Gearhjul drejebænk

Er der nogen her i forum'et der ved så meget om gearhjul at han kan svare mig på om ikke det er absolut nødvendigt med et 127 tandhjul som et af mellemhjulene hvis man vil dreje et tomme/inch gevind på en drejebænk med metrisk ledeskrue eller omvendt, dreje en millimetergevid på en drejebænk med en ledeskrue med tomme gevind. 127 er jo det laveste tal der kan devideres med inch = 25,4 mm, 5 X 25,4 = 127

Et andet spørgsmål. for nogle år siden skulle jeg gennembore en stålstang 16 mm i dia og 150 mm lang med 8 mm. det gjorde jeg med et almindeligt 8 mm HSS bor som jeg forlængede da jeg ikke havde så langt et 8 mm bor. Da jeg efter at have boret stangen igennem  kikkede igennem hullet var det ujævnt, nærmest som et lille vaskebrædt, hvorfor blev det ikke helt glat. Jeg trak boret ud mange gange under boringen og rensede spåner af, er det et forkert bor jeg brugte eller har borehastigheden været forkert eller kan det ikke lade sig gøre at bore et glat hul.

VH
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Volmer,
din tanke omkring omsætning mellem tommer or meter er fuldstændig rigtig.
Ja, man behøver et 127-tænders hjul hvis det skal være 100 % perfekt.

Men der findes løsninger som er "næsten" rigtige.
Eksempelvis bruges ofte kombinationen 66/52 tænder, hvilket giver 1,2692.
Det er godt nok til almindelige gevind, som normalt har en længde på max. 2x diameteren.

Mht. til dit andet spørgsmål: at bore et 150 mm dybt hul med en diameter på 8 mm er absolut utopisk.

MvH,

Bent.

Jeg skulle den anden vej fra tomme til mm gevind på min Boxford, det originale konverteringssæt består at et 127 og et 100 tandhjul.
Jeg ville selv lave hjulene, og mit delehoved kunne ikke lave deling 127, så jeg endte ud med at lave et 94 og et 74 tands hjul. (det giver en fejl på 0,02 mm på et 100 mm langt gevind)
Jeg skulle udover konverteringssættet også have en del andre hjul for at kunne skære alle de almindelige stigninger i mm.
Så måske du også skal det, når du går fra mm til tommer..

At bore et 150 mm dybt ø 8mm hul, er da fint klaret med et sammensvejst bor. Lange bor er noget tykkere i kernen, og er mere stabile ved dybt huls boring, de er jo beregnet til det.

Jeg endte ud med de her tandhjul..

Konverteringssæt

Div tandhjul til forskellige stigninger..

Vi prøver igen, i morgen --
Hej undskyld jeg bryder ind 😬
Men er der mon nogen der kan hjælpe mig, jeg skal lave et 13 tands tandhjul på mit delehoved 40/1 jeg har hulskiver fra 10 og op kan slet ikke regne ud hvor mange omgange og huller i hvilken talrække jeg skal bruge, please hjælp inden jeg får en nedsmeltning har ligget på frylunds hvor der er et eksempel med 6 delinger men kan slet ikke fatte at ændre det til 13, er der en der kan hjælpe eller forklare mig hvordan jeg regner det ud vil jeg blive yderst lykkelig
Mvh Kim Andreasen 
Nu skriver du ikke hvilke delinger du har i din hulskive (nogle kan vendes så er der en anden deling på den anden side)
Har du en skive med deling 13 skal du dreje 3 omgange + 1 hul
Har du en skive med deling 39 skal du dreje 3 omgange + 3 huller

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svarene.
Mvh Volmer.

VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind