Justering af Danfoss gulvvarme shunt FHM-C7

Hej Forum,

Jeg har installeret en Danfoss gulvvarmeshunt FHM-C7, som er udstyret med diverse sikringer mod for høj varme når gulvvarmen skal benyttes under trægulve. En af sikringerne er en temperaturregulator FH-TC, som ifølge Danfoss kan stilles til at give fremløbstemperatur i intervallet 15-50 grader. Men, til trods for at jeg har stillet denne regulator på højeste temperatur, altså 50 grader, så kommer temperaturen højest op på 40 grader i gulvvarmekredsens indløb. Jeg har spurgt Danfoss om råd, men deres tekniske afdeling ønsker ikke at tale med privatpersoner og deres svar var meget kortfattet. Det var noget med at trykforholdene ikke var i orden og at jeg kunne forvisse mig herom, ved at reducere fremløbsvolumen til minimum. Det har jeg så prøvet, og ganske rigtigt, så steg temperaturen. Men hvad glæde har man af det, når der så kun løber nogle få liter igennem gulvvarmekredsen. Det giver jo ikke nok! Det skal siges, at der er tilstrækkeligt varmt vand på indløbssiden, da gulvvarmeshunten fødes af centralvarme anlæg med over 60 graders fremløbstemperatur.

Er der en venlig installatør, som kan forklare mig hvad problemet skyldes og hvordan jeg løser det?

MVH Claus

 

43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ikke nogen af de dygtige lav-det-selv'ere på forum, som kan give mig lidt hjælp med ovenstående justeringsproblem???
Venlig hilsen Claus
Noget helt andet er; hvorfor vil du have fremløb højere op end 40?

Mvh. Ole
Hvem har installeret shunten??

Er anlægget ny lavet??

Venlig Hilsen
Rønbo

Til Frank Chr.: Jeg har skema til manuel forindstilling af gulvvarmekredsene (det fulgte med komponenterne til FHM-C7 systemet).
Til Rønbo: Jeg har selv installeret systemet og der er brugt fabriksnye komponenter, hvis det er det du mener med nylavet?
Til Kivi: Der er kun to varmekredse tilsluttet på nuværende tidspunkt og de ligger i klinkegulve, som kan tåle højere temp. end trægulve. Derfor ville jeg gerne prøve systemet af med maximum varme, d.v.s. 50 grader C. Når trægulvene bliver koblet på vil jeg regulere gulvvarmen, så overflade temperaturen på trægulvene ikke overstiger det tilladte, ca. 27-28 grader.
Generelt: Systemet er udstyret med flowmålere, som jeg har indstillet til at give samme mængde (eller delta P) i de to kredse, som er tilsluttet på nuværende tidspunkt. Der er også varme i begge gulve - det er ikke det der er problemet.
Jeg vil blot have vandtemperaturen i de to varmekredse i klinkegulvene op på de maximale 50 grader, som temperaturregulatoren FH-TC skulle kunne give. Men det sker IKKE, til trods for at FH-TC er sat på maximum (50 grader) og fremløbstemperaturen før shunten er over 60 grader.
Det er det problem jeg søger en løsning på.
MVH Claus

Annonce
Hej. Kan du prøve at sætte et billede af shunten ind?
Hvad står shuntpumpen på?
Hvad står hovedpumpen fra fyret på?
Kunne måske lyde som om at en eller begge pumper står forkert.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg prøver at indsætte et par billeder nedenfor.
Jeg har prøvet mange forskellige kombinationer af pumpeindstillinger, men syntes ikke det løste problemet. Lige nu er pumpen på oliefyret sat til højeste konstant-trykskurve (position CP2), idet den skal levere varmt vand til både det gamle radiator system samt de to gulvvarmekredse. Shunt-pumpen sat til laveste konstant-trykskurve (position CP1), som anbefalet i Danfoss installationsvejledning.

 

Hmm de 2 kredse som du siger du har på.. Hvor er de koblet på henne? Er det de to som man kan se er samlet med 2stk vinkel conex og 2stk t-conex?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, de to tilkoblinger du omtaler, er til de gamle radiatorsystemer i huset. De to gulvvarmekredse er tilsluttet shuntmanifolden (position 3 og 11). Det er de to tilslutninger hvor dækhætterne er taget af og hvor du kan se aktivitet på flowmålerne.
Okay. Nu kan jeg ikke lige se om det er en 15-40 eller 15-60 pumpe der sidder på den, men min tanke går lidt på at den skaber for højt tryk til de to kredse alene, og det så gør at fremløbssikringen ikke kan styre det.
Har du evt prøvet at sætte pumpen på laveste propotional kurve? Det er ikke optimalt til gulvvarme, men hvis pumpen er for stor til de to kredse, vil den her kunne gå ned i tryk og stadig levere vand nok.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis