Ventilation af eternit-skifer-tag uden udhæng

Hej Alle

Jeg har for nyligt købt mig en bondegård, hvor stuehuset skal sættes i stand. Jeg starter med at renovere 1. salen, og skal i den forbindelse lave isolerede stråvægge. Lige nu er der et stort koldt skunkrum. Taget er et eternitskifer, som byggesagkyndig mener har mange gode år endnu. Jeg vil derfor ikke skifte taget, men lave hele "operationen" indefra.

Taget er dårligt ventileret, dvs. at der ikke er lavet noget ventilation overhoved, hverken ved tagfoden eller i kippen. Taget er uden udhæng og den nedereste række plader er muret på gesimsen (se billeder).

Jeg er i tvivl om hvordan jeg smartest etablere god ventilation ved tagfoden. Jeg vil gerne lave en varm skunk og har overvejet følgende løsninger:
1. Fjerne de lodrette fuger i øverste række mursten i gesimsen. Billederne viser et forsøg på det. Det virkede umiddelbart, skønt jeg ramte lægten på indersiden (jeg skal ikke bore helt parallelt med taget). Det vil dog ikke give mig det nødvendige areal, kun ca. 1/6 af kravet. 
2. Fjerne mørtelen mellem tagpladerne og muren. Der er en lægte nederst ved muren (kan anes på det sidste billede) så jeg tror ikke det bærer tagpladerne, men jeg ved det ikke. Desuden tror jeg at jeg risikerer at knække tagpladerne. 
3. En form for ventilationshætte i hvert spærfag, men så bliver jeg vel nødt til at skifte en plade nederst i taget, hvilket jeg ikke mener man kan med skifertag?
Jeg kunne måske også lave en kold skunk og så ventilere i galvenderne. Problemet er bare at jeg har en muret kvist i midten af huset som bryder skunken.
Har I nogle gode idéer eller kommentarer til min forslag? Jeg vil sætte stor pris på lidt hjælp. 

Mvh. Martin

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.


jeg skal selv til at lave ventilation i samme type tag, her senere på året.
ville bare høre hvilken løsning du endte op med?

Tror selv jeg montere taghætter ala' disse:
http://www.japlast.com/files/filer/Infomaterials/montage_taghaetter_dk.pdf

Mvh. Nicholas

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Det rigtige er at få en 10-15 mm sprække langs tagfoden. Der skal så klemmes nogle fuglenet / fygenet i. Det er nogle plastnet for met som et rør. Det ses ikke under tagrenden.
Er det nemt - - - Næ

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand har svaret, selvom jeg mener 15mm er i underkanten (25 er mere i den rigtige retning). Og så enten ventileret rygning eller grisetryner til at trække luften ud i toppen. Husk at holde 5cm fri fra overkant isolering til overkant spær.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Findes der en form for beregning, for, hvor  stort et areal ventilationsåbningerne bør være?

Ligesom Martin/ trådstarter, så er den nederste lægte de fleste steder i vejen for at kunne lave en  decideret sprække hele vejen, samt Gesimsen er rimelig kraftig.

men måske er det mugligt at fjerne en sten ude på gesimsen, bag tagrenden, og så de sten der er opmuret lige under lægten.
Det er hurtigt en gang på 40 cm

tegningen er ikke helt i proportioneret

gesims under tagrende

skunk set indefra


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Så vidt jeg husker, så siger SBI189 (BR10) at ventilationsåbningens totalareal til loftsrum skal være min. 1/500 af bygningens etageareal, men det er til fladt loft/isolering, hvor der er mere fri luft i tagrummet. Desuden giver fladen over isolering ved skråvægge et større areal, og er grundet de komparativt trange forhold mere svært ventilerede. Ydermere står der at ventilationen skal fordeles jævnt, således at intet område er uventileret. Nok så vigtigt.

Men det letter jo selvfølgelig ikke din nuværende situation med fastmurede (eternit)skiferplader. Optimalt ville nok være at få dem af, og få etableret en ordentlig tagfod, men det er jo et kæmpe arbejde at få det skilt ad, og med stor risiko for at tagpladerne går til i processen. det er lidt af en gordisk knude. Kan godt forstå du er kommet her med problemstillingen! :-) ...Grubler videre - jeg har ikke fundet en overkommelig løsning på det (endnu).

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Man siger til alle tage i alt 1/500 del af husets areal, fordelt med 1/4 i hver side og 2/4 i toppen. Men der er en tommelfingerregel der siger at der skal min. være 1 cm sprække hele vejen i hver tagfod. Og så 2 cm i kip.
Hvis vi regner på et 160m2 hus som kan være 8x20 meter. så får man et ventilationsbehov der siger 3200 cm2 i alt. Det betyder så 800 cm2 i hver side. Altså 40 cm2 pr. meter Så helt skarp kan det være 0,4 cm hele vejen. Det kan man ikke opnå hele vejen uden forhindringer, derfor den 1 cm.
Når der så er fugle/fyge net i tager det lidt af arealet så 15 måske 20 mm er naturligvis bedre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres engagement!

Hvis jeg sjusser mig lidt frem, så kan måske 1/2 af tagfoden åbnes op med 1 murtsten+fuge i højden Dvs. 65 mm. -HVIS gesimsen vel og mærket kan holde til at der bliver pillet ved den.
det giver rundt regnet 15.600cm3 på mit 24m lange hus (2400cm*6,5)

Hvis jeg Regner ventilations arealet ud fra husets grundareal som Ev Elmand skriver, har jeg brug for 4800Cm3 (2400*1000/500)
og hvis jeg (nogenlunde) regner arealet ud som FiberSnedker bliver det totale ventilations areal ca 4400Cm (9*2400/500)

så i begge tilfælde er der muglighed nok for ventilation (også selvom fuglegitter med lidt tagpap under det, tager lidt areal.

Den store joker er om gesimsen kan holde til jeg piller en sten ud hist og her, det må må komme an på en prøve her i weekenden..


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Den beregning er vel ventilationsarealet i alt. Så du skal "kun" have godt 1200 cm2 i hver ide. Det er sikkert mulig at pille en sten ud i hvert fag. Men du skal have fundet en rist eller noget net, så du undgår fuglereder, insekter o.lign.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så fik jeg endelig lavet ventilation i tagfoden, endnu engang tak for alle inputsne.for lige at slå en krølle på det hele, til den næste der står i samme situation.

Jeg endte med at tage en sten ud af gesimsen og skære den skrå over, for så at genmontere den -sikken et arbejde, er immervæk glad for at huset er bygget med kalkmørtel ellers var det her ikke til at skille ad inde i en lille bitte skunk!



www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis