Anlægge en grusvej.

Vi står overfor at skulle anlægge en grusvej til klub lokalet.  Vi tænker på at gøre det manuelt, med skovl og trillebør.  Vejen skal være 100m lang og 3m bred.  Vi tænker at grave 50cm ned, den udgravede jord kan lægges tæt ved vejen, fylde op med stabilt sand, og lægge 15 cm grus ovenpå.  Materialerne aflæsses tæt ved vejens forløb, og der tromles maskinelt.  Hvis vi er ti mand klar til at tage fat, hvor lang tid skal vi regne med til at afslutte arbejdet?


Christian_Belgien
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dvs I vil flytte 150 m3 jord/ler med skovl og trillebør? Skal det forståes således at 150 m3 (som fylder temmelig meget) skal ligge samlet et sted ved vejen, eller skal det blot henkastes på marken?

Jeg ville ikke grave ud, men blot ligge nødder som første lag og stabilgrus som andet lag. Så bliver vejen også hævet lidt ift marken, hvilken kan være fordelagtigt ift vand og fygesne.

Det var desværre ikke direkte svar på dit spørgsmål, blot lidt input. Håber det er okay.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mit bud er at det vil tage 3-4år.
Sidste år fik vi på en dag lagt en fin grusvej og 2 P pladser af en flink mand med en stor maskine,
aner ikke hvad sådan en operation vil koste men jeg syntes dit manuelle projekt lyder for vildt.

René
LOL jeg gætter på i når 5-7 meter også giver i op, det er jo et kæmpe arbejde..
150m3. husk lige at gange med 33% når det bliver løsnet og kommer op og ligge på jorden. SÅ har i lige godt 200m3 jord. Det kan blive en god kæklebakke.

Jeg tror det er et projekt i aldrig vil blive færdige med. Det er sikkert sjovt den første time, og måske den første dag. Men derefter bliver det surt, hårdt og meget opslidende. Så hvorfor bruge flere uger/måneder på det, som en maskine kan klare på 1 dag. Det er ikke sliddet vær at gøre i hånden, når det er så nemt og hurtigt for en maskine. Find hellere en der kan gør det for jer på en dags tid. Også tilbyd ham jeres 10 mands arbejdskraft en dag i bytte. Så har alle vundet noget på det, og sparet skillingerne.

Men personligt er jeg nok mere til den løsning som christiannielsen forslår. Med at hæve det areal der skal være vej, med stabilgrus også få det komprimeret så det ligger godt. ved 20cm stabilgrus skal i bruge ca 60m3. Det løber også op i en del ture med stor lastbil+anhænger. har i tænk over hvor meget i vil bruge på projektet, for bare det at købe gruset løber godt op.
Det var da en skam; ingen ville (eller kunne) hjælpe mig med det jeg bad om, et realistisk skøn over den nødvendige manuelle arbejdsindsats, hvis det (stik imod fornuftens diktat) skal udføres manuelt. Sagen er den, at vejen skal laves i Gambia, langt inde i landet, hvor der for det første ikke er folk med store maskiner, og hvor det for det andet synes at være en god ide at lade den lokale befolkning tjene pengene snarere end maskine-stationen (hvis der er en, og hvor 30 kroner er en royal dagløn.) Jeg kører, på privat basis og for egen regning, udviklingsprojekter i en landsby i Gambia (der er mere information på http://gambia-danmark.dk), og det næste projekt indbefatter at lave en grusvej. Jeg bad en lokal entreprenør om at anslå, hvor længe det ville tage 10 mand at lave 100m grusvej. Først sagde han tre uger. Så sagde han, at det ville kræve 20 mand, ikke 10 mand. Og ydermere gjorde han det klart, at han talte om syv dages arbejdsuger. Så det bliver til 420 mand-dage for 100m grusvej. Det lyder for mig, der aldrig selv har prøvet det, som vildt overdreven (men måske bliver jeg klogere). Jeg vil gerne investere hvad arbejdet er værd, men jeg vil også gerne undgå at man tager fusen på mig, og hvis jeg undgår at betale for meget på dette projekt har jeg råd til det næste projekt. Så jeg håbede at finde nogen der havde erfaring med sådant arbejde, der kunne gøre mig lidt klogere, og det ville have været en fordel med en fordumsfri udtalelse, altså uden at vide, at jeg allerede havde fået et skøn på 420 mand-dage.

Men lad mig prøve at appellere igen - betragt det som et bidrag til et udviklingsprojekt, denne gang ikke et bidrag i penge men i kundskab. Hvis nogen har erfaringer med manuelt at anlægge et stykke grusvej, hvor mange mand-dage skal man regne med for at anlægge et stykke grusvej som sagt i det oprindelige spørgsmål?

Christian_Belgien
Annonce
Fedt projekt, det tager jeg hatten af for.

Men det er altså VIRKELIG meget jord at skal flytte. Jeg siger ikke det er urealistisk, og ham entrepenørens bud lyder heller ikke urealistisk. Hvis folk dernede er vant til at knokle, skal det nok lykkedes.

God arbejdslyst.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ha du er virkelig sjov og underholdene.
Du skal være velkommen til at låne min skovl og grave et hul på min matrikel så er det hurtigt regnet ud hvor mange mandtimer der skal bruges til at undersænke din vej.
Ærgeligt at du ikke har maskiner til rådighed, det ville ellers have hjulpet på leveringen af sand/grus for det må da være besværligt at hente i spande.

René
Er der virkelig slet ingen, der har et bud? Har nogen prøvet at grave noget andet, en kælder eller en havedam ..... Jeg har også prøvet at google for at finde nogle beregninger eller overslag på sådan noget arbejde, men jeg fandt ikke noget. Det ville have været en stor hjælp med en 'second opinion,' så jeg kan få det lidt i perspektiv. Hvad angår sand og grus, så kan de grave det på landsbyens jord ikke så langt fra stedet hvor vejen skal laves. Landsbyfællesskabet har en lastvogn, der blev indkøbt i forbindelse med et andet projekt, og som de nu anvender til egne transportarbejder og, mod betaling, til transportarbejder i omegnen. På den måde skaffer de sig lidt indtjening. De har også nu en lille hirsemølle, hvor de kan male kornet og derved slippe for det meget hårde arbejde at stampe det til mel, og der tjener de også lidt ind ved at male hirse for de omliggende landsbyer, og der er også et par arbejdspladser som chauffør og som mølleoperatør. Der er meget lidt penge mellem folk, de dyrker og opdrætter i stort omfang deres egen føde. Der ud over prøver de at dyrke og sælge lidt jordnødder, men det er begrænset hvad det bringer ind. Nu vejen, ud over at få den lagt vil det også være en god støtte for landsbyfællesskabets økonomi hvis landsbyens indbyggere kan få det stykke lønarbejde.

Christian_Belgien
Jeg ville stadig undlade at grave 50cm ned. Hvilket jeg synes er helt overdrevet! Hvorfor ikke nøjes med at etablere vejen med 20cm komprimeret stabilgrus?

Jeg tror desværre ikke du finder nogen hjelp i danmark til dit projekt, det er mange år siden folk stoppede med det manuelle entreprenør arbejde. Og det er derfor nærmest umuligt for os at give et skøn på hvor længe det vil tage.
Man skal vælge sine kampe med omhu, - og jeg må indrømme at en ide om at anlægge 100 m grusvej, som kan bære et 50 tons lastvognstog, langt ude på landet i Gambia, hvor resten af vejene praktisk talt er jordveje, - ja, det synes i mine øjne som en fuldstændig fejlprioritering af resourcer.

150m3 og i løs udgave nok nærmere 200 +, en standard betonbør tager 110 liter, - hvor mange trillebørrer er der i hele taget til rådighed i landsbyen og hvilken stand er de i ?
Og så skal der også lige graves tilsvarende 200 m3 sand og grus til vejen, og grus det graves jo ikke bare lige, det skal sandsynligvis løsnes med tunge hakker.
Det skal skovles op lastbilen, og hvor mange turer vil det ikke blive før den har hentet de 200m3, - bare brændstofudgiften vil løbe op.

Du er simpelthen nødt til at komme med nogle flere oplysninger om den vej og dens funktion, underlaget hvor den skal etableres og helst med nogle billeder, - ellers så står vi jo måbende tilbage og undrer os over hvordan Gambia-Danmark.dk prioriterer deres midler.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også