Problem med godkendelse af spots

Hej med jer.

For nogle år siden installerede jeg 39 spots i min andelsbolig af denne type: http://www.medialys.dk/musi-stjernespot-g4-12-volt-chrom.html

Jeg fik en bekendt (han er elektriker) til at sætte dem op, og det har fungeret fint siden. Nu er boligen solgt og efter nogle måneder vender andelsboligforeningen tilbage, da de mener spotsene ikke er lovlige. Jeg kender ikke til reglerne, men siden de har haft en elektriker til at kigge på det, må jeg næsten gå ud fra det er korrekt. De siger, at spotsene ikke er godkendt til montering i træloft - også selvom respektafstanden er overholdt og der er monteret safeboxes over alle spots. Er det korrekt?

Hvis det passer er jeg sgu lidt på den (Jaja, det er sgu nok selvforskyldt). Har jeg andre muligheder end at købe 39 dyre LED spots, der kan monteres i træloft? Jeg får selv lov at udbedre, men der skal laves elcheck af en aut. bagefter.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke lige se hvorfor det skulle være ulovligt, når respektafstandene er overholdt.
Men når du har solgt din andel, så er det jo ikke længere dit ansvar. Det er den nuværende ejers ansvar.

Men hvis du nu alligevel ønsker at gøre det, så må du starte med at kræve en beskrivelse af hvad det er der gør det ulovligt. Deres elektriker må kunne forklare hvad der skal til for at lovliggøre det. og du skal ikke lade dem spise dig af med, at de bare skal skiftes til noget nyt, uden en ordenlig forklaring.
lllisher har ret, du bør kræve et skriftlig svar om ulovligheden af montagen. Montageanvisningen er lidt diffus, for hvad er bygningsdele. Armaturet må nødvendigvis være monteret i en bygningsdel. Det fritager ikke elektrikeren for at henvise til gældende regler og give dig det på skrift.

fase
Hej og tak for jeres svar.

Det er desværre mit ansvar, da det er mig, der har lavet ændringer på andelsboligen. Jeg havde ejendomsmæglerens advokat til at undersøge sagen, og jeg hæfter for forbedringer af boligen i 10 år. Jeg har ikke nogen at skylde skylden på, da jeg fik det lavet "privat" - ergo hæfter jeg selv.

Elektrikeren siger, at det skyldes, at spotsene hverken er F eller F/hat mærket. Når spotsene ikke er det, må de ikke monteres i et brændbart loft som et alm. træloft er. Der findes ikke noget datablad på spotsene, og firmaet jeg har købt dem af er åbenbart lukket lige nu pga. dødsfald, så de svarer ikke på min henvendelse. Jeg har forsøgt at finde noget lovgivning på området, men synes ikke jeg kan finde noget, der hjælper min sag.

At skifte spotsene bliver jo en dyr omgang, så alt hjælp er meget velkommen - der må være nogle elkyndige herinde, der kan pege mig i det rigtige retning?
Det er korrekt at en spot uden F eller F-hat mærket, ikke må monteres i et træloft. Så det har i ret i. De er ikke lovlige som de er.

men jeg ville nu stadig nægte hvis det var mig. Lejligheden er solgt. Og da der (sikkert?) ikke er lavet en tilstands rapport er lejligheden købt som beset! Og det ville jeg holde mig til!
Det er korrekt det med at der findes en regel om at man kan komme efter en ejer i op til 10 år efter. Men mener også det er kun er noget de kan hvis man har lavet noget det er uforsvarligt, eller groft uforsvarligt. Også kan man jo diskutere videre derfra.

Men ender du med at give efter for deres pres, så ville jeg som det eneste pille spotsne ned. Så er der ikke længere noget ulovligt, og de har INTET at komme efter. Så er det op til dem selv at lappe huller, og lave nyt lys.

Du skal ikke lade dig kue af dem, om at de vil komme efter dig, for det er ikke dit ansvar at sørger for der er lys i en anden mands lejlighed, eller at du skal istandsætte hans loft.
👍HØRT.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis