Kan man skære kanten på klinker der er lagt.

Jeg er ved at bygge et bord til min terasse, hvor jeg har lagt klinker på. Men jeg var (heller) ikke verdensmester i at få dem skåret helt præcist. Som i kan se på billederne. Jeg ville jo gerne have en helt ensartet fuge, hele kanten rundt, det er jo noget pænere.  Så kan man på nogen måde ligge et lan op, og skære efter det? Hvilken maskine kan man bruge til det, så man sikre sig at det bliver helt lige, og pænt.

Da jeg sad og skar lidt med vinkel sliberen på nogle stumper, slog den ofte små fliger af glasuren hvilket jeg ville være rigtig ked af, hvis den gjorde når jeg skulle rette kanterne op. Så vil jeg nok heller leve med den varierende fuge der er nu. 

 

Jeg er ved at bygge et bord til min terasse, hvor... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej klinkerne ligger ca 5mm over trækanten. Trækanten/sargen er lavet af 2"x4" hvor jeg har freset ud til at ligge en finerplade i. Derpå en wediplade, også klinkerne. Så det kan ikke skilles ad nu. :p

Men ud fra de prøve skæringer jeg lavede idag, virker det til at min største "fjende" er det slør jeg selv har i hånden når jeg skære med vinkelsliberen. Derfor tror jeg også at resultatet kan bliver meget bedre når jeg kan sætte skiven på min rundsav, og kører lags et land. Så vil der ikke være noget slør, og jeg vil derfor undgå at slå glasuren af med "bagenden" af skiven, da skiven nu vil være helt stabil og i lod hele vejen.
Jeg er optimistisk. Skal bare lige vente en 10 dages tid, på at kunne få de pasringe så jeg kan montere skiverne på rundsaven. :p

Min far var forbi igår med de tilpasnings skiver jeg skulle bruge, for at kunne sætte skiverne fra vinkelsliberen på min rundsav. Jeg lavede nogle prøve snit, som jeg var langt fra tilfreds med. Som i kan se på billedet herunder.

De første 2 snit blev lavet med den skive med "riller" i til både våd og tør skæring. De blev ikke særlig pæne. de næste 2 blev lavet med den glatte skive, til vådskæring, dog uden brug af vand. De blev heller ikke helt pæne. Af en eller anden grung prøvede jeg at vende skiven om, så den kørte modsat rotationsretning af hvad den bør, og det er så de 2 sidste snit der er lavet i klinten her under. Og de blev rigitg pæne. Næsten ingen afslåninger.  Hvorfor bliver det så anderledes når skiven venden om? 

 

Når du vender klingen, er det den modsatte side af diamantkornene der kommer i brug.
Er det den brugt klinge, er diamantkornene skarpere, når du køre baglæns...

Vi prøver igen, i morgen --

Har du en håndrundsav med førings-skinne, måske kan du leje en' for nogle timer eller en' dag, vil det som jeg ser det ligge lige til "højrebenet" en diamant skæreskive, evt. med køling med vand under skæringen.

Indstillet i den rigtige dybde selvf.

Alternativ til overstående:

En plade spån/mdf eller lign. spændt på bordet, med en retskinne/ langt vatterpas til håndrundsaven at "køre/glide" op ad, den billigste version, om du ikke har en med føringskinne.

Nu ved jeg ikke om en håndrundsav kan fås med variabel hastighed, men måske også en go' ting.

Du ku' jo måske også lave en lille prøve på et sekundært stykke først.

For ikke at ødelægge dit meget flotte bord.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af je_ns på 08-04-2016 18:47
Når du vender klingen, er det den modsatte side af diamantkornene der kommer i brug.
Er det den brugt klinge, er diamantkornene skarpere, når du køre baglæns...

 

Det giver god mening, hvorfor de første par meter, var noget pænere end resten. Det havde jeg ikke lige tænkt på selv  

 

Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 08-04-2016 19:38

Har du en håndrundsav med førings-skinne, måske kan du leje en' for nogle timer eller en' dag, vil det som jeg ser det ligge lige til "højrebenet" en diamant skæreskive, evt. med køling med vand under skæringen.

Indstillet i den rigtige dybde selvf.

Alternativ til overstående:

En plade spån/mdf eller lign. spændt på bordet, med en retskinne/ langt vatterpas til håndrundsaven at "køre/glide" op ad, den billigste version, om du ikke har en med føringskinne.

Nu ved jeg ikke om en håndrundsav kan fås med variabel hastighed, men måske også en go' ting.

Du ku' jo måske også lave en lille prøve på et sekundært stykke først.

For ikke at ødelægge dit meget flotte bord.

 

Jeg har allerede skåret det til, som du kan se på den sidste post jeg lavede med billeder i. Der er kanterne skåret til 

 

Nu har du bare at lave et galleri med dit bord, når det er helet færdigt, for det er bare så flot 

Godt at se at det lykkedes dig at skære en rimelig pænt snit 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 09-04-2016 13:40

Nu har du bare at lave et galleri med dit bord, når det er helet færdigt, for det er bare så flot 

Godt at se at det lykkedes dig at skære en rimelig pænt snit 

 

Det skal jeg nok gøre. Er også selv blevet rigtig glad for resultatet 

 

Skrevet af PinkHenrik på 09-04-2016 13:40

Nu har du bare at lave et galleri med dit bord, når det er helet færdigt, for det er bare så flot 

Godt at se at det lykkedes dig at skære en rimelig pænt snit 

Så er det sket   Jeg har lagt alle de billeder op som jeg havde, så kig forbi og sig hvad du/I mener 

https://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/727

 

Og tak for hjælpen til dem der har hjulpet med gode råd og kommentare.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også