isolering af krybekælder

Hej. Har lige købt et hus og er gået igang med det første rum. Krybekælderen er ikke mere end 45 cm. høj til underkanten af gulvet.

Tidligere konstruktion af gulv og isolering: Mellem gulvstrøer lå der 100 mm. isolering, eller dvs mus havde spist det meste. Isoleringen blev holdt oppe af forskallingsbrædder der var skruet fast på undersiden af gulvstrøerne.

Jeg er nu blevet i tvivl om hvordan den nye konstruktion skal være. Når man læser lidt på nettet står der dampspærre under gulv og derefter isolering 150 mm nedaf, bundet op med ståltråd. Men det er lidt et problem da jeg ikke kan være i krybekælderen.

Så er der noget i vejen for at lave den samme kosntruktion som før, bare med nedhængt forskalling, så jeg kan få 150 mm. isolering, og helt uden dampspær. ?  (nogen steder står der at træ ikke bær anvendes nedaf, men istedet bruges ståltråd pga kuldebroer.

Slutresultatet skal være 22 mm, sponplader med spor til varme i gulv, og alm. kliktrægulv ovenpå.

På forhånd tak.


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg læste engang noget med at man ikke brugte dampspærre i gamle dage da det ikke var nødvendigt(og sikkert ikke opfundet), da isoleringslaget ikke var så tykt, så evt fugt i isolering ikke nået dugpunktet mens det var i isoleringen, med tykkere isolering er det dog nødvendigt, men 150 mm, tror jeg ikke er noget problem.

Dog skal du være opmærksom på at det hedder sig man ved renovering eller nybygning skal lave isolering op til dagens standard, som vist nok er min 300 i gulv.
Det er nok en lidt dyrere løsning men den forkromede løsning var jo nok at fjerne strøer og købe flammingo plader og lægge ned og så støbe ovenpå.

Hvis du vil arbejde med strøerne så kommer du nok til at sætte en ekstra afstandsstykke på undersiden og så skrue noget på siden som du kan lægge forskallingsbrædder ovenpå, så længden på forskallingsbrædder passer mellem strøer.
Det med at støbe gulvet havde jeg også overvejet lidt. Så kommer mine andre bekymringer. Huset har slagger i fundamentet, som i 99 procent af huse. Så skal det vel graves væk, eller støber man bare oven på det?

Og køkkenet og de andre værelser ligger på træstrøer. Støber jeg nu gulvet forhindrer jeg jo luftcirkulationen til de andre rum, da jeg ikke har påtænkt mig at gå i krig med alle de andre rum endnu.

Med venlig hilsen.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis