Sprøjtemaling: Type malerpistol

Hej. Jeg har bestemt mig for at lære at sprøjtemale træværket på huset, skure, legestativer, osv. Jeg ved, at der er delt meninger herom, men omvendt skal man også selv have prøvet det for at kunne danne sig en mening. Det vil jeg så prøve. Mit spørgsmål er dog, til de af jer, der har erfaring med at sprøjtemale, om fordele/ulemper og forskelle mellem på den ene side luftdrevne malerpistoler (altså til kompressor) eller de eldrevne fra fx Wagner. Jeg har kigget på Wagner W550 og W560.

Alle input er velkomne og værdsat.

  /R

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej brooks. Jeg er ikke maler men som husejer laver jeg selv de ting jeg kan lave. Jeg har flere gange sprøjtemalet mit træværk og det er ikke noget problem men den fordel at malingen kommer ind i krogene men husk hele tiden at holde pistolen fuldkommen lige mod det du maler, man er tilbøjelig til at holde pistolen skråt når man kommer ud til siderne. Jeg har engang selv haft en el pistol og de kan godt sprøjte men de støjer meget, selv bruger jeg enten en kompressor drevet pistol eller også min Wagner lavtryks sprøjte som har et rigtig fint dyssesystem som gør at man kan sprøjte meget nøjagtigt idet at den har 4 luftdysser uden om malingdyssen som styre strålen. Husk også at have rigeligt med fortynder = terpentin eller cellulose hvis du bruger det, til at rense pistolen grundigt bagefter ellers kan du godt smide den væk, men formentlig bruger du vandbaseret og så er fortyndingen jo ikke noget problem.

VH
Hej Volmer. Tak for svar. Hvis vi udelukkende kigger på maleevne/dækkeevne, ville du så anbefale eldrevet eller luftdrevet? Jeg tænker, at larmen kan skærmes med høreværn. Og hvor stor en kompressor skal man have? Det nytter vel ikke noget, at man i tide og utide skal vente på, at den fyldes op.

Jeg lånte på et tidspunkt et sprøjteanlæg af en malermester da jeg skulle male en del vægge og lofter i et hus.
Jeg vil så sige at det sviner helt vildt, så den tid du sparer ved at sprøjte sætter du til ved at skulle afdække ALT der ikke skal males, og her mener jeg ALT, for det fine malerstøv trænger ind alle steder(desuden skal du have godt beskyttelses udstyr på).
Nu er det så udendørs du vi sprøjte, så der kan jeg ikke tale med, men jeg ville være meget nervøs for vinduer/døre, planter, naboer mm. der er i umiddelbar nærhed, når først "tågen letter"...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej. Det er rigtigt som Pink Henrik skriver, det kræver afdækning hvis man skal sprøjte indendørs og det har jeg heller aldrig gjort undtagen mindre ting med spraydåse og så på mit hobbyværksted men udendørs er der ikke den store risiko selvfølgelig medmindre at der er noget i nærheden, mange gange kan man så holde et stykke pap op for at skærme men netop her er Wagners lavtryks sprøjte god. Jeg så engang en demonstration hos Bauhaus hvor demonstranten kunne male meget tæt på kanten uden at der kom noget ved siden af, den kan jo indstilles meget fint, men det er selvfølgelig også en lidt dyrere sprøjte, men husk at når du sprøjter udendørs, så skal det være på en vindstille dag, og hvis du bruger kompressor, så stil den så langt væk som muligt og evt bag ved et eller andet da den jo suger luft til sig og dermed også malerstøv som så sætter sig i luftfilteret. Hvis du bruger en 2 hestes kompressor med en 25 liter beholder kan du næsten male uafbrudt, du skal jo ikke køre med fuldt tryk. Jeg har desværre ikke så megen erfaring med eldrevne men hvis du køber en Wagner tror jeg at den er ganske udmærket, men da jeg selv har både kompressor og sprøjte hertil og så også Wagners lavtryks sprøjteanlæg bruger jeg det, og her mest Wagners lavtryk.
Mvh Volmer.

VH
Hej Brooks. Lige en lille ting mere. Brug ikke sprøjtepistol til mindre opgaver, kun til opgaver hvor du skal bruge måske flere påfyldninger af sprøjten. Efter sprøjtning skal sprøjten jo gøres grundig ren, dyssen skal adskilles og vaskes helt ren, og beholderen skal skyldes flere gange så al maling er fjernet, det er et stort arbejde og koster også al den maling som du vasker ud af beholderen. Til mindre ting kan det bedre betale sig at bruge enten en spraydåse eller pensel. Og så skal du jo også eksperimentere med at fortynde malingen så den kan komme ud af dyssen og male pænt, men den må heller ikke blive for tynd så den ikke dækker men det skal du nok finde ud af. Pas på ikke at sprøjte for meget på ad gangen så det løber i gardiner, et godt råd er først at sprøjte et tyndt lag på og lade det småtørre og så komme efter med et dækkende lag.

VH
Annonce
......... og pas så på de biler der er i nærheden af hvor du sprøjter .......... en gang polering/rengøring af adskillige biler er ikke just billig................
af kompressortypen er det HVLP pistolerne der har mindst luftforbrug .........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Jeg hader at male. Men med sprøjte er det næsten sjovt. Når jeg nu har denne holdning, generer det mig ikke at dække alt andet til. Tidsmæssigt sparer jeg formentlug intet.
Enig i at der er meget rengøring, så jeg sprøjter kun når meget skal males.

Da jeg flyttede malede jeg hele huset indv. Vha sprøjteanlægget. Nogle vægge skulle have tre gange, så her nød jeg processen, da jeg jo kun behævede afdække vinduer, radiatorer mm een gang.

Jeg har to sprøjter. En wagner luftdrevet dvs en model til under en tusse. Den er for sløv til andet end småipgaver såsom reoler og stole. Desuden har jeg en wagner prof luftfri der fungerer ved tryk på malingen, i stil med en højtryksrenser. Det er kram, men kræver også flere str dyser og noget øvelse.
Hej alle. Tak for de mange gode råd. Jeg vil prøve mig frem inden jeg giver mig i kast med noget vigtigt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også