Udendørs LED spots

Hejsa LDS

Jeg skal montere spots i tagudhænget på terrassen, men er i tvivl om hvilke spots jeg skal bruge. Andre der har lavet noget ligende og hvor mange spots skal man sætte på 8,5 meter?

Jeg faldt over disse men er 3,5W (erstatter 30W) nok? https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-spots/p/udendors-led-indbygningsspot

 

På forhånd tak for jeres input 


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo lidt an på hvad for noget lys du gerne vil have.
Den side du henviser til siger ikke noget om lyskeglevinkel og lysstrøm. Ingen eulumdat eller ies fil til lysberegning. Så bliver det sku svært.

Hej Mads

Jeg ville nok finde et andet sted end Greenline, min erfaring er at de er 20% dyre end mange andre. Så du kan helt sikkert finde det der billigere andet sted.

Når det kommer til den type spots er det min erfaring det er klart bedst med dem der har skrueben. Den der mussefælde lignene fjedre du linker til er noget bras og du kan være helt sikker på den nok skal smutte og give dig sådan en over fingerne Jeg ville gå efter noget i denne stil:
http://detled.dk/led-downlight-spot/1269-hilux-d10-indbygningsspot-65mm-230v-gu10-hvid.html
Den har begge former for montering men "mussefælden" kan du bare lade hver at bruge.

Selve pæren ville jeg nok ikke gå efter den helt høje RA/Cri værdi da det trods alt bare er udenfor. Prøv eventuel den billige fra Ikea så har du ikke investeret alle lomme pengene i det

Mht antal kommer det an på hvilken pære du vælger, den du linker til der har meget lav lumen og lav spredning. Der skulle derfor nok bruges en del af dem, ca 1 pr 60 cm nok. Men der mange ting der spiller ind, en pære med højre spredning og lumen ville kunne sættes med større mellemrum. Vis det op af en lys væg osv kunne man klare sig med endnu færrer. Jeg selv ville finde noget med omkring 60° spredning som denne:
http://detled.dk/gu10-led-der-erstatter-35-40w/1096-hilux-r7-gu10-led-paere-45w-daempbar-2700k-250lm-ra95-60.html helst flere lumen dog.

Når du finder dine afstand husk at tjekke du ikke kommer til at ramme en bærendebjælke

Held og lykke.
"1 pr 60cm." :p Nu er det jo ikke et køkkenbord der skal oplyses :p

Kør evt rundt i nabolaget og kig på de huse der har spots, og se om du kan finde nogle med mange spots, og nogle med få. Skal det bare bruges til lidt hyggebelysning på huset, så kan du godt have 2m-3m eller mere imellem hver.
Men vil du have de skal give lys ned på et gangareal eller indkørsel, ja så skal de sidde meget tættere.
Mht. mængden af lys, er det jo heldigvis nemt at styre selv. Synes man de spots man har sat op giver for lidt, så udskifter man bare lyskilden til en med flere watt (højere lumen)
Smag og behag. Jeg har for nyligt installeret spots over et køkkenbord med ca 60 cm mellemrum, det var 280 lumen spots med 60° spredning og der skulle ikke have været større mellemrum. Med disse mindre kraftige spots, Mads linker til, ville der muligvis skulle bruges flere.

Han kunne eventuel sætte dem med fx 120 cm mellemrum og så opgradere til 1 pr 60 cm vis nødvendigt.

Selv skal jeg hjælpe en ven med noget ligende og regner med at sætte LED bånd op i stedet for at skulle lave huller.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis