Udregning af gearhjul

Min drejebænk har en metrisk ledeskrue med 1,5 mm stigning og et spindelhjul med 20 tænder. Er der en der kan sige mig hvilke gearhjul jeg skal bruge hvis jeg vil dreje et metrisk gevin med en stigning på 2,5 mm. Jeg er desværre ikke så god til formler.

VH
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det ikke en Rotwerk 350 du har?

Så må det jo se sådan her ud

Vi prøver igen, i morgen --
Ikke at jeg har forstand på det, men når jeg ser på tabellen, så må en dobling af stigning da enten være dobbelt antal tænder på A eller halv antal tænder på D.
Så enten 100 tænder på A og 60 tænder på D, - eller 50 tænder på A og 30 tænder på D.

Tror nu også det var en skrivefejl fra je_ns.
Skrevet af djaydjay på 26-03-2016 13:38
Ikke at jeg har forstand på det, men når jeg ser på tabellen, så må en dobling af stigning da enten være dobbelt antal tænder på A eller halv antal tænder på D.
Så enten 100 tænder på A og 60 tænder på D, - eller 50 tænder på A og 30 tænder på D.

Tror nu også det var en skrivefejl fra je_ns.

Ja selvfølgelig skal der dobles op..

Ved ikke lige hvad jeg har tænkt på..

Da jeg ikke har et 100 hjul skal jeg så bruge et 50 hjul på A = spindelhjul og et 30 hjul på D = ledeskrue.

VH

Ja nu har jeg da vist rodet rigtig rundt i det..
Som jeg ser det er der umiddelbart to muligheder (medmindre der skal bruges flere mellem hjul)
Til stigning 2,5
100 tands i A og 60 tands i D
Eller 50 tands i A og 30 tands i D
og så med et mellemhjul så det hele kan nå sammen..

Annonce
Jamen jeg siger tak og prøver 50 - 30
Mvh Volmer.

VH
Hej Je_ns. Jeg syntes lige at jeg vil fortælle dig at jeg i dag har prøvet din opskrift på gearhjul til stigning 2,5 og det virkede fint.
Mvh Volmer.

VH
Godt det lykkedes...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis