Lægning af fliser oven på eksisterende gulv i badeværelse

Jeg overvejer at få renoveret badeværelset i min lejlighed, der her før renoveringen indeholder et terazzo gulv og et indmuret badekar. Det er fra midten af 60'erne, så derfor lever det nok ikke op til alle de nuværende regler. Min plan er at jeg godt vil have fjernet badekarret og lagt fliser oven på det eksisterende gulv og hvad det nu indebærer af vådrumssikring, da det vil være uforholdmæssigt dyrt at få brækket hele gulvet op og støbt et nyt. Det er i øvrigt planen at få fagmænd til at lave det hele.

Det skal siges at ved grænsen mellem badekar og gulv er gulvbelægningen "foldet op" de nederste ca 5 cm på badekaret (se billed nedenfor).
Jeg er derfor i tvivl om hvilken form for gulvbelægning der er nedenunder badekarret.

Mine spørgsmål er nu:
1. Er det overhovedet en gangbar løsning at lægge nye fliser oven på det eksisterende gulv?
2. Vil det have nogen betydning hvis der er en anden form for gulvbelægning under badekarret?
3. Hvilke ekstra foranstaltninger skal der foretages omkring afløb? Kan man undgå at gulvet omkring disse skal brækkes op og afløbene skal skiftes?
4. Hvis svaret på 1 er ja, vil det så også være muligt at få lagt gulvarme (el) ind mellem fliser og gulv, eller vil det kræve andre foranstaltninger?

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det er en stor opgave du har i dine overvejelser. Det at hugge terrassegulvet op er nok det mindste.
Der er helt sikket ikke terasso under badekarret. Terasso er faktisk et cement/beton lag som indeholdt nogle pæne sten. Det blev så slebet ned til stenene blev synlige. I øvrigt et meget smukt gulv, og rengøringsvenligt.
Og der er heller ikke fliser på væggen bag badekarret.
Så det indebærer at du skal have fliser hugget ned fra vægge, badekarret ud, og hugget terasso laget af. Så skal du sikkert også have håndvask og radiator pillet ned.
Du kan godt støbe el gulvvarme måtter ned direkte under fliser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret. Mht fliser på vægge mm, er det også planen at de skal skiftes i samme forbindelse, men det betragter jeg alt andet lige som en mindre kompliceret opgave, da det mere eller mindre bare er "riv ned og sæt op".

Hvis der som du siger (og som jeg også lidt selv har på fornemmelsen) ikke er terrazzo gulv under badekarret, men formentlig en eller anden form for beton, er man så nødt til at fjerne terrazzoen + beton og støbe et nyt gulv? Det er nemlig det jeg gerne vil ud over, da det er en dyr omgang, og for mig at se en unødvendig omgang, da gulvet jo ikke bliver ufunktionelt af at der kommer fliser oven på. Men igen, jeg kender ikke reglerne omkring det.
Vil man ikke kunne nøjes med at lægge en vådrumsmembran oven på det eksisterende gulv og derefter fliser (selvfølgelig forudsat at gulvet er samme niveau og jævnt under badekarret)?

Jeg er også lidt usikker på om ovenstående løsning er en mulighed uden også at skulle udskifte hele afløbet, da det var det jeg fik at vide var nødvendigt i forbindelse med det første tilbud på opgaven jeg har fået. På det tidspunkt havde jeg dog ikke sat mig så meget ind i den del af det, og stillede derfor ikke yderligere spørgsmålstegn ved at hele gulvet skulle rives op, men kunne efterfølgende godt se at det blev en dyr omgang at få lavet på den måde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis