Kan man skære kanten på klinker der er lagt.

Jeg er ved at bygge et bord til min terasse, hvor jeg har lagt klinker på. Men jeg var (heller) ikke verdensmester i at få dem skåret helt præcist. Som i kan se på billederne. Jeg ville jo gerne have en helt ensartet fuge, hele kanten rundt, det er jo noget pænere.  Så kan man på nogen måde ligge et lan op, og skære efter det? Hvilken maskine kan man bruge til det, så man sikre sig at det bliver helt lige, og pænt.

Da jeg sad og skar lidt med vinkel sliberen på nogle stumper, slog den ofte små fliger af glasuren hvilket jeg ville være rigtig ked af, hvis den gjorde når jeg skulle rette kanterne op. Så vil jeg nok heller leve med den varierende fuge der er nu. 

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først vil jeg sige, at det ser sindsygt flot ud det bord 

Er dine trækanter i samme niveau som fliserne? 
Jeg ville måske lave et forsøg ned nogle af dine stumper, og så lave en holder hvor du kan spænde vinkelsliberen fast, så den altid er i samme lodrette position (lidt ligesom en overfræser). Derefter et land som holderen/vinkelsliberen kan køre op af.
   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Sæt to lag malertape på kanterne og tegn hvor du vil skære og gør det med en "diamant skære skive" som du eventuelt kan montere i en lille hånd rundsav !
polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Det var en god ide Polobjørn, med rundsaven.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 25-03-2016 18:22

Først vil jeg sige, at det ser sindsygt flot ud det bord 

Er dine trækanter i samme niveau som fliserne? 
Jeg ville måske lave et forsøg ned nogle af dine stumper, og så lave en holder hvor du kan spænde vinkelsliberen fast, så den altid er i samme lodrette position (lidt ligesom en overfræser). Derefter et land som holderen/vinkelsliberen kan køre op af.
   

Tak for de fine ord 

Fliserne ligger ca 5mm over, selve rammen. Så der er mulighed for at skrære helt ud over kanten på alle 4 leder.

Jeg har også tænkt lidt på at prøve at lave en lille ramme/kasse så man kunne bruge vinkelsliberen som en mini rundsav, men tror nu ikke det gør den store forskel, på at den stadig vil slå små fliger af glasuren? Men det må jo komme an på en prøve. 

 

Skrevet af polobjørn på 25-03-2016 18:57

Sæt to lag malertape på kanterne og tegn hvor du vil skære og gør det med en "diamant skære skive" som du eventuelt kan montere i en lille hånd rundsav !
polobjørn

Det er en diamantskære skive til klinker jeg har brugt på vinkelsliberen. Lånte den af mureren på pladsen jeg går på. Og de har ikke nogle skæreskiver der passer på en rundsav. 

 Jeg har kun en "almendelig" størrelse rundsav. Og tror ikke den kan tage de skiver som jeg har til vinkelsliberen. Tror de har forskelligt størrelse Ø. 

 

Vil det give nogen forskel at bruge en skive der er beregnet til vådskæring, også få lillemor til at sprøjte lidt vand på mens jeg skærer? 

 

 

Med det rette værktøj kan alt lade sig gøre. https://www.youtube.com/watch?v=av7tCt8IVz8
Jeg har så bare ikke en skive i den størrelse, men det må jeg jo se om ikke der er nogen der ligger inde med, så jeg kan give det et forsøg.
Men gode ideer er stadig velkomne.

EDIT: Jeg sidder lige og leget lidt med en tanke her. Jeg har købt nogle diamant skæreskiver til vinkelsliberen. Der er 2 forskellige, hvor den ene kun er til vådskæring, og den anden kan både våd og tør. Jeg kunne jo sætte den til vådskæring på min rundsav, fjerne spaltekniven også give det et forsøg. Min rundsav har godt nok ø16 i centerhul, hvor skiverne til vinkelsliberen er ø22,23. Men er ret sikker på at jeg kan få min far til at lave en ring der er ø16 inden i, og ø22,23 uden på. Det burde være en smal sag for ham. Også kan jeg bruge et 2m vatterpas som land. Så burde det da køre?  

Annonce
Du skal prøve med det malertape der er foreslået. Og så skal du bruge en hel glat klinge, den med takker laver lidt flere numre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
nå nu har jeg så været ude og prøve lidt. Både med tape, og uden tape. Med den ene og den anden klinge. Og resultatet er desværre ikke særlig godt. Det der skyldes de store sakder, er at jeg kommer til at ramme det område jeg har skåret med "bagenden" af klingen så den slå glasuren. For som man kan se er det sidste stykke af klinken faktisk blevet nogenlunde. Den er ikke 100% i orden, men jeg er også lidt kræsen  Også skal der ellers bare køres meget langsomt. Så tror jeg det vil kunne lade sig gøre.
Nu ved jeg godt det ikke er de helt dyre klinger jeg har fat i her, men der burde ikke være den store forskel.
Det slør der er i mine hænder når jeg skærer vil jeg jo kunne udelukke ved at sætte klingen på min rundsav og save langs et land. Og der håber jeg også at jeg kan kører i et mere ens og langsomt tempo, så jeg undgår afslåninger. 
Men der må jeg lige vente til den gamle kommer på arbejde og kan dreje 2 pasringe til mig.
Hvis der er andre der har gode råd, eller ideer (eller håndelag) så om gerne med dem 

 

Mine klinker ER allerede lagt, så jeg kan ikke bruge en kop desværre.
Jeg troede kanten var fri, kan trækanten ikke afmonteres?

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også