruer der skal til.

Jeg har købt en almindelig trælim til udendørs brug dane 430, men er Dana PU 421 bedre til formålet. Så kunne jeg komme i tanker om at bytte, den er meget dyrere, men i hele projekt er det en mindre ting, så kvaliteten vejer tungere.? ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
¨selv er jeg mest til pu lim, de holder afsindigt godt syntes jeg

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Dana 421 er en klasse D4 lim, men Dana 430 kun er D3. Du kan øge fugtbestandigheden fra D3 til D4 på Dana 430, hvis du køber en hærder til den (Danafix 921).
Et alternativ til dine forslag kunne være Sikabond 545, der er en skummende 1 komponent i klasse D4 ligesom Dana 421. Sika er et velanskrevet mærke i bådsammenhæng, hvor vand jo altid er et forhold, der skal tages høje for.
Du skriver tap, dyvel og skruer. Hvor kommer limen i spil?

MvH,

Bent,

Alle tap samlinger og dyvler skal limes. Og så kommer der nogle træskruer i "udefra" til at trække det sammen.
Jeg bytter så min flaske til en DA PU lim 421. Der bliver ikke så meget vand når først det er lavet, men lige nu er træet så vådt at jeg ikke behøver at bruge vandforstøver for at få fugtighed til at hærde PU limen.

Tak for gode argumenter

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis