Kædesav, ringe effekt

Jeg har været så kiste heldig jeg har fået lov af lånes den "gamles" kædesav til at save lidt træ. Han har tdligere selv været så uheldig at glemme olien i benzinen, så derfor har han fyldt den op og gjort den klar. 

Skidtet starter fint, men jeg synes ikke den tager ved i træet, og det tager lang til at skære træet op, jeg vil næste mene jeg kan gøre det hurtigere med håndsaven istedet. 

Kæden bliver helt tosset varm... Er det kæden der trænger til skiftning og udskiftning til ny ??


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der olie på til kæden?
kommer der olie ud til kæden, prøv at speed saven op og hold "spidsen" sværdet ind mod et stykke træ, så skulle der gerne kunne ses den sprøjter lidt olie fra sig.
Gør den ikke det er der flere fejlmuligheder...
Begynd med at afmontere sværdet, og rens rillen hvor kæden køre, og det lille hul i siden af sværdet som forbinder det med smørepumpen i saven.

Endelig kan det jo være kæden trænger til en slibning, er den ikke skarp og sleben korrekt  kan savev ikke arbejde..


Vi prøver igen, i morgen --

Måske kæden er alt for stram ???  Den må ikke være strammere end du på midten af sværet kan løfte et led ca 1-2 mm uden vold med en kold kæde.

Kommer der spåner eller savsmuld fra kæden under savningen ???  Hvis det ikke er spåner, skal kæden files. Formoder maskinen blev leveret med fil og tilhørende filelærer, ellers .....................   

Fortsat god påske. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det lyder som om at kæden ikke er slebet korrekt.

Du kan se på tænderne om de er slebet rigtigt:
Hvis de har lidt gulbrun fastsiddende belægning (af harpiks fra træet) så skærer den ikke ordentligt.
Der sidder så denne belægning på kædens tænder, og ligner lidt Gule nikotin-tænder.

Tænderne skal have en skarp "forkant" som skal have en rigtig vinkel på alle måder.

Du kan finde vejledning i en maual - men det bedste er at tage saven med på motorsavsværksted og så få den filet korrekt. Du kan så få instrukser hos dem - måske? Køb evt en file-lære - så du kan lave vinklerne korrekt. Enhver kæde har nogen helt bestemte vinkler og højde på "rytter" mv, som SKAL passe.
Eller snak med en som har været skovarbejder, for de har lært alt om hvordan de vedligeholder saven.

En sav som ikke skærer store regulære spåner er spild af tid - benzin - armkræfter - penge - tålmodighed - naboens støjtolerance og ikke klogt. Så er en god hånsav bedre.

To ulykker kommer sjældent alene.
For amatører kan denne fil stærkt anbefales. Den filer tanden og rytteren i samme arbejdsgang, så vinkler og højde passer sammen.
http://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-sortiment/Motorsave/Sk%C3%A6reudstyr-og-tilbeh%C3%B8r/Fileudstyr-til-savk%C3%A6der-og-sv%C3%A6rd/22346-1646/Fileholder-2-i-1.aspx
Annonce
Jeg har lige været ude og kigge på kæden. Den virker slet ikke skarp på tænderne. Jeg prøver med en ny kæde senere idag. Så får han den med retur

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af robert8900_5 på 27-03-2016 09:46
Jeg har lige været ude og kigge på kæden. Den virker slet ikke skarp på tænderne. Jeg prøver med en ny kæde senere idag. Så får han den med retur

Ja, det er så rigtig skidt. 

Men husk lige, kæden skal skærpes ved mindst hver anden benzinpåfyldning for at kunne skære ordenteligt  !!!  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja det er vigtigt hvad Nitter siger. Kæden skal slibes ganske ofte - så du skal skaffe en filelære // få instruktion.

Det skal være sådan, at der kommer rigtigt tydelige spåner ud af det - det vil der gøre når kæden er skarp - de skal være ca 4 mm og store og flyve bagud når du saver. Hvis der bare kommer fint støv, så er den gal.

Ellers er du til bage ved "start" efter ½ rummeter brænde.

OBS - den "gamle" kæde kan formodentligt godt slibes op til at være fin-fin. Man behøver ikke skifte kæden hver gang den er sløv :-) 

MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Uanset hvor kraftig en motorsav man har, hvis kæden er sløv sker der ikke en s...

Samtidig presser man den for meget, og derfor løber den varm trods smøring. Når kæden bliver varm udvider den sig, og så kører rouletten.

Kædespændingen kan også tjekkes på følgende måde: Stil saven på en plant bord. Hvis du lige netop kan trække kæden fremad, uden at saven følger med, så er den løs nok.

Endelig kan det være, at "rytterne" (de små halvrunde foran tænderne) er for høje, så får tænderne slet ikke fat. Deres funktion er at styre højden på tænderne i forhold til emnet der saves i (lidt i stil med det man ser på en almindelig høvl, hvor skæret skal stikke lidt nedenfor sålen).

Træd ikke på mine ledninger :o)

En lille indrømmelse. Jeg lånte min svigerfars kædesav, Og den savede elendig meget elendig.

Fandt en anden løsning og han fik den tilbage. Hans søn (min svoger) kiggede på den og konstaterede at kæden var sat forkert på så den løb baglæns. Hold da op hvor han udnyttede håneretten i et stykke tid.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis