Store fliser - klæb på både flise og beton?

Hej

Jeg har prøvet at søge på LDS, men jeg får ingen resultater frem uanset hvad jeg søger på, så jeg bliver nød til at stille nedenstående spørgsmål udvidende om det er stillet før.

Jeg skal lægge 60x60cm fliser og har flg. sprøgsmål...

  1. Skal der klæb på både beton og på undersiden af flisen? En ven har fortalt, at når man arbejde med så store fliser, skal der både klæb på flisen og beton.
     
  2. Jeg har fundet ud af, at jeg skal bruge en 10x10mm tandspartel til mine store fliser. Jeg vil bruge LIP multifliseklæb. Hvor højt skal jeg forvente klæben bliver, når flisen presses ned (hvis jeg som i spørgsmål 1, klæber både på flisen og beton)? Jeg skal prøve at ramme et trægulv-niveau, så jeg skal finde ud af hvor højt klæben bliver, når flisen presses ned.

På forhånd tak.

Morten

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ofte meget godt at læse i fabrikantens anvisninger.

Her står der f.eks. hos LIP at de har en fliseklæb specielt til store fliser, så man undgår at komme lim på både gulv og flise bagside. (floating)

Der står også at man bør bruge 12 mm tandspartel ved så store fliser (ved ujævn bagside), ELLER 6 mm tandspartel HVIS man påfører på begge sider. Hvis jeg skal bruge min sunde fornuft, så vil en 12 mm tandspartel påført på 1 side give 6 mm klæbetykkelse. Ligeledes vil en 6 mm tandspartel påført på begge sider give 6 mm klæbetykkelse.

Det er godt givet ud at bruge lidt tid inden opstart med at måle ud og beregne hvordan det ender ved alle sider, og ved afløb.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Til 60x60 filser ville helt afgjort "smørre" bagsiden af flisen med glittebræt, og så vil jeg anvende en 14mm tandspartel.
Jeg ville anvende en 22mm tandspartel med runde buer i stedet for tænder. Og så smøre med den anden side af tandspartlen (glittesiden) på klinken. Og så to tandspartler en lang på 60 cm, for at tage smår lunkerne på de store flader. og en på normal længde til hjørnerne. På gulvet smøres der først med glittesiden og derefter med tandsiden. Så man sikker på at gulvet er dækket helt til med fliseklæb.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis