Træbeklædning - hvordan?

Hej alle.

Beklædningen på min garageport skal skiftes. Jeg vil så gerne have noget der ligger tæt af eksemplerne jeg har vedhæftet - dvs. i sildeben. Kan nogen hjælpe mig med hvilken profil brædderne skal have - samt hvordan de monteres så skruerne ikke er synlige?

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Virkelig ikke nogen der kan "knække" hvorledes jeg skal gøre?
Måske du skal prøve hos et portfirma..

Her har de beklædning der ligner, men ved ikke om de sælges det "løst"
http://www.brporte.dk/garageporte/mahogni-traeporte.html

Hvis du vil have usynlige skruer, skal du nok skrue bagfra...


Vi prøver igen, i morgen --
Måske du skal prøve hos et portfirma..

Her har de beklædning der ligner, men ved ikke om de sælges det "løst"
http://www.brporte.dk/garageporte/mahogni-traeporte.html

Hvis du vil have usynlige skruer, skal du nok skrue bagfra...


Vi prøver igen, i morgen --
Måske du skal prøve hos et portfirma..

Her har de beklædning der ligner, men ved ikke om de sælges det "løst"
http://www.brporte.dk/garageporte/mahogni-traeporte.html

Hvis du vil have usynlige skruer, skal du nok skrue bagfra...


Vi prøver igen, i morgen --

Du skal vel have fat i nogle panellister med fer og not, og så fat i en god geringssav. Begynd nedefra og søm i feren før noten på den overliggende klemmes ned over og dækker sømmet. Men du skal være omhyggelig for at få et ensartet udsende. 

 

Annonce

Hej soren-n

Du kan bruge nogle brædder af samme slags som sidder på nu. (tar' en stump med når du skal ha' nye)

Det er meget nemmere at male inden du monterer, det skal selvfølgelig ha' lov at tørre inden du montere.

Det' er måden jeg ville gøre det på.

Har du en rundsav du ka' skære dine brædder på i smig er det nemmest.

Lad beklædningen "rage" nogle mm uden for dine port dele og skær det hele af til slut evt. med en hånd-rundsav og skær efter en retholt (ret stykke træ eller andet egnet) spændt på ned skruetvinger, så får du det pæneste look, enderne skal så lige ha' lidt maling træbeskyttelse selvf.

Du har jo modellerne af de gamle smig og længde antal osv.

Beklædningen kan skrues fast for-dækt som det hedder, find nogle skruer eller stifter evt. sømpistol om du har en sådan og skrue/sømme ind i noten skråt eller modsat om du ønsker det' 

Du må ikke banke dem for tæt sammen, et par mm sprække på indersiden, eller så meget som antallet af brædder tillader, så det kommer til at passe, så træet kan udvide sig, ellers kan du få problemer med at beklædningen "buler eller løfter" sig pga. fugt, er jeg sikker på du ved.

Ellers nogle ? skriver du bare igen.

Ps.

Noget andet er at du nødvendigvis må vende brædderne/beklædningen sådan at noten vender op ad, så vandet kan løbe af.

At skrue /sømme fra bagsiden er jo da også en mulighed men lidt "bøvlet at arbejde med" synes jeg, men alt kan jo lade sig gøre, et spørgsmål om hvor lang tid det tar' så.
 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Prøv at kigge efter Blokhusbrædder

 

At skrue fra bagsiden lyder som en noget alternativ løsning, hvis tykkelsen på beklædningen er 19 mm. Og da spidsen af skruen jo ikke holder meget, så er der kun ca. 10 mm. Til at holde. Hvis der ikke må være søm, eller skruer synligt, så kunne limning være en mulighed, brug vandfast lim, eller montagelim.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også