Nemmest måde at fjerne tapet og bagefter at spartle?

Jeg er gået i gang med et større renoveringsarbejde, og skal have fjernet tapet fra gamle gasbetonmurer og bagefter skal der fuldspartles.

Jeg har allerede fået fjernet tapeten fra 1 værelse, og jeg brugte varm vand iblandet noget tapetopløser fra Flugger samt lidt Ajax. Og bevares det virker da, men er det vitterlig den lettest metode? Bør man investere i en tapetafdamper eller noget helt tredje?

Og hvordan fuldspartler man pænest? Jeg kan godt få et nogenlunde pænt resultat med en standard spartel, men måske man burde købe en ergospartel? Ellers findes decideret maskiner som kan hjælpe med at få en pænere overflade? Jeg får altid de dersens kanter/riller i hver ende af den spartel, og når jeg så prøver at fjerne kanterne, ja så kommer der jo bare flere kanter .

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fjern først så meget tørt tapet som du kan, brug evt en lille spartel, så du kan komme ind under og få fat. Påfør derefter tapetopløser med en stor børste eller sprayflaske, og lad det virke i 5 minutter. Brug derefter en stripper med skarpt blad til at fjerne resterne.

Når du spartler, så undlad at trykke så hårdt til den side der kører over den tidligere spartel.
Hej Wert, ja det er stort set også den måde jeg ordnet værelset på, men det tager sin tid heh. Jeg har netop bestilt en tapetafdamper, så måske den kan gøre det lidt nemmere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Køb en tapetstripper og en pakke 18mm "bræk-klinger".
Efter jeg har brugt sådan en, vil jeg aldrig bruge en spartel til andet en at spartle med  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Jacob.        Administrator: Hyperling fra indlægget er fjernet (Reklame) 

Ja det er den nemmeste måde at bruge lunkent vand med tapetopbløder i. Om der skal sæbe i også, har jeg nu ikke hørt før. Det kan være en gammel maler som brugte denne metode, før tapetopbløderen kom frem :-)

Hvis du vil spare tid, starter du i et hjørne af værelset og påfører dette vand og opbløder på tapeten i et godt lag, eller så det sejler i vand, uden at rende ned på gulvet. Når du har været hele vejen rundt i værelset, starter du bare igen og giver en omgang mere. Det skal helst stå og virke i ca. 10-15 minutter, men du kan jo begynde at skrabe lidt i det, efter de to omgange, og se om det vil gå af.

Du kan nemt se, om det trænger ind i tapeten elelr om det bare render ned ad væggen.

Hvis det er tapet der er malet ovenpå med en vægmaling i høj glans, eks. glans 10. Så skal du bruge en tapetridser eller pindsvinevalse til at lave små huller i tapetoverfladen, så vandet kan trænge ind og opløse klisteren.
Er der brugt en særlig stærk tapetlim, så kan det også være noget sværere, at få ned.

Jeg ville aldrig bruge en tapetafdamper, da du dermed kun kan afdampe et lille område af gangen, og det vil derfor tage ca. 20 gange så lang tid. Afdamperen virker jo kun der hvor den rører ved væggen, og hvis du skal over alle vægge med den, er det en del steder du skal stå i 5 minutter og vente... og vente...og vente :-D Eks. 100 steder X 5min = 500minutter. Men har du masser af tid, så er den måske go nok ;-)
Nej, så er det faktisk meget hurtigere med vand og tapetopbløder og en god tapetstripper.
En tapetstripper er meget bedre end en spartel til at skrabe tapet af med!

Når du skal i gang med at spartle væggene med sandspartel, så skal du bruge en god bred spartel. Jeg bruger altid en 35cm. ergo spartel. Du skal holde spartlen rigtigt når du spartler! Sørg for at ligge spartelmassen på den side af spartlen, hvor der står hvor mange cm. den er på. Så holder du spartlen rigtigt ;-)

Du skal ikke gå så meget op i de tynde striber, der kan komme i siderne af spartlen. Så ender det med at du kører rundt i halvtør sandspartel, og så går det helt galt. Nej tænk på at det sliber du væk, når du skal slibe væggen med enten girafsliber eller slibeklods.

Du kan med lidt snilde, bøje hjørnerne lidt på spartlen, så de vender lidt opad. Så laver den ikke nær så meget striber ;-) Men pas på du ikke bøjer den for meget, eller den forkerte vej ;-)

Held og lykke med arbejdet og god arbejdslys

Mvh
Michael Haahr
Malermester

 


Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Skrevet af PinkHenrik på 22-03-2016 14:59

Køb en tapetstripper og en pakke 18mm "bræk-klinger".
Efter jeg har brugt sådan en, vil jeg aldrig bruge en spartel til andet en at spartle med  

 

Det skulle da lige være opsmøring af en lagkage 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også