Hvordan 'dræbes' rødderne i buske og småtræer

Hej alle,

 

Håber I kan hjælpe mig. Jeg har en del småbuske og træer, som står i skel, som kommunen har givet mig lov til at fjerne. Problemet er bare, at de står lige op af en cykelsti, så vi kan ikke rykke rødderne op, af frygt for at ødelægge cykelstien. I stedet for vil jeg save den ned i 10-15 cm og herefter 'dræbe' rødderne. På et centere tidspunkt vil jeg så bruge en rodfræser, til lige at tage det værste. Men jeg vil gerne være sikker på, at de rødder som ikke bliver fjernet ikke pludselig får lyst til at spire igen.

 

Hvad gør jeg? Har tænkt på at hælde noget ned i rødderne - men hvad?

 

På forhånd tak

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Næsten alle træer og buske går ud når de bliver fældet helt nede ved jorden. Der er dog enkelte arter der skyder igen, Hvis de bliver fældet over jorden, så ville jeg vente og give de friske skud noget round up, på en vindstille dag, når du er i god vækst. MEN fræser du rodklumpen kort efter, så tror jeg ikke der er noget der kan overleve det.

Og skulle der være, så behandles det som almindelig ukrudt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er også den miljøvenlig måde at klare udfordringen på, nemlig at dække stubbe til med sort plastik og jord (evt. flis) oven på.

De mindste buske og småtræer kan måske med lidt behændighed trækkes op med en extractigator uden at ødelægge stien.

Når du har skæren ned så pensler de rene snit med Roundup, en stærkere blanding end hvis det skal sprøjtes ud, så skyder de ikke igen og rødderne rådner væk.

Vi prøver igen, i morgen --
Når du har skæren ned så pensler de rene snit med Roundup, en stærkere blanding end hvis det skal sprøjtes ud, så skyder de ikke igen og rødderne rådner væk.

Vi prøver igen, i morgen --

Nu kommer det an på hvad der for træer/buske du har stående. Men generelt vil buske og meget løvtræ skyde igen efter en nedsavning og rodfræsning. Derimod vil nåletræ ikke skyde og gå ud.

For at slå alt ned, foreslår jeg du sprøjter buske med roundup når de har sat friske blade. Træerne fælder du bare på samme tidspunkt og pensler stødene med roundup. Desværre er det ikke altid en pensling af stødene kan slå rødderne ihjel, men en efterfølgende sprøjtning af det der skyder er ret effektiv.  

Fortsat god påske.      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Fæld det hele, stubfræse med det samme. Kør området over med plæneklipperen hvis der kommer små nye skud. Det er der ikke noget der overlever i længden.
Gem giften til noget andet....

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

En sikker måde at slå både træ og rødder ned på, er at "ringe" dem.
Mens træet er i vægst (sommer) skærer du en ring omkring stammen et par cm bred hele vejen rundt og helt ind til veddet. Dermed klipper du forsyningen af vand til toppen af træet over, og da rødderne bliver ved med at sende vand op, drukner du træet.
Metoden er effektiv overfor alla slags træer, ikke mindst de som ellers kan finde på at rodskyde, hvis du bare kapper stammen over.

Det eneste minus er at der går et par måneder inden det virker, men du sparer miljøet(og pengepungen) for gift


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis